ΑΠΟ ΤΑ ΑΙΡΕΤΙΚΑ ΦΡΟΝΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΖΗΖΙΟΥΛΑ



Παρασκευή, 8 Ιουνίου 2012
ΖΗΖΙΟΥΛΑΣ και ΒΛΑΣΦΗΜΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
ΚΑΙ ΠΑΛΙΝ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΠΕΡΓΑΜΟΥ κ. ΙΩΑΝΝΗ ΖΗΖΙΟΥΛΑ


ΑΔΙΑΦΟΡΟΥΝ ΟΙ ΕΠΙΣΚΟΠΟΙ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΒΛΑΣΦΗΜΙΑΝ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΑΓ. ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ

Τί παντ γ. Γρηγόριος Παλαμς στν Περγάμου κ. ω. Ζηζιούλα

Διερχόμαστε τν βδομάδα τς Πεντηκοστς, τς γίας Τριάδος κα το γίου Πνεύματος κα ο ερς κολουθίες, τ τροπάρια τς κκλησίας μας, τ ερ ναγνώσματα μς βοηθον ν προσεγγίσουμε τ μυστήριο κα ν οκειωθομε τν χάρη το γίου Πνεύματος.
Πς, μως, εναι δυνατν ν δέχεται κανες τν θείαν χάρη, παριστάμενος σ ορτασμούς, κα μάλιστα πανηγυρικούς, γι τ γιο Πνεμα, ταν γνωρίζει γι τν σέβεια πρς τ γιον Πνεμα, πο χει κφράσει μητροπολίτης Περγάμου κ. ωάννης Ζηζιούλας;
ταν διαφορε γι τ ν βραβεύεται κ. Ζηζιούλας, ντ ν λεγχθε γι τς κακοδοξίες του; Κα μάλιστα, ταν βραβεύεται, χι π να σύλλογο, λλ π τ μέλος τς Συνόδου τς κκλησίας, μητροπολίτη Βόλου κ. γνάτιο κα τν π τν προεδρία του Θεολογική(!) καδημία;
ταν ο πίσκοποι, ν χει κατατεθε καταγγελία στν Σύνοδο τς κκλησίας τς λλάδος γι τς βλασφημίες το κ. Ζηζιούλα, ντ ν ρευνήσουν τ θέμα κα ν δώσουν πάντηση στος 300 περίπου καταγγέλλοντες, παντον δι τς σιωπς(!), περιφρονοντες σκαις τ μέλη ατ τς κκλησίας κα διαφορώντας γι τν πέκταση τς αρέσεως;
ταν μητροπολίτης Περγάμου (σν ν μ συμβαίνει τίποτα) παρίσταται κα πάλι «θριαμβευτικ» στν Θεολογικ καδημία Βόλου κα μ τς εχς το κ. γνάτιου «διδάσκει» μ αθεντία τος πιστούς, «μή ν ασθήσει καί γνώσει λαβν τήν χάριν το Πνεύματος μηδέ διδακτός Θεο γενόμενος δι᾿ ατς, μηδέ λόγον λαβν σοφίας καί γνώσεως νωθεν, τά δέ τν θεοπνεύστων Γραφν ναιδς διερμηνεύων... τ ψευδωνύμ γνώσει πρός τοτο χρώμενος»; (Συμεν Νέου Θεολόγου, Βίβλος τν θικν, ιβ΄).
Παραθέτουμε α) τς κακόδοξες θέσεις το μητροπολίτη κ. Ζηζιούλα κα στν συνέχεια παραθέτουμε συμπληρωματικά, β) κτς π τ πατερικ κείμενα πο ως τώρα χουμε καταθέσει κα ποδεικνύουν τς αρέσεις του, κα νέα κείμενα π τν γιο Γρηγόριο τν Παλαμ, πο καταδεικνύουν τι διδασκαλία το κ. Ζηζιούλα εναι κακόδοξη κα ποτελε σέβεια πρς τ γιο Πνεμα.
