ΠΕΤΡΟΣ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ, ΜΙΧΑΗΛ ΚΗΡΟΥΛΑΡΙΟΣ, 1054

Πέτρου Αντιοχείας, Απάντησις εις Μιχαήλ Κηρουλάριον (1054 μ.Χ.)


ΠΕΤΡΟΥ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ
ΑΠΑΝΤΗΣΙΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗΝ ΜΙΧΑΗΛ ΚΗΡΟΥΛΑΡΙΟΥ
(1054 μ.Χ.)
Πέτρου Θεουπόλεως κα πάσης νατολς πατριάρχου λό­γος, καθ’ ν καιρν εσλθεν ταλς ργυρς λέγξων τ μέτερα.
α΄. σα πονηρεύσατο χθρς ν τ γί σου, κα ν κατεπανουργεύσατο γνώμην ο μισοντές σε ραντες κεφαλν ν μέσ τς κκλησίας σου, κανς μς τ σ ερ δίδαξε γράμματα, θεοειδέστατε γιε δέσποτα. Κα θαμα μέγα κατέσχεν μς π τούτ, συνιδεν, μ δυναμένους, θεν κινηθείς, τ βουλόμενος ταλός, ες τοσαύτην νοδίαν ξέκλινεν ρ­γυρός, κα τος ερος πεχείρει, νίερος ν. Τ γάρ, φησί, κοι­νν κυν κα βαλανεί, ν’ κενος, ν λαϊκος τεταγμένος, τ ερέων πολυπραγμον, κα συγγραφς τοιαύτας, ς δήλωσας, ψευδες πινο κα διαπράττηται; ξ ν οδν μελλε πλν ασχύνης το δραματοφορηθέντος ποίσεσθαι, κα τατα το πάπα τν βίον καταστρέψαντος. λλ χάρις τ Θε, τ δρασσομέν τος σοφος ν τ πανουργί ατν, κα μ π πολ τ πλάσμα λανθάνειν παραχωρήσαντι.

β΄. Περιείχετο τος ερος γράμμασι τς γιωσύνης σου, φήμην τιν τος σος νηχηθναι σίν, ς τν πάπαν τος ε­ρος ναφέρω δυπτύχοις, τοτο ατ ποιούντων κα τν λ­λων (γιωτάτων) πατριαρχν, κα ς οκ δει τοσοτον γνόημα γνοσαι, κα μάλιστα πρ τν λλων μέ, εδότα τι π τς γίας κτης οκουμενικς συνόδου κα πίταδε, να τος σος χρήσωμαι ήμασιν, ν τος ερος διπτύχοις ναφορ ξεκόπη το πάπα, δι τ τν τηνικατα πάπαν Βιγίλλιον μ παντσαι κατ τν σύνοδον, μήτε μν ναθεματίσαι τ παρ το Θεοδωρήτου κατ τς ρθς πίστε­ως κα τν δώδεκα κεφαλαίων το γίου Κυρίλλου γραφέντα· κα κτοτε κα μέχρι το νν ποτμηθναι τς καθ’ μς γιωτάτης κκλησίας τν πάπαν.
γ΄. Τατα τς σς τιμίας περιεχούσης γραφς σχύνθην, οκ οδ’ πως επω, πίστευε, κα τ πλεον πρ σο, κα μλλον ε καθ’ μοιότητα τς πρς μς γραφς σου φθης τοιατα κα πρς τος λλους γράψας μακαριωτάτους πατριάρχας. τι πρ ξετάσεως κα τελείας καταλήψεως τ μ γεγονς ς γε­γονς ξ κος ματαίας παρέστησας. Πς γρ κα μελλον τέως ατν γ ναφέρειν τν πάπαν, μ τς κατ σ γίας κκλησίας ναφερούσης ατόν, τρόφιμος ν ταύτης, κα ζη­λωτς ε καί τις λλος, ργ κα λόγ τ ταύτης πρεσβεα σεμνύνων κα μεγαλύνων εί; Τ δ κατ τν Βιγίλλιον παρεξηγηθναι, τς ληθείας οχ οτως χούσης, τοτο πόσην ο προσεπιμαρτυρε προσεξίαν τ εσεβε χαρτοφύλακί σου; Ε γρ κα περ τ τς ητορικς μάθημα σοφι­στικς νήρ, ς κούομεν, λλ νέος ν οπω περαν σχεν κανν τν κκλησιαστικν. Πίστιν δ οκ χει, φησν ωάν­νης τς κλίμακος, ονος εθς κ ληνν γκλειόμενος.
