ΔΙΑ ΤΟ ΒΑΠΤΙΣΜΑ
Βάπτισμα
Απαντήσεις σε ερωτήματα δογματικά
Ανδρέα Θεοδώρου, εκδ. Αποστολικής Διακονίας, 1997, σελ. 156-161
Ανδρέα Θεοδώρου, εκδ. Αποστολικής Διακονίας, 1997, σελ. 156-161
Γιατί βαπτιζόμαστε στο όνομα της Αγίας Τριάδος;
Για ν' αποβάλουμε το χιτώνα της φθοράς και να
ντυθούμε τη δόξα του Χριστού. Με το χιτώνα της φθοράς μας έντυσε με την
παράβαση του ο Προπάτορας, που μας κληροδότησε μια φύση χαλασμένη, στην
οποία μπαίνουμε όλοι ανεξαίρετα οι άνθρωποι με τη φυσική μας γέννηση. Η
φύση αυτή της φθοράς εμποδίζει την είσοδο στη Βασιλεία του Θεού. Πρέπει
οπωσδήποτε ν' αφανισθεί και αυτό πετυχαίνεται στο ιερό βάπτισμα (Ιωαν.
3,3). Παράλληλα πρέπει να ντυθούμε το Χριστό («Όσοι εις Χριστόν
εβαπτίσθητε Χριστόν ενεδύσασθε» ψάλλει η Εκκλησία μας), να
αναγεννηθούμε, να γίνουμε μία νέα πνευματική ύπαρξη και ζωή.
Το βάπτισμα, λοιπόν, είναι η τελετή εκείνη
που ίδρυσε ο Χριστός, κατά την οποία ο άνθρωπος, βαπτιζόμενος σε
αγιασμένο νερό με τριττή κατάδυση και ανάδυση στο όνομα της αγίας και
ζωοποιού Τριάδος, αφ ' ενός μεν αποβάλλει την παλαιά
φύση της αμαρτίας (το προπατορικό αμάρτημα), αφ' έτερου δε άναγεννάται
σε μια καινούργια ένθεη ύπαρξη, φυτεμένη στη χάρη του Θεού.
Το βάπτισμα είναι κορυφαίο μυστήριο.
Ονομάζεται «κυριακό», γιατί στη Γραφή υπάρχει ρητή πληροφόρηση για την
άμεση σύσταση του από τον Κύριο (Ματθ. 28,19). Δια του βαπτίσματος ο
άνθρωπος φυτεύεται μυστικά στο άχραντο σώμα του Χριστού, γίνεται επίσημα
μέλος της Εκκλησίας και έχει το δικαίωμα συμμετοχής του και στα
υπόλοιπα εκκλησιαστικά μυστήρια.
Αφού δια του βαπτίσματος καταργείται το σώμα της αμαρτίας, γιατί εξακολουθεί να αμαρτάνει μετά ταύτα ο άνθρωπος;
Δύσκολο το ερώτημα. Φυσικά και μετά την
εκρίζωση της αμαρτίας δια του βαπτίσματος ο άνθρωπος δεν παύει να είναι
λογικός και ελεύθερος. Όπως δε ο πρωτόπλαστος, αν και πλασθείς καθαρός
από την αμαρτία, όμως έπεσε σ ! αυτή κάνοντας κατάχρηση της λογικής του
ελευθερίας, έτσι κι ο βαπτισθείς, καίτοι ολοκάθαρος μετά το λουτρό της
παλιγγενεσίας, μπορεί να αμαρτήσει ως προσωπικότητα λογική και ελεύθερη.
Βέβαια εδώ δεν πρόκειται απλώς για τη δυνατότητα της αμαρτίας, που
έγκειται σε κάθε λογική φύση, αλλά περί ροπής προς την αμαρτία, περί
φρονήματος σαρκικού ( concupiscentia = επιθυμητικό),
που είναι άπορο πως παραμένει, μια και η ρίζα του (η φθαρμένη φύση) έχει
καταργηθεί από το βαπτισθέντα. Πραγματικά έχουμε δογματικό πρόβλημα.