Τ δυστύχημσα εναι πώς, παρόλο πο πεδείχθη κακοδοξία του, χι μόνο δν προσπάθησε ν δώσει κάποιες ξηγήσεις, ναιρώντας τς κατηγορίες, ν δικαιολόγησει τς θέσεις του (πως τουλάχιστον καναν λοι ο αρετικοί), λλ πιδεικνύοντας μι δικαιολόγητη περιφρόνηση πρς ατος πο το προσάγουν πατερικ κείμενα (τ ποα ποδεικνύουν τς στοχίες του) συνεχίζει ν διδάσκει τς βλασφημίες του.
Εναι τόσο σίγουρος τι παναιρετικ οκουμενιστικ φατρία τς ποίας εναι μέντωρ, χει πλέον πιβληθε-πικρατήσει, στε, δν χρειάζεται κν ν δίδει ξηγήσεις στος ντιδρντες; (πειδ ατο δν χουν τν δύναμη ν τν μποδίσουν;). Θεωρε τι πατριαρχικ «ελογία» γι τ φθοροποι ργο του κα νοχ τν λλαδιτν πισκόπων (νοχ πο τος καθιστ συνυπεύθυνους) χει ρει κάθε μπόδιο γι τν πέκταση –μ ταχύτατους ρυθμούς, πλέον– τν δαιμονικν οκουμενιστικν σχεδιασμν;
,τι κι ν νομίζει πιστεύει, χει ξεχάσει τ σημαντικότερο: ξεχν, πς ρχεται κάποια στιγμ πο Θες – ποος λους μς νέχεται πρς καιρν– πεμβαίνει δραστικά. Κα «φοβερν τ μπεσεν ες χερας Θεο ζντος». Δι κα παράκλησή μας, ν οκονομήσει τ Παράκλητον Πνεμα τν μετάνοιά μας, δι’ εχν τς περαγίας Θεοτόκου κα πάντων τν γίων πο μεθαύριο ορτάζουμε.

Α) Παραθέτουμε, πρτα, τς κακόδοξες θέσεις το Περγάμου κ. Ζηζιούλα:
 « πρτος λοιπν ατομάτως γενν τν εραρχία. ντολογικ εραρχία πάρχει κα στην γία Τριάδα. πηγή, ρχή, εναι Πατήρ, π ’κεί πηγάζουν τ πρόσωπα τς γίας Τριάδος. Στν γία Τριάδα, λοιπόν, χουμε μία διαβάθμιση, δν χουμε ατόματη συνύπαρξη, λλ χουμε παρξη ποία μεταφέρεται π τν ναν στν λλον. Ἐὰν βάλουμε τ πρόσωπα ν μφανίζονται τσι ταυτόχρονα, τότε καταργομε τν ννοια τς ατιότητος. ατιότητα δν εναι κάτι πο μπορομε ν παραβλέψουμε.
» πρτος χει τν τιμ κα προηγεται μόνο γιατ λεύθερα τν ποδέχονται ο μετ’ ατόν. Τ πρότυπο τς εχαριστιακς εραρχίας εναι γία Τριάδα, στν ποία σαφς κα πάρχει εραρχία (βλ. « Πατήρ μου μείζων μού στι»), λλ προσωπικ εράρχηση (ποτ π.χ. δν μπορομε ν βάλουμε πρτο τ γιο Πνεμα τρίτον τν Υό), δν συνεπάγεται μείωση τς οσίας, δηλαδ ντολογικ εράρχηση: τ τρία πρόσωπα εναι σα κα ταυτίζονται κατ τν οσία εράρχηση στ προσωπικ πίπεδο ( Πατρ ατιος, Υἱὸς ατιατόν, τ Πνεμα ατιατν δι το ατιατο) δεν αρει τ βασικ κα κατ’ οσίαν σότητα τν Τριαδικν προσώπων». [σ.σ.: δ κριβς συναντμαι τν θεολογία το filioque καί, πομένως, λη εχαριστιακή θεολογία, ποία ποτελε φαρμογ τς προσωπικς εράρχισης, εναι φαρμογ τς αρέσεως το filioque. Διότι στν πατερικ διδασκαλία ατιο εναι κα τ τρίτο πρόσωπο τς γ. Τριάδος. Κύριος ατιος τς υοθεσίας μας (στν νσάρκωση) εναι Κύριος, ατιος τς ληθείας (Πεντηκοστή) εναι τ γιο Πνεμα]. Κα συνεχίζει κ. Ζηζιούλας: «Τ διο κα μέσα στν εχαριστιακ κοινότητα, κα κατ’ πέκταση στν κκλησία, λοι εναι ξ σου μέλη το σώματος κα λοι χουν νάγκη λλήλων, λλ δν εναι λοι τ διο. ννοια τς κεφαλς ταυτίζεται π τν π. Παλο κα εσάγεται κα στ εχαριστιακ κα κανονικ λεξιλόγιο τς κκλησίας, κριβς γιατ ο ρίζες της βρίσκονται στν δια τν γία Τριάδα, τς ποίας εκόνα εναι κκλησία» (Ζηζιούλα ω, «Εχαριστία κα Κόσμος», μιλία στν καδημία Θεολογικν Σπουδν Βόλου, 2008).