δ΄. Κα δι τοτο χρεών στι τοτον ες τοσοτον χθεντα μέγαν βαθμόν, ρευνητικς, λλ’ ο παροδευτικς νακρίνειν τς Γραφάς. Οσία γρ τς καθ’ μς εραρχίας στ τ θεοπαράδοτα λόγια, γουν τν θείων Γραφν ληθιν πιστήμη· καθς μέγας πεφήνατο Διονύσιος. Βιγίλλιος γάρ, π τς πέμπτης ν, καθ’ ν τ περ ριγένους, Εαγρίου τε κα Διδύμου, κα τν λλων, Πέτρου Σευήρου κα Ζωόρα, λλ κα τν συγγραμμάτων το Θεοδωρήτου κεκίνητο· ο μν δ π τς κτης συνόδου. Διάστημα δ μετα­ξ τν δύο συνόδων ρκθ΄ τη. Τν δ συνέβη πρς μικρν τς ναφορς ποτμηθναι, δι τ διενεχθναι ατν πρς τν γιώτατον πατριάρχην Μηνν, κα καθαιρέσει τοτον ποβαλεν· ως ο κα πάλιν πρς λλήλους ο ρχιερες ερηνεύσαντες κατηλλάγησαν. π δ τς κτης τς γίας συνόδου, ερς ν πάπας γάθων, νρ τίμιος κα τ θεα σοφός. Κα νάγνωθι τ παρ τς κτης συνόδου, τις εώθει Κυριακ μετ τν ψωσιν το τιμίου σταυρο ναγινώσκεσθαι. Ερήσεις γρ τν ερήμενον γάθωνα εκλες π τς γίας ταύτης συνόδου νακηρυττόμενον.
ε΄. π δ τούτοις κγ μάρτυς παράγραπτος, κα λλοι σν μο τν τς κκλησίας λλογίμων πολλοί, τι π τ μακαρίτ πατριάρχ ντιοχείας κυρ ωάνν, πάπας τς ώμης ωάννης κα ατς κούων, ν τος ερος διπτύχοις νεφέρετο. Κα ν Κωνσταντινουπόλει δ πρ χρόνων τεσσαράκοντα κα πέντε εσελθν ερον π το μακαρίτου πατριάρχου κυρο Σεργίου τν δηλωθέντα πάπαν ν τ θεί μυσταγωγί μετ τν λλων πατριαρχν ναφερόμενον. πως δ στερον ατο ξεκόπη ναφορά, κα δι’ ν ατίαν, γνο. λλ περ μν τούτων οτως χων, πλεον οδέν σε βούλομαι περ τς το πά­πα ναφορς προσεξεργάσασθαι.
ς΄. σα δέ σοι κα πηρίθμηται ωμαϊκ λαττώματα μετήλθομεν. Κα τ μν τούτων δόκει πευκταα κα φευκτά, τ δ άσιμα, τ δ παροράσεως ξια. Τί γρ πρς μς τ ξυρσθαι τος ρχιερες τος πώγωνας, κα δακτυλοφορεν ατος ες σύμβολον ς γραψας τς παρ τς γίας το Θεο κκλησίας νυμφεύσεως; Κα μες γάρ, Γαράραν π τς κεφαλς ποιομεν ες τιμν πάντως το κορυφαίου τν ποστόλων Πέτρου, φ’ ν το Θεο μεγάλη κ­κλησία ποικοδόμηται. γρ ες βριν το γίου, ο δυσσεβες φεύρησαν, τοτο μες εσεβοντες, ες δόξαν ατο κα τιμν πεποιήμεθα· ωμαοι μν ξυρντες τος πώγωνας· μες δ π κορυφς τν παπαλήθραν πιτηδεύοντες. Χρυσοφορομεν δ κα ατοί, γχείρια κα πιμάνικα κα πιτραχήλια περιβεβλημένοι χρυσόπαστα.
