ΑΝΑΓΚΗ ΑΝΤΙΑΙΡΕΤΙΚΟΥ ΑΓΩΝΟΣ



ΑΝΑΓΚΗ ΑΝΤΙΑΙΡΕΤΙΚΟΥ ΑΓΩΝΟΣ

ρθοδοξα λοιπν χει μαν ορνιον δναμιν, διτι εναι διος Χριστς. νπιον το Θεου κλλους της, νπιον τς δυνμες της «μνος πας ττται». Γεννται μως τ ρτημα. φο εναι τσον δυνατ ρθοδοξα, ποοι εμεθα μες πο θ τν περαπισθμεν; Κα τ θσιν χει ν προκειμνω, πρ τς ρθοδξου πστεως κα κατ τν αρσεων γν; πρχει νγκη γνος;
πντησις δδεται δη π τν Παλαι Διαθκη «γνισαι περ τς ληθεας κα Κριος Θες πολεμσει πρ σο» (Σοφ. Σειρχ 4, 28). Κα Προφτης εζεκιλ: Λγει Θες «Υἱέ νθρπου σκοπν δδωκ σε τ οκ σραλ (σ βαλα φλακα)… κα ἐάν μ λαλσς το φυλξασθαι τν σεβ π τς δο ατο, ατς νομος τ νομίᾳ ατο ποθανεται, τ δ αμα ατο κ τς χειρς σου κζητσω» (εζ. 3, 17-18).
Κα ες τν Καινν Διαθκην Κριος λγει: «Μ φοβο, λλ λλει κα μ σιωπσς. πσης ο γιοι Πατρες τονζουν τν νγκη γνος «γνος χρεα μεγλου κα τοτου νομμου» (λγει Μ. Βασλειος). Δηλαδ εναι νγκη μεγλου γνος κα μλιστα γνος νομμου. γιος Θεδωρος Στουδτης λγει τι: «κα μαθητο τξιν πχων» φελει ν περασπζεται τν λθεια. Προπντων τοτο εναι χρος τν μοναχν. «Ἐάν, λγει, γ. Θεδωρος, πρχουν σ' ατος τος καιρος μοναχο, ς τ δεξουν π τ ργα τους. Εργο δ μοναχν εναι ν μν νχωνται ν καινοτομται τ Εαγγλιον, οτε κα ες τ παραμικρν».
Κα πς τ δικαιολογε ατ. δο: «Καιρς το λαλεν, λλ' ο το σιγν, τ πωσον δυναμνω, πειδν τις αρεσις νσταται καθυλακτοσα τς ληθεας». π τν στοραν το Μοναχισμο διδασκμεθα, τι ν καιρ αρσεων ο σκητς φηναν τν ρημο κα ρχοντο ες τς πλεις δι ν διδξουν τν λα τν λθεια τς ρθοδοξας. ριστον παρδειγμα γιος ντνιος, ποος ταν κορυφθη ρειανικ αρεσις φησε τν ρημα κα κατλθε ες τν λεξνδρεια, δι ν στηρξη τος πιστος.
Κα γιος Μξιμος Ομολογητς κα γιος Θεδωρος Στουδτης κα γιος ωννης Δαμασκηνς κα γιος Γρηγριος Παλαμς, ν κα σαν μοναχο, μως νλαβον τν πρ τς ρθοδοξας κα κατ τν συγκεκριμνων αρσεων γνα. Κατ τν περοδον τς Τουρκοκρατας γιος Κοσμς Ατωλς παρακινηθες π τν λγον το π. Παλου «Μηδες τ αυτο ζητετω, λλ τ το τρου καστος», φησε τν ποθητν συχαν του κα ξλθεν το γ. Ορους δι ν διδξη τν λαν. Κα ες τν αἰῶνα μας ερομ. Ματθαος καί λοιποί ερες ξλθον, μετ τν ορτολογικν Καινοτομαν, το γου ρους κα γωνσθησαν σθεναρς πρ τς γι αινοσης πστεως κα κατ τς λαλαπος το Νεοημερολογιτισμο Οκουμενισμο. Κα διατ πραττον τοτο; Διτι σιωπ «ταν Χριστς δικεται εναι δεινν». Κα τ «μ διδσκειν» ταν ρθοδοξα κινδυνεει εναι προδοσα τς ληθεας, κατ τν γ. Θεδωρον τν Στουδτην.
Κα λλο τονζει τι: «φοβερν τ τς σιωπς κρμα... δι' ατ κα γ ταπεινς ναγκζομαι ν μ σιωπ, λλ ν γωνζωμαι γγρφως κα γρφως». Κα λλο πλι τονζει, τι «ἐάν τ μοναδικν τγμα, δηλ. ο μοναχο δν θεωρσουν τ πντα ς σκβαλα κα ατ τ μοναστρια… πς λαϊκς νθρωπος θ καταφρονση τν γυνακα του κα τ παιδι του κα τ λλα κα θ γωνισθ;». Δι τοτο λγει σς πομιμνσκω: «Μ σιγσωμεν, να μ κραυγ Σοδμων γενμεθα».