Β) κολουθον: μετάφραση ποσπασμάτων π τ ργο το γίου Γρηγορίου Παλαμ πο ναιρον τς θέσεις το κ. Ζηζιούλα κα στ συνέχεια τ ρχαο  κείμενο.

ΠΕΡΙ ΕΚΠΟΡΕΥΣΕΩΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
ΛΟΓΟΣ Α΄.
Μετάφραση:
(Ι) «Ἐὰν πράγματι επς, τι τ Πνεμα ριθμεται ες τν σειρν μετ τν Υόν, τ ποον σο φαίνεται ς τ σφαλέστερον πιχείρημα, πως δ θ δυνάμην ν επω γώ, δν εναι λιγώτερον σφαλμένον π τ λλα, κα κενα θ σο δείξουν τι νίοτε Υἱὸς ναφέρεται μετ τ Πνεμα, τι δηλαδ προαριθμεται τ γιον Πνεμα... μες δ λέγομεν τν Πατέρα οτε προκαταρκτικν οτε πρτον ατιον π το Πνεύματος, πως σες, δεύτερον δ τν Υόν, ν κα λόγ το δημιουργικο ατίου οτω καλεται Υός. Κα πειδ δι’ ατ καλεται οτως, νίοτε π τος θεολόγους  καλεται οτω κα ταν μιλον περ τν κτίστων, πως κα Πατρ καλεται λόγ το Υο. λλ’ νίοτε κα ταν μιλομεν δι τ κάτω οτω τν νομάζομεν· διότι δν λατρεύομεν πρτον μν Θεν τν Πατέρα, δεύτερον δ τν Υόν, τρίτον δ τ γιον Πνεμα, στε πάντοτε μετ τ πρτον ν λέγωμεν τ δεύτερον κα μετ’ ατ τ τρίτον, περβάλλοντες ναγκαστικς ες τάξιν τ περβαίνοντα πσαν τάξιν πως κα πσαν λλην κατάστασιν (Γρηγορίου Παλαμ, ργα 1, Πατερικα κδ. “Γρ. Παλαμς”, σελ. 145).
(ΙΙ) «33. Πράγματι χρυσος ες τν γλσσαν ωάννης ...λέγει· “ς κηρύττεται τ γιον Πνεμα· ς ψώνεται μονογενής· ς δοξάζεται Πατήρ. Κανες ς μ νομίζ τι χει νατραπ ξία, ν μνημονεύωμεν πρτον τ Πνεμα, πειτα τν Υόν, πειτα τν Πατέρα· πρτον τν Υόν, πειτα τον Πατέρα· διότι Θες δν χει τάξιν, χι ς τακτος λλ’ ς ερισκόμενος περάνω τάξεως. Οτε σχμα λλωστε χει Θεός, χι ς σχήμων, λλ’ ς σχημάτιστος” (ωάννου Χρυσοστόμου, Λόγος ες τ ρητν το βραάμ 2, PG 56, 56, 555)» (π. παρ., σελ. 145).