ζ΄. Κα τ μιαροφαγεν δ ατούς, κα τος μοναχος κρεωφαγεν τ στέαρ τ χοίρειον, ερήσεις κα τατα πολυπραγ­μονν, παρά τισι τν μετέρων γινόμενα. Βιθυνο γρ κα Θρκες κα Λυδοί, γαγύλας κα κολοιος κα τρυγόνες κα χερσαίους χίνους σθίουσιν· ν τν χρσιν ο Πατέρες διάφορον εασαν. Οδν γρ κτίσμα Θεο πόβλητον, μετ’ εχαριστίας λαμβανόμενον. Κα πείθει με τοτο τ σκεος τς ξ ορανο κατενεχθείσης θόνης, ν πρχε πάντα τ τετρά­ποδα τς γς κα τ θηρία κα τ ρπετά, κα τ πετειν το ορανο· κα Πέτρος θεόθεν κούσας· ναστάς, Πέτρε, θσον κα φάγε· κα επών, Μηδαμς, Κύριε, τι οδέποτε πν κοινν κάθαρτον διλθε δι το στόματός μου· κα πάλιν κούσας, Θες καθάρισε, σ μ κοίνου.
η΄. Καιρς δ κα τ το γίου Βασιλείου ρεν. Φησ γάρ· Κα ν λαχάνοις τ βλαβερν το καταλ­λήλου χωρίζομεν, οτως κα ν τος κρέασι το χρησίμου τ βλαβερν διακρίνομεν· πε λάχανόν στι κα τ κώνειον, σπερ κρέας στ κα τ γύπειον, λλ’ μως οτε οσκύαμον φάγοι ν τις νον χων, τα (γρ. στ) κυνς ψαιτο, μ μεγάλης νάγκης κατεπειγούσης· ς γε φαγν οκ νόμησε. Κα τ τος σπρίοις δ κα λαχάνοις στέαρ χοίρειον μβάλλεσθαι, τοτο παρ τν γίων Πατέρων νεκρίθη κα συνεχωρήθη· κα μλλον παρ’ ος χρηστν οκ ερίσκεται λαιον.
θ΄. Κα κουσον τί φησιν ν τος σκητικος ατο μέγας Βασίλειος· Βρωμάτων μέντοι διαφορς οδαμς πιζητεν ­φείλει σκητής, κα προσποιήσει δθεν γκρατείας ξαλλαγς δεσμάτων πινοεν. Τοτο γρ νατροπ τς κοινς εταξίας στί, κα σκανδάλων πόθεσις· κα το οα κληρονό­μος γίνεται ν συστήματι σκητικ τοιαύτας ατίας ταραχς νδιδούς. λλ κν τ προσέψημα τοτο τ ταριχευτν τ παρ τν γίων Πατέρων γκριθν ντ’ λλου τινς ρτύματος, λάχιστον τος βρώμασιν μβάλλεσθαι συμπεπλεγμένον τ λοιπ δέσματι το δατος, τν λαχάνων πάρχει μ προφάσει δθεν κενοδόξου θελοευλαβείας, ς κρέα παραιτούμενος, πιζητείτω τν δεσμάτων τ τιμιώτερα κα χρηστότερα· λλ τ ποζέματι το λάχιστου τεμάχους τν ψωμν παρατηρήτως ποβρέχων, προσφερέσθω μετ πάσης εχαριστίας. Τ γρ λάχιστον κενο τμμα, ες τοσοτον πλθος δατος, κα σπερματώδους ε τύχοι βρώματος μβληθν ο τρυφς στι κατηγόρημα, λλ’ κριβεστάτη τν σκητν κα ταλαίπωρος ντως γκράτεια. Χρ τοίνυν τ τοιατα μ παρατηρεν τν τς σιότητος σκητήν. Ο γρ ουδαζοντες πεχόμεθα τν τοιούτων, λλ τρυφς πλησμονν φεύγοντες. Κα τατα μν τ ητ το γίου Βασιλείου.