γιος ωννης Χρυσστομος ποδδει τν μεγλη τρικυμα στν κκλησα στ τι ο ναυαγσαντες περ τν πστιν, δν τυχον τς προσηκοσης πιτιμσεως δηλ. το λγχου. Κα παντ σ σους δικαιολογονται κα προφασζονται: «Μ μο πς κενο τν λγο ποος εναι γεμτος ναλγησα (λλειψι πνου δι τν πλησον) τι δηλ. τ μ νδιαφρει μνα; γ μεριμν δι τ δικ μου. Διτι (συνεχζει γιος) ττε προπντων θ μεριμνσης δι τ δικ σου, ταν τ δικ σου ζητς ες τ συμφρον το πλησον».
γιος Γρηγριος Παλαμς χαρακτηρζει τν σιωπ, ταν κινδυνεύῃ πστις: «Τρτον εδος θεας» (Γρηγ. Παλαμ, Σγγρ. 2, 483). πομνως πντοτε διαι τρως ταν κινδυνεη πστις εναι νγκη γνος. «παρατητος π θραις γν» κατ γ. φραμ τν Σρον. Προπντων ες τος σχτους καιρος το τους τος ποκαλυπτικος κα προδρομικος τς λεσεως το ντιχρστου.
περσπισις τς ρθοδοξας ν προκειμνω δν χει τν ννοαν τι θ σσωμεν μες τν ρθοδοξαν, τι θ νικσωμεν μες τς αρσεις, λλ μαθητεοντες τν λθειαν τς ρθοδοξας ες πντα τ θνη θ δσωμεν χερα βοηθεας ες τος λισθσαντας, κα ς δελφος πο πεσαν θ τος βοηθσωμεν ν γερθον μ τν χριν το Θεο βεβαως.......
...... γαπητο δελφο, σμερα συμβανει κενο πο λεγε γιος Βασλειος δι τν ποχν του, δηλ. «σνολος τν Πατρων διδασκαλα ποραθεται» κα «τ ναυγια περ τν πστιν εναι πυκν» ν «τ στματα τν εσεβν σιγον». Κα ντως δν πρχει προδοσα μεγαλυτρα π ατν. Οπως δ τονζει ες λλο σημεο ατς γιος «χουν καταφρονηθε τ δγματα τν Πατρων. Καταπατονται ο ποστολικς παραδσεις. φευρματα νεωτεριστν εσρχονται ες τν κκλησα. Τεχνολογον κα δν θεολογον ο νθρωποι… Κα ο πρεσβτεροι δρονται κα θρηνον συγκρνοντες τ παλαι μ τ τωριν».
Οταν τοιατη εναι κατστασις πο πικρατε, μες ο ρθδοξοι τ πρπει ν πρξωμεν; Θ σιωπσωμεν; Θ δρανσωμεν; χι σφαλς. ς κοσωμεν μως τ λγει γιος Θεδωρος Στουδτης: «Οτε περ πστεως λγος, δν εναι δυνατν ν πομε γ ποις εμαι, ερες, ρχων, στρατιτης, γεωργς, πνης, κα πομνως καμμα φροντδα δν χω γι τ θματα ατ. Ο λγοι θ φωνξουν κα σ θ μενης σιωπηλς κα χωρς φροντδα; Τ θ κνουμε λοιπν; Θ κολουθσουμε τ πλθος πο σιωπ; χι, διτι ες εδοκιμν ες τ θεον, προτιμτερος πρ μυριδας αθαδείᾳ σεμνυνομνους. λλ σ μν προτμησε ἐάν νομζης ντ το σωζομνου Νε, τ πλθος πο κατεποντσθη μσα ες τ δατα. Ες μνα μως συγχρησον ν τρξω ν εσλθω μαζ μ τος λγους ες τν Κιβωτν».
Τ χρος μας λοιπν ς ρθοδξων εναι ν ργασθμεν τν σωτηραν μας ντς τς Κιβωτο τς Χριτος τς Γνησας ρθοδξου κκλησας. «Πορευθντες δ ν μαθητεσωμεν πντα τ θνη», γωνιζμενοι ντιαιρετικς κα εραποστολικς. δο κα φων το Θεο, ποα δι το Προφτου ωλ μς προσκαλε ες ατος τος ραους γνας: «Κηρξατε τατα ν τος θνεσιν, γισατε πλεμον, ξεγερατε τος μαχητς· προσαγγετε κα ναβανετε· πντες νδρες πολεμιστα… συναθροζεσθε κα εσπορεεσθε… πρας στω μαχητς» διτι «κρεσσων παινετς πλεμος ερνης χωριζοσης Θεο».
κμη κα ν χρειασθ ν μενωμεν λγοι, πρπει ν γωνισθμεν πρ τς ληθεας, διτι «Ε κα πνυ λγοι διαμενωσιν ν τ ρθοδοξίᾳ κα τ εσεβείᾳ, οτοι εσν κκλησα κα τ κρος κα προστασα τν κκλησιαστικν θεσμν ν ατος κεται» κατ τν γιον Νικηφρον τν μολογητν. ς παραμενωμεν φοσιωμνοι ες τν κκλησαν το Χριστο κα ς γωνισθμεν πρ Ατς μ λας μας τς δυνμεις. ς λβωμεν γωνιστικς ποφσεις. ς γερωμεν κα λλους μαχητς κα γωνιστς.... (ΑΠΟ ΟΜΙΛΙΑ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΗΡΥΚΟΥ)

ΝΟΥΘΕΣΙΑ ΔΩΡΟΘΕΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΑΡΙΟΥ (1888)

Πολλοί δόλιοι καί μαθες, στήρικτοι καί νεωτερίζοντες φθείρουσιν παρερμηνεύουσι τάς Θείας Γραφάς. ρα δέ σύ, γαπητέ, μή πιστεύσης ατος, βλέπε, μή πατηθς, μή κκλίνης ες τά δεξιά, μηδέ ες τά ριστερά, λλ’ δ βασιλικ βάδιζε, τις στίν ποστολική κκλησία καί ο θεοι μν Πατέρες. Τούτους μίμησαι, τούτων μή χωρίζου, τούτων τήν μνήμην χε ν τ καρδία σου καί ν ν μέρας καί νυκτός, καί ο πλανηθς. ταν δης πολλούς συνετοντας, μή ξενίζου. Δε τατα γενέσθαι. ταν δης πολλούς ψευδοπροφήτας, ψευδοχρίστους, πλανολόγους, πομνήσθητι το Δεσπότου λέγοντος, τι γερθήσονται ψευδοπροφται καί ψευδόχριστοι, στε, ε δυνατόν πλανσαι καί τούς κλεκτούς. λλ’ οαί τος γράφουσι πονηρίαν. ταν δης τούς ελαβες καί πιστούς καί τούς ντως σοφούς προπηλακιζομένους καί ξουθενουμένους, τούς δέ ναγες καί λαζόνας, τούς ψευδοδιδασκάλους καί σοφιστάς προτιμωμένους καί προχειζομένους, πομνήσθητι το ποστόλου λέγοντος, τι πονηροί νθρωποι καί γόητες προκόψουσιν πί τό χερον, πλανντες καί πλανώμενοι. Καί τι ν στέροις καιρος ποστήσονται τινές τς πίστεως προσέχοντες πνεύμασι πλάνης ... καί, τι σται καιρός, τε τς γειαινούσης διδασκαλίας οκ νέξονται, λλά κατά τάς δίας ατν πιθυμίας πισωρεύσουσιν αυτος διδασκάλους, κνηθόμενοι τήν κοήν. Καί πό μέν τς ληθείας τήν κοήν ποστρέψουσιν, πί δέ τούς μύθους κτραπήσονται. λλά οκ γνωσαν, οδέ συνκαν, ν σκότει διαπορεύονται. «πειδή ο κακς δογματίσαντες θανάτου μείζονα τιμωρίαν τος περισκέπτως πιστεύσασιν τεκον, στω τος βεβλημένοις ριστον φάρμακον μετάγνωσις» (σιδ. τόμ. ΟΗ, 965.)... ντεχώμεθα λοιπόν ... τς γιαινούσης διδασκαλίας, καί φεύγωμεν ς πό πυρός τήν διστροφήν τς ληθείας.... Χριστιανός, άν τάς συνθήκας παραβ καί τάς παγγελίας κατασείση καί τόν λόγον το Εαγγελίου θετή, καί τά τν θνικν πράττη, οδέν φελος τό καλεσθαι ατόν Χριστιανόν. Καί μή θαυμάσης, άν καί ποιμένες τινές λύκοι