(ΙΙΙ) «περάνω τάξεως λοιπν Θεός, λλ’ χι π τάξιν. Ἐὰν δ πάρχ κα τάξις π το Θεο λόγ το τρισυποστάτου τς θεότητος, λλ δν μς εναι γνωστ διότι εναι πάνω π πν εδος τάξεως. Βεβαίως γνωρίζομεν τάξιν κατ τν κφώνησιν, διδαχθέντες π τν θεόπνευστον Γραφήν, π τν ποίαν διδασκόμεθα εσεβς τι ατη ναλλάσσεται. Τν δ νυπάρχουσαν κ τς φυσικς κολουθίας, κα μάλιστα ες τ δύο πρόσωπα, τν Υἱὸν κα τ γιον Πνεμα, δν γνωρίζομεν καθόλου. Δι κα θεολογικώτατος τν Γρηγορίων ες τν δεύτερον ερηνικν λέγει, “οτω φρονομεν κα οτω δεχόμεθα, τι ποίαν σχέσιν κα τάξιν χουν τ πρόσωπα τατα, πρέπει ν τ φήνωμεν ες τν Τριάδα ν τ γνωρίζ κα ες τος κεκαθαρμένους ες τος ποίους θ τ ποκαλύψ Τρις τώρα στερα” (Γρηγορίου Θεολόγου, Λόγος 23, 11)»  (π. παρ., σελ. 145, 147).
(ΙV) «Βεβαίως γνωρίζομεν κα μες ατν τν παραδεδεγμένην τάξιν π το Θεο· τι δηλαδ Υἱὸς κα τ γιον Πνεμα εναι μο κ το ϊδίου, πάρχοντα ες λληλα κα ες λληλα νήκοντα κα δι’ λλήλων προβαίνοντα συγχύτως κα μιγς... Τν λλην μως τάξιν, ποία θέτει τ γιον Πνεμα δεύτερον κ το Υο, τρίτον δ κ το Πατρός, οτε μες γνωρίζομεν οτε ο διδάσκαλοι κα προασπιστα τς κκλησίας γνωρίζουν... Δι τοτο τ Πνεμα λέγεται μετ τν Υἱὸν το Πατρός· πειδ δηλαδ μες δν δυνάμεθα ν προφέρωμεν συγχρόνως δι τς γλώσσης κα τ δύο, πως κριβς προλθον κ το Πατρός, ἐὰν θέσωμεν τ Πνεμα συναπτόμενον μ τν Πατέρα πρ το Υο, τ Πνεμα θ φαίνετο Υός...» (π. παρ., σελ. 149, 151).
(V) «Διότι λα το Πατρός χουν ξ σου Υἱὸς κα τ Πνεμα πλν τς ατίας, ποία συμπεριλαμβάνει μφοτέρας τς παρκτικς καθ’ πόστασιν διαφοράς. Δι τοτο νίοτε θέτομεν τ Πνεμα πρ το Υο, μολονότι σπανιώτερον, συχνότερον δ μετ τν Υἱὸν κα τοτον μετ τν Πατέρα...» (π. παρ., σελ. 157).
(VΙ) «36. Ενόμιος δ κα μετ’ ατν ο λατινόφρονες, μ κούσαντες μ σύνεσιν τν τοιαύτην πρς τν Θεν εχαριστίαν τν πατέρων κα μ δυνηθέντες ν κατανοήσουν τν μέθοδον κατ τς ντιρρήσεις πρς τος τερόδοξους, συνήγαγον π δ κακς τι τ γ. Πνεμα εναι τρίτον π τν Πατέρα. Δν κατανόησαν οτε ατό, τι ν συνέβαινε τοτο κα δι τούτου δεικνύετο φυσικ τάξις το Υο πρς τν Πατέρα κα το θείου Πνεύματος πρς τν Υόν, δν θ τίθετο νίοτε Υἱὸς μετ τ Πνεμα, τ ποον προαριθμεται, φ’ σον συνεκφώνησις τν τριν προσκυνητν προσώπων ναλλάσεται ες τν θείαν Γραφήν, καθς κα Μέγας ες τν θεολογίαν Γρηγόριος λέγει, τι “τ δια κα προαρθμονται κα παριθμονται ες τν Γραφν λόγ τς σοτιμίας τς φύσεως (Λόγος 31, 20)». Κα λλο (συνεχίζει γ. Γρηγόρος Παλαμς), διος Γρηγόριος Θεολόγος λέγει: «Θεολόγησε μαζ μ τν Παλον..., λλοτε μν συναριθμοντα τς τρες ποστάσεις, κα μάλιστα κατ ναλλακτικν σειράν, χωρς ν τηρ αστηρς τν τάξιν, προαριθμοντα, ναριθμοντα, παριθμοντα τ διον (Λόγος 34, 15)» (π. παρ.,  σελ. 157-159).