ι΄. δ γιος Παχώμιος χοίρους ν τ κατ’ ατν γί μον κ τν ψυχίων κα τν περισσευμάτων τς τραπέζης σίτευε· κα σφαττομένων ατν, τος μν λλοις ξεναγώγει κρέασι τος πιξενουμένους ποδεχόμενος· τ ντόσθια δ κα τ κρα τν ποδν κα τς κοιλίας, τος ξατονοσι γέρουσι τν μοναζόντων παρέβαλλεν. Οον δ ψον δύ, τιμιώτατε δέσποτα, ύγχος χοίρειον κα τα κα κρα ποδν· λλ κα τς φαδς κα κύαμος ν στέατι χοιρεί ψόμενα· ε μ κα χρηστο επόρησεν λαίου, να τ κα πνευματικς ες τν χά­ριν μικρν διαχεθέν, πολλος ς οδε Κύριος θυμίας βέλεσι καθ’ κάστην περιπειρόμενος, βρώμασιν ποιούμην κάστοτε;
ια΄. Κακν δέ, κα κακν κάκιστον, ν τ γί Συμβόλ προσθήκη, τό, Κα ες τ Πνεμα τ γιον, τ Κύριον κα ζωο­ποιόν, τ κ το Πατρς κα το Υο κπορευόμενον. Ε γρ τ παρ’ μν Εαγγέλια τ ατ κα παρ’ μς, πόθεν κενοι πλεόν τι μαθόντες τν τοιαύτην λλόκοτον προσθήκην ποιήσαντο; το κατ ωάννην γίου Εαγγελίου μλλον ριδηλότερον μς περ το γίου Πνεύματος κδιδάσκοντος, ν ος κα διαλαμβάνει· Ἐὰν γαπτέ με, τς ντολς τς μς τηρή­σατε. Κα γ ρωτήσω τν Πατέρα κα λλον Παράκλητον δώσει μν, να μέν μεθ’ μν ες τν αἰῶνα, τ Πνεμα τς ληθείας, κόσμος ο δύναται λαβεν, τι ο θεωρε ατό, οδ γινώσκει ατό· μες δ γινώσκετε ατό, τι παρ’ μν μένει, κα ν μν στι. Κα μετ’ λίγα· δ Παράκλητος, τ Πνεμα τ γιον, πέμψει Πατρ ν νόματί μου, κενος μς διδάξει πάντα, κα πομνήσει μς πάντα επον μν· κα πάλιν· ταν δ λθ Παράκλητος, ν γ πέμψω μν παρ το Πατρός, τ Πνεμα τς ληθείας, παρ το Πα­τρς κπορεύεται, κενος μαρτυρήσει περ μο· ετα· τι πολλ χω λέγει μν, λλ’ ο δύνασθε βαστάζειν ρτι. ταν δ λθ κενος, τ Πνεμα τς ληθείας, δηγήσει μς ες πσαν τν λήθειαν. Ο γρ λαλήσει φ’ αυτο· λλ’ σα ν κούσ λαλήσει, κα τ ρχόμενα ναγγελε μν. κενος μ δοξάσει, τι κ το μο λήψεται, κα ναγγελε μν. Πάντα σα χει Πατήρ, μά στι. Δι τοτο επον τι κ το μο λαμβάνει, κα ναγγελε μν.
ιβ΄. Κα το εαγγελιστο οτω τρανότατα διαγορεύοντος, τίς ρθοδόξων τολμήσει, κα δυνήσεται προσθήκην φαίρεσιν ποιήσασθαι; Περ ν γρ φανερώτατα θεία Γραφ θέσπισεν, ο δε ψηφίζεσθαι, λλ μλλον πεσθαι. λλ’ ς οικεν, πώλεσαν ωμαοι τ ντίγραφα τς ν Νικαί πρώτης συνόδου, οα τς ώμης π πολ το τν Οανδάλων θνους κυριαρχήσαντος· παρ’ ν σως κα μαθον ρειανίζειν, κα ες μίαν κατάδυσιν, ε τοτο ληθές, ς δήλωσας, τ βάπτισμα πιτελεν. μν γρ ρκε ες ντελ τς εσεβείας πίγνωσίν τε κα βεβαίωσιν τ σοφν κα σωτήριον τς θείας χάριτος Σύμβολον. Περί τε γρ το Πατρς κα το Υο κα το γίου Πνεύματος κδιδάσκει τ τέλειον, κα το Κυρίου τν νανθρώπησιν τος πιστς δεχομένοις παρίστησι. Τος δ προστιθέντας τι φαιροντάς τι, ναθεματίζομεν. Ε τις γάρ, φησν πόστολος, εαγγελίζεται μν παρ’ παρελάβετε, νάθεμα στω.
