Η Α΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ

ΜΝΗΜΗ ΤΗΣ Α΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ

Λίγες μόλις δεκαετίες μετ τ γεγονς τς νανθρωπήσεως το Χριστο μφανίσθηκαν ο πρτες παραχαράξεις τς πίστεως κα ργότερα ο μεγάλες χριστολογικς αρέσεις στν κκλησία Του, σχετικ μ τ πρόσωπο κα τν ποστατικ νωση τν δύο ν Χριστ φύσεων. Ποις εναι Ατός; Ποι εναι σχέση Του μ τν Θεό; Πς κατανοεται σχέση κα νωση δηλαδ κτίστου κα κτιστο π τν νανθρωπήσαντα Υἱὸ κα Λόγο το Θεο; Πς μπορε ν εναι συγχρόνως «Υἱὸς το νθρώπου»; Μ ποι τρόπο γεννήθηκε π γυναίκα; Πς εναι δυνατν μητέρα Του, Παρθένος Μαρία ν ποκαλεται «Θεοτόκος»; Τ ρωτήματα πο τίθεντο φοροσαν χι μόνο τ θεότητα το Θεο Λόγου, λλ κα τν νανθρώπησή Του.

Ο προβληματισμο ατο προξένησαν μακραίωνες δογματικς συζητήσεις. κκλησία, προκειμένου ν προφυλάξει τ πιστ μέλη της κα ν παντήσει στς ποκλίνουσες πόψεις, διατύπωσε αυθεντικ τν πίστη της στς Οκουμενικς Συνόδους, ο ποες διατύπωσαν τν πίστη της κα καθόρισαν τ δόγματά της. Ο δογματικς ποφάσεις τν Συνόδων, γνωστς ς «ροι», δηλαδή ρια - ριοθετήσεις, μπεριέχουν σωτήριες λήθειες. Συνεπς, τ δόγματα τς κκλησίας δν εναι τίποτε λλο παρ σωτηριολογικς προτάσεις ζως, φο καταγράφουν τν κοιν πίστη κα τν καθολικ συνείδηση κα διαχρονικ μπειρία το κκλησιαστικο σώματος.

Ο μφισβητήσεις γι τ πρόσωπο το Χριστο μφανίσθηκαν πολ νωρίς, κατ’ ρχν μ τν αρεση το Δοκητισμο κα το Μοναρχιανισμο. λλ κα κατ τν περίοδο τν μεγάλων Τριαδολογικν αρέσεων τέθηκε κ νέου τ Χριστολογικ ζήτημα, γιατ τόσο ο ρειανο σο κα ο Ενομιανο εχαν δική τους «Χριστολογία», στν ποία, σφαλς, πάντησαν ο Πατέρες τς κκλησίας. Τν ποχ ατ τ νδιαφέρον στρεφόταν πρωτίστως στ Τριαδολογικ δόγμα, πο φοροσε τ θεότητα το Χριστο κα τν σχέση Του μ τν Θε Πατέρα Του. Μ ατ τ Χριστολογικ θέματα τς πίστεως, πο φοροσαν τ μυστήριο τς νανθρωπήσεως το Θεο - Λόγου, σχολήθηκε Α’ Οκουμενικ Σύνοδος, πο συνλθε στν πόλη Νίκαια τς Βιθυνίας τ 325 μ.Χ.

ΠΟΙΟΣ ΠΡΟΗΔΡΕΥΣΕ ΤΗΣ Α΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ

Ποις προήδρευσε τς Συνόδου; ναφέρονται τρία νόματα: λεξανδρείας λέξανδρος, ντιοχείας Εστάθιος κα Κορδούης σιος. λλ στορικς Εσέβιος κάνει λόγο περ προέδρων δύο ταγμάτων, δεξιο κα ριστερο. π τν πληροφορία ατ ξάγεται τι δν πρχε νας πρόεδρος, δν πρχε κοινς πρόεδρος. Κοινς πρόεδρος ταν ατοκράτορας.

τσι μν Σύνοδος καταδίκασε τν ρειο, δ Μέγας Κωνσταντίνος ξόρισε τος αρετικος ρειο, Σεκονδο Πτολεμαΐδος κα Θεων Μαρμαρικς στ λλυρία, ργότερα δ ξορίσθηκαν στ Γαλλία κα Νικομηδείας Εσέβιος κα Νικαίας Θεόγνις, πειδ ρνήθηκαν ν ναγνωρίσουν τν καταδίκη το ρείου κα δέχονταν τος ρειανούς.