(VΙΙ) «Χωρς ν λαμβάνει ατ π’ ψιν Ενόμιος κα τ γένος τν Λατίνων, δογμάτισαν κακς τι τ γιον Πνεμα εναι τρίτον ες τν τάξιν κα τ ξίωμα, χι κατ τν μολογίαν τάξιν λλ κατ τν φυσικήν. π δ βέβαια μν Ενόμιος δογμάτισεν τι εναι τρίτον π τν Πατέρα κατ τν φύσιν, ς διαφέρον δθεν κατ’ ατν π μφότερα, ο δ Λατνοι κατασκευάζουν τι τ γιον Πνεμα κπορεύεται κα κ το Υο» (π. παρ., σελ. 159).
(VΙΙΙ) «37. μες δέ μαζ μ τος ερος Πατέρας ς π τ πλεστον θέτομεν τ Πνεμα μετ τν Υἱὸν κα τοτον μετ τν Πατέρα, οτως στε καθ’ λα ν ποδίδωμεν συντομωτάτην τν δοξολογίαν κα τν εχαριστίαν κα τν νάμνησιν δι τ τρία μέγιστα πρ μν ργα κα τς θεοπρεπες κα προνοητικωτάτας οκονομίας· χι διότι εναι δεύτερα κα τρίτα ες τν τιμν κα τν ξίαν –φο εναι μότιμα– οτε διότι καθιστμεν τν δυάδα ρχν το νς οτε διότι ναφέρομεν ες τν δυάδα τ ν, λλ διότι ες εναι δι’ μς Θεός, φο  Υἱὸς κα τ Πνεμα ναφέρονται ες ν ατιον, π μόνον τν ποον χει κα τν παρξιν κάτερον ατν...» (π. παρ., σελ. 159).
(ΙΧ) «33. πειτα, μιλοντες περ τς τάξεως ντς το Θεο, πεδείξαμεν τι δν εναι γνωστν ες τος γίους ποίαν σχέσιν π πόψεως τάξεως χουν μεταξύ των Υἱὸς κα τ γιον Πνεμα» (π. παρ., σελ. 177).
(Χ) «36. πίσης δεικνύομεν τι μ κούσαντες συνετς τοτο παλαιότερον Ενόμιος κα στερον ο Λατινόφρονες δογμάτισαν τ γιον Πνεμα τρίτον π τν Πατέρα· κα ν συνεχεί προεδογμάτισαν μν Ενόμιος τι εναι τρίτον κα κατ τν φύσιν, ο δ Λατνοι τι χει τν παρξιν κα κ το Υο» (π. παρ., σελ. 179).

 Κείμενο:
(Ι) «Ε γάρ τι μετά τόν Υόν λέγεται τό Πνεμα παριθμούμενον ρες, σοι δοκε τν πιχειρημάτων σφαλέστερον, ς γωγ᾿ ν φαίην οχ ττον τν λλων σφαλερόν, κκενοί σοι τόν Υόν δείξουσιν, στιν ο λεγόμενον μετά τό Πνεμα, προαριθμουμένου δηλαδή το γίου Πνεύματος... Οδ γρ προκαταρκτικόν, οδ πρτον ατιον π το Πνεύματος, ς μες, τν Πατέρα λέγομεν, δεύτερον δ τν Υόν, ε κα δι τ δημιουργικν ατιον τατα καλεται Πατήρ. Κκεθεν οτω κεκλημένος, σθ᾿ τε παρά τν θεολόγων οτως νομάζεται καί περί τν κτίστων τόν λόγον ποιουμένων, σπερ καί Πατήρ διά τόν Υόν καλεται. λλ᾿ σθ᾿ τε καί περί τν κάτω ποιούμενοι τούς λόγους, οτω τοτον νομάζομεν˙ οδέ γάρ πρτον μέν Θεόν τόν Πατέρα σέβομεν, δεύτερον δέ τόν Υόν, τρίτον δέ τό Πνεμα τό γιον, ν᾿ εί τό δεύτερον μετά τό πρτον λέγωμεν καί μετ᾿ ατό τό τρίτον, πό τάξιν ξ νάγκης γοντες τά περάνω τάξεως, σπερ καί τν λλων πάντων ((Γρηγορίου Παλαμ, ργα 1, Πατερικα κδ. “Γρ. Παλαμς”, σελ. 144).