ιγ΄. λλ’ οδ τν τέραν προσθήκην καταδεχόμεθα, ν ες τ Ες γιος, ες Κύριος ησος Χριστός, ες δόξαν Θεο Πατρός, δι Πνεύματος γίου, πεποίηνται· ε κα δυνατν ταύτην μς εσεβς κλαμβάνοντας, μηδν πρς τ ρθόδο­ξον καταβλάπτεσθαι. Φαίνεται γρ τοτο σοδυναμον, κα τ παρ’ μν τελούμενον· πόταν το θείου ρτου ψουμένου, κα το λαο βοντος, Ες γιος, ες Κύριος ησος Χριστός, ες δόξαν Θεο Πατρός, νθεν κκεθεν ρχιδιάκονος κα δευτερεύων τ πρτον κα τ δεύτερον ποτήριον αροντες, λέγωσι· Πλήρωσον, Δέσποτα· ατο δ μερίδα τν γιασμάτων μβάλλοντες, κφωνομεν· Πλήρωμα Πνεύματος γίου.
ιδ΄. Καλν γρ πρς τ καλοθελς ρντας μς, κα μλλον νθα μ Θες πίστις τ κινδυνευόμενον, νεύειν ε πρς τ ερηνικόν τε κα φιλάδελφον. δελφο γρ κα μν οτοι, κν ξ γροικίας μαθίας συμβαίν τούτους πολλάκις κπίπτειν το εκότος, τ αυτν στοιχοντας θελήματι· κα μ τοσαύτην κρίβειαν πιζητεν ν βαρβάροις θνεσιν, ν ατο περ λόγους ναστρεφόμενοι παιτούμεθα. Μέγα γρ κν παρ’ ατος σφαλς ζωαρχικ Τρις νακηρύττοιτο, κα τ τς νσάρκου οκονομίας κατ τν μετέραν δόξαν νομολογεται μυστήριον. Να μήν, οδ τοτο παινομεν κα ποδεχόμεθα, ε κα τοτο ληθές, τι μ καταδέχονται ο ερες νομίμους χοντες γυνακας τ για μεταχειρίζεσθαι, κα τν πόκρεω ν τατ κατ τν πρώτην τν ­γίων νηστειν βδομάδα, ς γραψας, τς το κρέατος κα το τυρο ποιούμενοι.
ιε΄. Τ γρ περ τν ζύμων ζήτημα, δη, ς εδεν γιωσύνη σου ντυχοσα τ παρ’ μν κπεμφθείσ ντιγράφ ­πιστολ πρς τν ρχιερέα Βενετίας, κανς ξήτασται παρ’ μν, κα ς μ κατ’ κκλησιαστικν κολουθίαν γινόμενον κατέστραπται κα πεσκεύασται. Ε μ τ κανονικ τούτ ητ περειδόμενοι, φάσκοντι· δοξε πσι, τος ρχαοις θεσι χρήσασθαι· ρχαίαν εναι κα ατο παρ’ ατος ροσι τν τν ζύμων παράδοσιν. Κα τ τ πνικτ δ τούτους σθίειν κα δύο δελφος δυσν δελφας σαρκικς προπλέκεσθαι· ο κατ’ πιταγήν, ομαι, κα σύνεσιν το πάπα τν λ­λων ρχιερέων πλημμελεται· παρ δ τν τόλμαν τν τατα ποιεν αρουμένων τοτο γίνεται· οα δ κα ν τ καθ’ μς ωμαϊκ πικρατεί πολλ τν θέσμων κα ποτροπαίων, μν γνοούντων, εωθε γίνεσθαι.