Να μην εκριζώνεται άραγε σε όλη της την
έκταση η αμαρτία από τη φύση του βαπτισθέντος και να εξακολουθούν να
παραμένουν εισέτι λείψανα της σ' αύτη; Μια απάντηση μπορεί να είναι η
ακόλουθη. Το αμαρτητικό εξακολουθεί να παραμένει στη φύση του
αναγεννηθέντος κατά παραχώρηση και παιδαγωγία Θεού. Ο Θεός δηλαδή
επιτρέπει την παρουσία του, για να έχει ο βαπτισθείς ένα κίνητρο
πνευματικών αγώνων, ώστε να κερδίζει κι αυτός, κατά κάποιο τρόπο, τη
σωτηρία του, συνεργαζόμενος με τη χάρη του Θεού. Έτσι εκείνος που με
ολιγωρία φέρεται προς την αμαρτητική ορμή, είναι ενδεχόμενο,
αμαρτάνοντας βαριά, να χάσει τη δικαίωση που έλαβε δια του βαπτίσματος,
και στο τέλος να χάσει την ψυχή του. Ενώ άλλος, καταγωνιζόμενος με τη
χάρη τοϋ Θεσϋ το έπιθυμητικό, μπορεί να προαχθεί πνευματικώς και να
κερδίσει την αιώνια ζωή. Στην πράξη διαπιστούται σαφώς το διττό αυτό
ενδεχόμενο. Όλοι οι βαπτιζόμενοι δεν είναι το ίδιο. ’λλοι αναδεικνύονται
άξιοι της υψηλής κλήσεως και άλλοι όχι (Ματθ. 20,16).
Αφού ο Κύριος
είπε «ο πιστεύσας και βαπτισθείς σωθήσεται» (Μαρκ. 16,16), γιατί εμείς
βαπτίζουμε τα νήπια, τα όποια δεν μπορούν να πιστεύουν;
Είναι αλήθεια ότι ο Κύριος προέταξε του
βαπτίσματος την πίστη. Ο άνθρωπος προτού δεχθεί το βάπτισμα πρέπει να
πιστέψει στο Χριστό, να γνωρίσει τη θεία αλήθεια, να ποθήσει τη σωτηρία
του και ακολούθως να βαπτισθεί.
Αυτή είναι η κανονική σειρά και δεν υπάρχει
αμφιβολία, ότι το βάπτισμα ενηλίκων, που γίνεται κατόπιν πίστεως στο
Σωτήρα, είναι προτιμότερο. Έτσι γινόταν στην αρχαία Εκκλησία.
Ο νηπιοβαπτισμός εισήχθη πολύ νωρίς στην πράξη της αρχαίας Εκκλησίας. Εισήχθη για ν' αντιμετωπίσει μια επείγουσα
ανάγκη στη ζωή του πληρώματος της Εκκλησίας, ένα σοβαρό κίνδυνο, το
ενδεχόμενο να πεθάνει κανείς αβάπτιστος, οπότε κωλύεται να εισέλθει στη
Βασιλεία των ουρανών. Το κώλυμα, όπως είπαμε, είναι η παρουσία στην ψυχή
του προπατορικού αμαρτήματος. Τα νήπια βέβαια δεν έχουν τη δυνατότητα
να πιστέψουν. Αυτό όμως δεν αποτελεί απροχρώντα λόγο, ώστε να μη μπορούν
να δεχθούν τη βαπτισματική χάρη. Είναι βασικό αξίωμα στη θεολογία ότι η
θεία χάρη ενεργεί λυτρωτικά, εκεί όπου δεν υπάρχει η αμαρτία, η οποία
είναι ο μόνος παράγων που αναστέλλει και ματαιώνει τη λυτρωτική της
ενέργεια. Στα νήπια όμως το στοιχείο της προσωπικής αμαρτίας απουσιάζει.
Συνεπώς η θεία χάρη μπορεί να επιδράσει ευεργετικά στην τρυφερή καρδιά
τους, καταλύοντας από τη φύση τους το σώμα του προπατορικού αμαρτήματος.
’λλωστε την έλλειψη προσωπικής τοποθετήσεως των νηπίων έναντι της
πίστεως και του λόγου τοϋ Θεού, αναλαμβάνει την υποχρέωση ν' αναπληρώσει
εν καιρώ σ' αυτά ο ανάδοχος, βοηθούμενος από τους γονείς του παιδιού
και την Εκκλησία.
Μερικοί ρωτούν γιατί με βάπτισαν, χωρίς
κανένας να με ρωτήσει, αν ήθελα να βαπτισθώ και να γίνω χριστιανός;
(αυτό είναι συνηθισμένο ερώτημα των Μαρτύρων του Ιεχωβά). Το ερώτημα
είναι σχήμα οξύμωρο. Πως μπορείς να ρωτηθείς, αφού δεν έχεις τη
δυνατότητα να κατανοήσεις και να απαντήσεις; Το βάπτισμα το κάνουμε στα
νήπια για το καλό τους, για να τα προφυλάξουμε από έναν μέγιστο κίνδυνο.