(ΙΙ) «33. γάρ χρυσος τήν γλτταν ωάννης ...φησί˙ “κηρυττέσθω Πνεμα γιον˙ ψούσθω μονογενής˙ δοξαζέσθω Πατήρ. Μηδείς νατετράφθαι τήν ξίαν νομιζέτω, ε Πνεύματος πρτον μνημονεύομεν, ετα Υο, ετα Πατρός˙ Υο πρτον, ετα Πατρός. Ο γάρ χει τάξιν Θεός, οχ ς τακτος, λλ᾿ ς πέρ τάξιν ν. Οδέ γάρ σχμα χει Θεός, οχ ς σχήμων, λλ᾿ ς σχημάτιστος”» (π. παρ., σελ. 144).
(ΙΙΙ) «πέρ τάξιν ον, λλ᾿ οχ πό τάξιν Θεός. Ε δ᾿ στι καί τάξις πί το Θεο διά τό τρισυπόστατον τς θεότητος, λλ᾿ οκ στιν μν γνωσμένη διά τό πέρ πν εδος τάξεως εναι. Τήν μέν γάρ κατά τήν κφώνησιν τάξιν σμεν, διδαχθέντες παρά τς θεοπνεύστου Γραφς, παρ᾿ ς καί παλλαττομένην ταύτην εσεβς διδασκόμεθα. Τήν δ᾿ κ τς φυσικς κολουθίας προσοσαν, καί μάλιστα τος δυσί προσώποις, τ τε Υἱῷ καί τ γί Πνεύματι, οδαμς σμεν. Διό Γρηγορίων θεολογικώτατος ν τ δευτέρ τν Ερηνικν φησιν, “οτω φρονομεν καί οτως χομεν, ς πως μέν χει τατα σχέσεώς τε καί τάξεως, ατ μόν τ Τριάδι συγχωρεν εδέναι καί ος ν Τριάς ποκαλύψ κεκαθαρμένοις, νν στερον” (π. παρ., σελ. 146, 148).
 (IV) «τι μέν γάρ μα ξ ϊδίου Υός τε καί τό Πνεμα τό γιον, ν λλήλοις τε ντα καί λλήλων χόμενα καί δι᾿ λλήλων φύρτως τε καί μιγς χωροντα· ...τήν δέ δεύτερον μέν κ το Υο, τρίτον δέ πό Πατρός τιθεσαν τό Πνεμα τό γιον οθ᾿ μες σμεν οτε ο διδάσκαλοι καί προασπισταί τς κκλησίας... Διά τοτο μετά τόν το Πατρός Υόν λέγεται τό Πνεμα˙ μή δυναμένων γάρ μν μφω προφέρειν διά γλώττης μα, σπερ ρα καί κ το Πατρός προλθον, ε πρό το Υο τό Πνεμα τ Πατρί συννημένον θείημεν, δόξαι ν Υός τό Πνεμα» (π. παρ., σελ. 148, 150).
(V) «Πάντα γάρ το Πατρός μοίως χει Υός τε καί τό Πνεμα νευ τς ατίας, συμπεριβαλλούσης μφω τάς παρκτικάς καθ᾿ πόστασιν διαφοράς. Διό καί πρό το Υο στιν ο τίθεμεν τό Πνεμα, ε καί ς π᾿ λαττον, ς δέ πί πλεστον μετά τόν Υόν καί μετά τόν Πατέρα τοτον...» (π. παρ., σελ. 156).
(VΙ) «36. Ενόμιος δέ καί μετ᾿ ατόν ο λατινικς φρονοντες μή συνετς κηκοότες τς πρός τόν Θεόν τοιαύτης εχαριστίας τν Πατέρων καί τς ν τας πρός τούς τεροδόξους ντιρρήσεσιν οκονομίας μή δυνηθέντες συνιδεν, συνήγαγον κακς ντεθεν τρίτον πό Πατρός εναι τό Πνεμα τό γιον, μηδέ τοτο συνιδόντες, ς εγε  τοτο ν καί διά τοτο “ φυσική τάξις το τε Υο πρός τόν Πατέρα καί το θείου Πνεύματος πρός τόν Υόν δείκνυτο, οκ ν, παλλαττομένης ν τ θεί Γραφ τς συνεκφωνήσεως τν τριν προσκυνητν προσώπων, στιν ο μετά τό Πνεμα Υός τίθετο, προαριθμουμένου δηλαδή το γίου Πνεύματος, καθάπερ καί πολύς ν θεολογί φησί Γρηγόριος, τι “τά ατά καί προαριθμεται καί παριθμεται παρά τ Γραφ διά τήν σοτιμίαν τς φύσεως...”. “Θεολόγησον, το πρός τρίτον ορανόν ναχθέντος, ποτέ μέν συναριθμοντος τάς τρες ποστάσεις, καί τοτο νηλλαγμένως, ο τετηρημένως τας τάξεσι, προαριθμοντος, ναριθμοντος, παριθμοντος τό ατό”» (π. παρ., σελ. 156-158).