ις΄. Περ γρ το πέχεσθαι πνικτο, βίβλος τν ποστολικν Πράξεων διασαφε· ν ος άκωβος δελφόθεος φαίνεται λέγων· Γνωστ π’ αἰῶνός στι τ Θε πάντα τ ργα ατο. Δι γ κρίνω μ παρενοχλεν τος π τν θνν πιστρέφουσιν π τν Θεόν· λλ’ πιστελαι ατος, το πέχεσθαι π τν λισγημάτων τν εδώλων, κα τς πορνείας, κα το πνικτο, κα το αματος. Κα ο πείθομαί ποτε, μ οχ κα τν πάπαν κα τος λοιπος ρχιερες πίγνωσιν χειν (τς τοιαύτης συγγραφς κα διατάξεως τν λ­λων Γραφν) κριβ εδησιν χοντας, να τί κα τοιοτον πλημμελούμενον παραθεωρσι κα καταδέχωνται; Ερήσεις δ κν τ πόλει κα τος ξω, πολλος τ ειον αμα σθίοντας. Κα μαρτυρε τ ν τας προσβολας τν καπήλων προτιθέμενα κωλέντερα μεστ ντα χοιρείου αματος.
ιζ΄. Κα δε, τιμιώτατε δέσποτα, πως τ πολλ τν παρ τος μετέροις πεπλημμελημένων περιφρονοντες, κα παραθεωροντες, μμελέστερον σπερμολογομεν κα πολυπραγμονομεν τ λλότρια. Επω δ κα τοτο; λλ κα μ παροξυνθς. ν τ εαγεστάτ μον τν Στουδίου, ζώννυνται ο διάκονοι, πργμα ποιοντες κκλησιαστικ παραδόσει νακόλουθον. Κα ρα πως πολλ κοπιάσας, κα σπουδάσας τν τοιαύτην οκ δυνήθης κκόψαι μονολόγιστον συνήθειαν. Κα ε τν φ’ μς τελούντων περιγενέσθαι ο δυνάμεθα, πς τ σο­βαρν κενο κα ψαύχενον θνος, τν δίων θίμων κστσαι δυνησόμεθα; γαπητν γάρ, ς ερηται, ε τ θεον παρ’ ατος ρθοτομεται, κα κατ τν τς ληθείας λόγον μοφρόνως μνεται κα δοξάζεται.
ιη΄. Περ γρ τς ν τ γί Συμβόλ προσθήκης, κα το μ κοινωνεν ατος τν γιασμάτων π γεγαμηκότος ερέως, καλς κα θεοφιλς γιωσύνη σου νίσταται· κα μ πασαι τό ποτε περ τούτου νισταμένη κα πείθουσα, πό τε τν γίων Γραφν κα τν ναγεγραμμένων εαγγελικς κηρυγμάτων, μέχρις ν ατος ξεις συντιθεμένους τ ληθεί κατ ατ κα μν περ τς κ το Πατρς θείας κπορεύσεως το γίου Πνεύματος δοξάζοντας. Τ δ’ λλα περιφρονητέα μοι εναι δοκε, το τς ληθείας λόγου μηδν ξ ατν καταβλαπτομένου. ν σως κα τ πλείω τυγχάνει ψευδ. Ο γρ προχείρως φείλομεν τας ματαίαις πείθεσθαι διαβολας, οδ τας μετέραις πάλιν πονοίαις πιστεύειν, κα τ καθεσττα κα καλς χοντα κινεν.
