Η ΧΡΙΣΤΟΛΟΓΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΧΩΡΙΣΤΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΡΙΑΔΟΛΟΓΙΑ


Ο ΚΗΡΥΞ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ
Η ΠΡΩΤΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗΝ ΤΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΩΝ ΓΝΗΣΙΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ

ΝΥΝ ΕΚΔΙΔΕΤΑΙ ΥΠΟ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΤΩΝ ΓΟΧ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΟΥΜΕΛΑ ΑΧΑΡΝΩΝ ΤΗΣ ΑΘΗΝΙΩΤΙΣΣΗΣ ΚΑΙ ΟΔΗΓΗΤΡΙΑΣ ΤΩΝ ΑΠΑΝΤΑΧΟΥ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΓΟΧ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ, ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΧΑΡΝΩΝ ΚΗΡΥΚΟΥ ΕΙΣ ΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΓΝΗΣΙΑΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΗΣ, ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΩΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΝΤΙΑΙΡΕΤΙΚΟΥ ΑΓΩΝΟΣ ΚΑΙ ΜΕΡΙΜΝΗ ΤΗΣ «ΣΤΕΓΗΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΚΛΗΡΙΚΩΝ ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο Ε» ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ ΚΑΙ ΠΑΕΡΕΚΚΛΗΣΙΟΥ ΑΓΙΩΝ ΚΗΡΥΚΟΥ ΚΑΙ ΙΟΥΛΙΤΤΗΣ ΚΑΤΩ ΗΛΙΟΥΠΟΛΕΩΣ.  ΔΙΕΥΘΥΝΣΙΣ: ΑΝΔΡΕΟΥ ΣΥΓΓΡΟΥ 55-59 ΠΛΑΤΩΝΑΣ ΑΧΑΡΝΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ (ΠΡΟΠΟΔΕΣ ΠΑΡΝΗΘΟΣ)

ΤΕΥΧΟΣ   939    ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2018 (Ε.Η.)

Η Εκκλησία του Τριαδικού Θεού.
Η Εκκλησία του Χριστού ως Εικόνα της Αγίας Τριάδος.