(VΙΙ) «Τούτων ον Ενόμιός τε καί τό τν Λατίνων γένος, μηδένα ποιησάμενοι λόγον, τρίτον εναι τ τάξει καί τ ξιώματι τό Πνεμα τό γιον δογμάτισαν, ο τ κατά τήν μολογίαν τάξει λλά τ φυσικ, κακς. γε μήν Ενόμιος ντεθεν τρίτον πό το Πατρός εναι καί τ φύσει, ς μφοτέρων κατ᾿ ατήν διαφέρον, προσεδογμάτισεν, ο δέ Λατνοι καί κ το Υο κπορεύεσθαι τό Πνεμα τό γιον κατασκευάζουσιν» (π. παρ., σελ. 158).
(VΙΙΙ) «37. μες δέ σύν τος ερος πατράσιν ς πί τό πλεστον τό Πνεμα μετά τόν Υόν τιθέαμεν καί μετά τόν Πατέρα τοτον, να τν τριν πέρ μν μεγίστων ργων καί θεοπρεπν καί προμηθεστάτων οκονομιν συντομωτάτην ποδιδμεν διά πάντων τήν δοξολογίαν καί τήν εχαριστίαν καί τήν νάμνησιν˙ οχ τι δεύτερα καί τρίτα τ τιμ καί τ ξί - καί γάρ μότιμα – οδέ τήν δυάδα ποιοντες το νός ρχήν, οδ᾿ ες τήν δυάδα ναφέροντες τό ν, λλ᾿ ες μν Θεός, ες ν ατιον καί Υο καί Πνεύματος ναφερομένων, ξ ο μόνου χει τήν παρξιν κάτερον ατν...» (π., παρ., σελ. 158).
(ΙΧ) «Ετα περί τς ν Θε τάξεως ποιησάμενοι τόν λόγον προσαπεδείξαμεν μή γνωστόν εναι τος γίοις, πως χει πρός λληλα σχέσεώς τε καί τάξεως Υός τε καί τό Πνεμα τό γιον...» (π. παρ., σελ. 176).
(Χ) Καί τι τοτο μή συνετς κούσαντες Ενόμιός τε πρότερον καί ο λατινικς πεφρονηκότες στερον, τρίτον πό το Πατρός δογμάτισαν τόν Πνεμα τό γιον˙ κντεθεν μέν Ενόμιος τρίτον καί τ φύσει, Λατνοι δέ καί κ το Υο τό εναι χειν προσεδογμάτισαν» (π. παρ., σελ. 178).

«Φιλορθόδοξος νωσις “Κοσµς Φλαµιτος”»


Αναρτήθηκε από Πατερική Παράδοση στις 2:01 μ.μ.
Ετικέτες Άγ. Γρηγόριος ο Παλαμάς, Μητρ. Περγάμου (Ζηζιούλας), ΦΙΛΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΕΝΩΣΗ «ΚΟΣΜΑΣ ΦΛΑΜΙΑΤΟΣ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΚΑΘΑΙΡΕΣΙΣ ΝΙΚΟΛΑΙΤΩΝ ΥΠΟ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΣΥΝΟΔΟΥ

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΗΡΥΚΟΥ ΠΡΟΣ ΟΣΙΩΤΑΤΟΝ ΜΟΝΑΧΟΝ

ΙΕΡΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΙΑ ΤΟ " ΒΑΠΤΙΣΜΑ" ΤΩΝ ΣΧΙΣΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ ΠΡΟΣΕΡΧΟΜΕΝΩΝ ΤΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