ιθ.΄ Κντεθεν κα λίαν πάναγκες, γιώτατε δέσποτα, πάπα προχειριζομένου, πάντα τατα τν σν εροπρεπ τελειότητα δι τιμίας γραφς πρς ατν νατάξασθαι· οτως ν πσι συνεργοντός σοι Κυρίου, κα τν ες τοτο χάριν τ σ παρεχομένου γιότητι. σως γάρ, καθς λέγει πόστολος, μν ν μερότητι συναγόντων τος τ διάφορα φρονοντας, δώσει ατος μετάνοιαν Θεός, πρς τ πιγνναι τν λήθειαν, κα παύσονται τς πολλς ατν φιλονίκου νστάσεως, αχμαλωτισθέντων ατν ες τ ατο θέλημα. Τάχα δ κα πάπας πολογήσεται μ εναι ληθ τ περ ωμαίων φημιζόμενα· κα πολλάκις παρ’ νίων πραττόμενα, μ κατ’ κείνου γνώ­μην κα σύνεσιν τατα γίνεσθαι.
κ΄. Τίς δ κα τοτο επαράδεκτον γήσεται, τι ωμαοι τς γίας κα σεπτς εκόνας ο προσκυνοσιν, οδ τιμσι τ τν γίων λείψανα· κα τατα κειμένων παρ’ ατος τν λειψάνων τν γίων κα κορυφαίων, Πέτρου κα Παύλου, ος πλέον γκαυχώμενοι φαίνονται κα μεγαλοφρόνως ναβρυνόμενοι, πσι τος λλοις ωμαϊκος διηγήμασι κα κατορθώμασιν, ν πσα πλήρης συγγραφ κα ποίησις; Το πάπα δ ώμης δριανο, τς βδόμης γησάμενου συνόδου μετ τν λλων γιωτάτων πατριαρχν, κα τν πείσακτον καινοτομίαν τν Χριστιανοκατηγόρων Εκονομάχων αρετικν ναθεματίσαντος, πς μ τιμσθαι παρ ωμαοις τς γίας κα σεπτς εκόνας δώσει τις; κα μάλιστα πολλν κ ώμης ες Κωνσταντινούπολιν μετακομισθεισν γίων εκόνων, πολ τ κκριτον κα τ κριβς χουσν, ν εσιν εκόνες τς πρωτοτύπου γιότητος. που γε κα νταθα παρεπιδημοντας ρμεν Φράγγους, κα ν τος καθ’ μς πανσέπτοις ναος εσερχομένους, κα πσαν τιμν κα προσκύνησιν τας γίαις εκόσιν πονέμοντας.
κα΄. Κα παρακαλ, κα κετεύω, κα δέομαι, κα νοερς τν σν γίων φάπτομαι ποδν, να το γαν κριβος θεοει­δς νδοσα μακαριότης σου, συνέλθ τος πράγμασι. Δέος γρ μήποτε άψαι τ διερρωγς βουλομένη, χερον τ σχίσμα ποιήσ· κα τ καταπεπτωκς νορθσαι σπουδάζουσα, μείζονα τν πτσιν ργάσηται. Σκόπησον δέ, ε μ φανερς ντεθεν, γουν κ τς μακρς ταύτης διαστάσεως κα διχονοίας το τς καθ’ μς γίας κ­κλησίας τν μέγαν τοτον κα ποστολικν θρόνον πορραγναι, συνέβη πσαν ν τ βί κακίαν πληθυνθναι, κα σύμπαντα κόσμον χειν κακς· κα πως α βασιλεαι πάσης τς γς τεταραγμέναι εσί, κα πανταχο θρνος, κα οα πολύ, κα λιμοί, κα λοιμοί, κα συνεχες, κατ χώραν κα πόλιν· κα οδαμ οδαμς ς π πάντα τ μέτερα εοδονται στρατόπεδα;
κβ΄. ς γωγε τν μν γνώμην φανερ (φανερώσω)· ε τν ν τ γί Συμβόλ προσθήκην διορθώσαιντο, οδν ν τε­ρον πεζήτουν· διάφορον καταλιπν σν τος λλοις κα τ περ τν ζύμων ζήτημα· ε κα φανερς δειξα δι’ ν πρς τν πίσκοπον Βενετίας πέστειλα, πρ το Πάσχα γενέσθαι τ δεπνον, ν Σωτρ κα Κύριος μν ησος Χριστς τ τς θείας μυσταγωγίας τος μαθητας παρέδωκε μυστήριον· καθ’ ν καιρν οκ ν νόμιμον ζυμον σθίεσθαι. δ κα τν σν θεοειδ μακαριότητα συναινν καταδέξασθαι, να μή, τ πν κζητήσαντες, τ πν πολέσωμεν. Δι χρ τατα τν μετέραν παραστσαι γνώμην, περ ν δήλωσας, κα τν σν πρς οκτον γίαν κινσαι ψυχήν· ε κα μλλον λόγος ττει πρς λλων πλειόνων θεωρημάτων κα κρυφιωτέρων ποθέσεων νάπτυξίν τε κα ξήγησιν.