Το ίδιο άλλωστε δεν κάνουμε στα μικρά παιδιά, όταν τα εμβολιάζουμε;
Ζητάμε προηγουμένως τη συγκατάθεση τους;
Ο νηπιοβαπτισμός εισήχθη πολύ νωρίς στην πράξη της αρχαίας Εκκλησίας. Εισήχθη για ν' αντιμετωπίσει μια επείγουσα ανάγκη στη ζωή του πληρώματος της Εκκλησίας, ένα σοβαρό κίνδυνο, το ενδεχόμενο να πεθάνει κανείς αβάπτιστος, οπότε κωλύεται να εισέλθει στη Βασιλεία των ουρανών. Το κώλυμα, όπως είπαμε, είναι η παρουσία στην ψυχή του προπατορικού αμαρτήματος. Τα νήπια βέβαια δεν έχουν τη δυνατότητα να πιστέψουν. Αυτό όμως δεν αποτελεί απροχρώντα λόγο, ώστε να μη μπορούν να δεχθούν τη βαπτισματική χάρη. Είναι βασικό αξίωμα στη θεολογία ότι η θεία χάρη ενεργεί λυτρωτικά, εκεί όπου δεν υπάρχει η αμαρτία, η οποία είναι ο μόνος παράγων που αναστέλλει και ματαιώνει τη λυτρωτική της ενέργεια. Στα νήπια όμως το στοιχείο της προσωπικής αμαρτίας απουσιάζει. Συνεπώς η θεία χάρη μπορεί να επιδράσει ευεργετικά στην τρυφερή καρδιά τους, καταλύοντας από τη φύση τους το σώμα του προπατορικού αμαρτήματος. ’λλωστε την έλλειψη προσωπικής τοποθετήσεως των νηπίων έναντι της πίστεως και του λόγου τοϋ Θεού, αναλαμβάνει την υποχρέωση ν' αναπληρώσει εν καιρώ σ' αυτά ο ανάδοχος, βοηθούμενος από τους γονείς του παιδιού και την Εκκλησία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί βαπτιζόμαστε στο όνομα της Αγίας Τριάδος;
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια ν' αποβάλουμε το χιτώνα της φθοράς και να ντυθούμε τη δόξα του Χριστού. Με το χιτώνα της φθοράς μας έντυσε με την παράβαση του ο Προπάτορας, που μας κληροδότησε μια φύση χαλασμένη, στην οποία μπαίνουμε όλοι ανεξαίρετα οι άνθρωποι με τη φυσική μας γέννηση. Η φύση αυτή της φθοράς εμποδίζει την είσοδο στη Βασιλεία του Θεού. Πρέπει οπωσδήποτε ν' αφανισθεί και αυτό πετυχαίνεται στο ιερό βάπτισμα (Ιωαν. 3,3). Παράλληλα πρέπει να ντυθούμε το Χριστό («Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε Χριστόν ενεδύσασθε» ψάλλει η Εκκλησία μας), να αναγεννηθούμε, να γίνουμε μία νέα πνευματική ύπαρξη και ζωή.
Το βάπτισμα, λοιπόν, είναι η τελετή εκείνη που ίδρυσε ο Χριστός, κατά την οποία ο άνθρωπος, βαπτιζόμενος σε αγιασμένο νερό με τριττή κατάδυση και ανάδυση στο όνομα της αγίας και ζωοποιού Τριάδος, αφ ' ενός μεν αποβάλλει την παλαιά φύση της αμαρτίας (το προπατορικό αμάρτημα), αφ' έτερου δε άναγεννάται σε μια καινούργια ένθεη ύπαρξη, φυτεμένη στη χάρη του Θεού.
Το βάπτισμα είναι κορυφαίο μυστήριο. Ονομάζεται «κυριακό», γιατί στη Γραφή υπάρχει ρητή πληροφόρηση για την άμεση σύσταση του από τον Κύριο (Ματθ. 28,19). Δια του βαπτίσματος ο άνθρωπος φυτεύεται μυστικά στο άχραντο σώμα του Χριστού, γίνεται επίσημα μέλος της Εκκλησίας και έχει το δικαίωμα συμμετοχής του και στα υπόλοιπα εκκλησιαστικά μυστήρια.
Αυτό ειναι το σκεπτικό των Πατερων της Καρθαγενης επί Αγιου Κυπριανου πού ειπαν οτι το βαπτισμα των αιρετικων καί σχισματικων, ητοι των εκτος Εκκλησιας, εστω καί αν το κανουν με τρεις καταδυσεις καί αναδυσεις, εφ οσον γινεται από μη εχοντα την θειαν Χαριν, δεν αναγεννα τον ανθρωπον, δεν τον αγιαζει δεν τον σωζει δεν του συγχωρει τις αμαρτιες ....
ΑπάντησηΔιαγραφή