γίνονται. Πρός γάρ πισκόπους καί πρεσβυτέρους διαλεγόμενος πόστολος λεγεν, τι ξ μν ατν ναστήσονται νδρες λαλοντες διεστραμμένα. στε μηδείς πλανάτω μς, χων ξωθεν σχμα γγελικόν, σωθεν δέ διαβολικόν... «Τος γάρ παραποιεν καί παρερμηνεύειν τολμσι κίνδυνος πήρτηται μέγιστος ες ατήν τήν ψυχήν βλέπων» (σιδ. ΟΗ, 965). σοι ρχονται πρός μς ν νδύμασι προβάτων, σωθεν δέ εσί λύκοι ρπαγες οτινες χουσι μόρφωσιν εσεβείας, τήν δέ δύναμιν ατς ρνημένοι. «Οχ δύναμις μόνον το κηρύγματος, λλά καί βίος τν κηρυττόντων συμβαίνων τ κηρύγματι, τούς νθρώπους πηγάγετο¨ (σιδ. ΟΗ, 981). Βλ. «Κλείς Πατρολογίας..., ‘Αθναι 1879, Προλεγόμενα, σελ. λη΄ κ. ξ.)

ΑΓΙΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΣΤΟΥΔΙΤΟΥ

H παρά των αιρετικών κοινωνία ου κοινός άρτος, αλλά φάρμακον (δηλητήριον).
Ου σώμα βλάπτον, αλλά ψυχήν μελαίνον και σκοτίζον.
Το γάρ κοινωνείν παρά αιρετικού ή προφανώς διαβεβλημένου κατά τον βίον, αλλοτριοί Θεού και προσοικειοί τω διαβόλω.
(αγιος Θεόδωρος Στουδιτης Ρ.G. 99, 1189,1668c)

ΙΩΑΝΝΟΥ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Πάντα τα παραδεδομένα υμίν διά τε νόμου και προφητών και αποστόλων και ευαγγελιστών δεχόμεθα και γινώσκομεν και σέβομεν ουδέν περαιτέρω τούτων επιζητούντες.
Ως ούν πάντα ειδώς και το συμφέρον εκάστω προμηθούμενος, όπερ συνέφερεν ημίν γνώναι απεκάλυψεν, όπερ δε ούκ εδυνάμεθα φέρειν, απεσιώπησε.
Ταύτα ημείς στέρξωμεν (άς αρκεσθούμε) και εν αυτοίς μείνωμεν μή μεταίροντες όρια αιώνια μηδέ υπερβαίνοντες την θείαν παράδοσιν.
(αγ. Ιω.Δαμασκηνός, Εκδοσις Ακριβής,1,1).

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΟΙ ΣΑΡΑΝΤΑ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΜΑΡΤΥΡΕΣ

ΚΑΘΑΙΡΕΣΙΣ ΝΙΚΟΛΑΙΤΩΝ ΥΠΟ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΣΥΝΟΔΟΥ

ΟΙ ΡΩΣΟΙ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΑΠΕΔΕΧΘΗΣΑΝ ΤΗΝ ΟΜΟΛΟΓΙΑΝ ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΑΝ ΜΑΣ