κγ΄. νέγνων δ κα τ σα τν γραμμάτων, ν πρς τν μακαριώτατον πάπαν πέστειλας, κα τ κείνου πάλιν ντίγραφα ε μ παρ το ργυρο τατα πέπλασται κα παραπεποίηται· κα τς πολλς σε κατ Θεν μακάρισα ταπεινοφροσύνης κα πραότητος. Πλν νατετάχθαι τούτοις δει, πε περ νώσεως κα μονοίας νατέτακτο, κα τ τς διαστάσεως ατια· να, τούτων διαφωτιζόμενων, ντελ δόξ τ γράμ­ματα. Διεπορθμεύθησαν δ κα τ πρς τος ερες κα θεοφόρους δελφος κα συλλειτουργος μν, τόν τε λεξαν­δρείας, κα τν εροσολυμίτην κπεμφθέντα ερ γράμματα τς γιωσύνης σου. Ο διαλαμβάνει δ τ πρς τν Βενετίας μ ντίγραφα δηλωθναί μοι γράμματα παρ’ ατο πεμφθναι πρς τν σν μακαριότητα, καθς κα τοτο τ γραφ σου προσέκειτο. Κα δι τοτο δωρεάν μοι φαίν λυπούμενος κατ το νδρός, μηδν τοιοτον γράψαντος.
κδ΄. πέστειλα κα τν σον τς πρς μ σταλείσης ντιγραφς το μακαρίτου πάπα, ωμαϊκος νσεσημασμένον γράμμασιν. Ο γρ δυνήθημέν τινα ερεν δυνάμενον πρς κρίβειαν ες τν λλάδα ταύτην μεταμεψαι φωνήν. Κα δι τατα τν ταύτην διακομίσαντα Φράγγον, μπειρον ντα γραμμάτων ωμαϊκν, πεισα ταύτην μεταγράψαι. Σν ον στι το λοιπο ταύτην σφαλς διερμηνεσαι κα γνωσθναι τέλεον ξ ατς κα πρς μς δηλωθες πάπας, μετέραν συστατικν δεξάμενος γραφήν, ντέγραψεν.
κε΄. λλ’ εη μν τατα ν τούτοις. δ Θες τς ερήνης· καλν γρ κ τς γραφς ποδοθναι τν τς μς πίλογον γραφς· εαγγελισάμενος ερήνην τος γγς κα τος μα­κράν, τος τε π νόμον κα τος ξω νόμου, τς γάπης Πατήρ, γάπη· τατα γρ πρ τν λλων χαίρει καλούμε­νος, να νομοθετήσ κν τος νόμασι τ φιλάδελφον· παρακαλν παρακαλέσαι τν σν γιασμένην ψυχήν, κα πεσαι μετριώτερόν τε κα συγκαταβατικώτερον συνελθεν σε τος πράγμασι, κα μλλον ο μή στι Θεός, ς φθην επν τ περιφρονούμενον.
ΠΗΓΗ:
ω. Ρωμανίδου, Δογματικ κα Συμβολικ Θεολογία τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τ. Β΄, κδ. δ΄, Θεσσαλονίκη 2000, σ. 172-183.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΟΙ ΣΑΡΑΝΤΑ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΜΑΡΤΥΡΕΣ

ΚΑΘΑΙΡΕΣΙΣ ΝΙΚΟΛΑΙΤΩΝ ΥΠΟ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΣΥΝΟΔΟΥ

ΟΙ ΡΩΣΟΙ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΑΠΕΔΕΧΘΗΣΑΝ ΤΗΝ ΟΜΟΛΟΓΙΑΝ ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΑΝ ΜΑΣ