Η φύση της Εκκλησίας πρέπει να κατανοηθεί με βάση το γεγονός ότι είναι η Εκκλησία του Τριαδικού θεού. Η Αγία τριάς είναι η θεμελιώδης βάση και πηγή της υπάρξεως της Εκκλησίας. Σαν τέτοια η Εκκλησία είναι η Εικόνα και η ομοίωση του θεού. Αυτή η ύπαρξη κατ' εικόνα και ομοίωση της ευλογημένης τριάδος συνιστά τον τρόπο της υπάρξεως της Εκκλησίας, που πραγματικά αποκαλύπτει τη φύση της. Με το να υπάρχει κατά Θεό αντανακλά η Εκκλησία στο κτιστό επίπεδό της υπάρξεως την ενότητα στην τριαδικότητα του Θεού. Ό,τι έχει από τη Φύση του ο θεός δίδεται στην Εκκλησία με τη Χάρη. Η Χάρη της Τριάδος είναι το αρχικό σημείο για την κατανόηση της φύσεως της Εκκλησίας, και ιδίως της ενότητάς της στην πολλαπλότητα. Η Αγία τριάς έχει μία ζωή και μία ουσία. Τα τρία κύρια και μοναδικά πρόσωπα είναι ένα στη ζωή και τη φύση. Παρόμοια η Εκκλησία παρουσιάζει μία παράλληλη πολλαπλότητα προσώπων στην ενότητα της ζωής και της ουσίας. Η διαφορά μεταξύ Θεού και Εκκλησίας είναι ότι στον πρώτο η πολλαπλότητα στην ενότητα είναι η Αλήθεια, ενώ στη δεύτερη αυτό είναι μόνο μετοχή και μέθεξη στην Αλήθεια. Στην Πατερική γλώσσα το πρώτο είναι "ουσία", ενώ το δεύτερο "μετουσία". Έτσι λοιπόν, η ενότητα των τριών θείων Προσώπων στη ζωή και την ουσία είναι το προτότυπο της ενότητας των προσώπων της Εκκλησίας στη ζωή και την ύπαρξη, όπως ο ίδιος ο Χριστός λέγει στην προσευχή Του για την Εκκλησία "ίνα ώσιν έν καθώς ημείς εν` εγώ εν αυτοίς και συ εν εμοί, ίνα ώσιν τετελειωμένοι εις έν". Το σημείο της ενότητας είναι προσωπική εμπεριχώρηση με βάση την κοινή φύση και Αγάπη και όχι καθυπόταξη. Πρώτα - πρώτα λοιπόν, η ορθόδοξη τριαδολογία βασισμένη στη Χάρη της τριάδος προσφέρει τις βασικές οντολογικές κατηγορίες για την Ορθόδοξη Εκκλησιολογία. Η Εκκλησία είναι Εικόνα της Αγίας τριάδος μετοχή στη Χάρη του τριαδικού θεού.
Ο Χριστός είναι η Κεφαλή της Εκκλησίας και αυτή είναι το Σώμα Του. Από αυτή τη χριστολογική άποψη κατανοούμε ακόμη καλύτερα την πολλαπλότητα στην ενότητα που υπάρχει στην Εκκλησία (Ρωμ. ιβ': 4.5, Α'Κορ. ιβ': 12-27). Το Σώμα του Χριστού συνδέεται κανονικά με τη Θεία Ευχαριστία, επειδή είναι στην Ευχαριστία που αποκαλύπτεται και μεταλαμβάνεται το Σώμα. Στη Θεία Ευχαριστία έχουμε τον Όλο Χριστό, την Κεφαλή και το Σώμα, την Εκκλησία. Βέβαια η ευχαριστία ιερουργείται σε πολλούς τόπους και μεταξύ διαφορετικών ομάδων ανθρώπων. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως υπάρχουν πολλά σώματα Χριστού. Μία είναι η Κεφαλή και ένα το ευχαριστιακό Σώμα (το ίδιο το Σώμα του ανέλαβε στην ενσάρκωσή), και στο οποίο ενσωματώνωνται όλες οι ομάδες ανθρώπων στους διάφορους τόπους.
Μερικοι θεολόγοι μιλούν για την ορθόδοξη εκκλησιολογία από την άποψη δύο διαφορετικών υποδειγμάτων του Τριαδολογικού και του Χριστολογικού δόγματος. Στην πραγματικότητα όμως δεν πρόκειται για δύο διαφορετικά πρότυπα, αλλά για ένα. Η Εκκλησία, είναι και τα δύο, η Εκκλησία της Αγίας τριάδος και η Εκκλησία του Χριστού. Είναι αλήθεια ότι στο Χριστό ενσαρκώνεται μόνο το δεύτερο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος. Όμως ολόκληρη η πληρότης της θεότητος κατοικεί στο Σώμα του ενσαρκωμένου Υιού σαν σε Ναό. Αυτό είναι ξεκάθαρο στη διδασκαλία της Καινής Διαθήκης και στη διδασκαλία των πατέρων της Εκκλησίας. Η Χριστολογία είναι αχώριστη από την τριαδολογία. Δεν είναι δυνατόν να αναπτυχθεί καμία σωστή διδασκαλία για τον Υιό χωρίς τον Πατέρα. Εξάλλου το χάρισμα του ενσαρκωμένου Υιού στην ανθρωπότητα και στις δύο διαστάσεις Του, την εν σαρκί Του παρουσία και την ένσωματωσή μας στο Σώμα Του, είναι αδιανόητο χωρίς το Άγιο Πνεύμα.
Πάντως η βασική αρχή είναι ότι δεν μπορεί να χωριστούν στην ορθόδοξη Εκκλησιολογία η Τριαδολογική και η Χριστολογική διάσταση, επειδή η Εκκλησία είναι η Εκκλησία της Αγίας τριάδος τόσο όσο είναι και η Εκκλησία του Χριστού, και αντίστροφα.

Γ. ΔΡΑΓΑ Θεολόγου.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΚΑΘΑΙΡΕΣΙΣ ΝΙΚΟΛΑΙΤΩΝ ΥΠΟ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΣΥΝΟΔΟΥ

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΗΡΥΚΟΥ ΠΡΟΣ ΟΣΙΩΤΑΤΟΝ ΜΟΝΑΧΟΝ

ΙΕΡΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΙΑ ΤΟ " ΒΑΠΤΙΣΜΑ" ΤΩΝ ΣΧΙΣΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ ΠΡΟΣΕΡΧΟΜΕΝΩΝ ΤΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