Στ συνέχεια Σύνοδος διευθέτησε κα λλα τρία κκλησιαστικ σχίσματα, τ Νοβατιανό, τ Σαμοσατιαν κα τ Μελιτιανό, μοίως δ τερμάτισε κα τς ριδες πρν το ορτασμο το Πάσχα, φο ρισε ατ ν ορτάζεται τ πρώτη Κυριακ μετ τν πρώτη πανσέληνο τς αρινς σημερίας.

Στ Μίλιον τς Κωνσταντινουπόλεως, κτίριο στάμενο ντίκρυ τς μεσημβρινς πύλης τς γίας Σοφίας, σώζονται μέχρι τ 766 767 μ.Χ. ο εκόνες τν γίων Οκουμενικν ξι Συνόδων, τς ποες τότε ξαφάνισε ατοκράτορας Κωνσταντίνος Κοπρώνυμος, φο ζωγράφισε ντ ατν νίοχους κα πποδρομικ θέματα. λλ τν εκόνα τς ΣΤ’ Οκουμενικς Συνόδου ξαφάνισε Φιλιππικός, σως τ 712 μ.Χ., ζωγραφίζοντας ντ ατς τν αυτό του κα τν κακόδοξο Πατριάρχη ωάννη ΣΤ’.

ρχαία κκλησία ρισε δύο ορτάσιμες μέρες γι τν προβολ τς διδασκαλίας τς Α’ Οκουμενικς Συνόδου, τν 28η Μαΐου κα τν Ζ’ Κυριακ π το Πάσχα. κκλησία νέταξε τν παρούσα ορτ στν κύκλο τν ορτν το Πεντηκοσταρίου, κα μάλιστα μετ τν νάληψη το Κυρίου, χι γι λλη ατία, λλ γι τν μαρτυρία ατς πρ τς Θεότητας το Χριστο, το μοουσίου το Υο μ τν Πατέρα κα τς πραγματικότητος τς Σαρκώσεως Ατο. Δι τς ναστάσεως κα τς ες ορανος ναλήψεώς Του, Κύριος ποκάλυψε σ λους τι δν ταν πλος νθρωπος, λλ Θεάνθρωπος κα νας τς Τριάδος. Στ μαρτυρία ατ τς Καινς Διαθήκης κκλησία ρχεται ν προσθέσει κα τν δική της μπειρία, τν κοιν συνείδηση το πληρώματος ατς, πως κφράστηκε ατ στν Α’ Οκουμενικ Σύνοδο π τος γίους κα Θεοφόρους Πατέρες.

ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΣΥΓΚΛΗΣΕΩΣ ΤΗΣ Α΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ

Α’ Οκουμενικ Σύνοδος συγκλήθηκε π τν ατοκράτορα Μέγα Κωνσταντίνο ναντίον το αρεσιάρχου ρείου, π τς 20 Μαΐου προκαταρκτικ κα π 14 ουνίου πίσημα μ τν παρουσία το Μεγάλου Κωνσταντίνου μέχρι τς 25 Αγούστου το 325 μ.Χ. Σύνοδος ποτελέσθηκε, κατ μν τν πικρατούσα παράδοση π 318 θεοφόρους Πατέρες, κατ’ λλες δ στορικς μαρτυρίες π τριακόσιους περίπου. Κύριος δ σκοπς ατς ταν καταδίκη το ρειανισμο κα θετικ διατύπωση τς ρθοδόξου δογματικς διδασκαλίας περ το δευτέρου Προσώπου τς γίας Τριάδος, διότι τ θεότητα Ατο εχε ρνηθε π τ 318 μ.Χ. Πρεσβύτερος τς κκλησίας τς λεξανδρείας, ρειος.

Πατέρας, Υἱὸς κα τ γιο Πνεμα εναι μν τρία Πρόσωπα νυπόστατα, λλ δι τ συμφυές, τ συναΐδιον, τ μόθρονον, τ μοούσιον κα τ παράλλακτο τς οσίας Τους ποτελον Μία Θεότητα, Μονάδα Τρίφωτο, τ Μοναρχία τς Τριάδος κα χι τρες θεος, δηλαδ «τρες νομοίους τε κα κφύλους οσίας», πως ρειος φρόνως ποτόλμησε ν κηρύξει, «λην πυρς το αωνίου αυτ θησαυρίζων». Μία κα νιαία Θεότητα διακρίνεται σ τρία Πρόσωπα (ποστάσεις χαρακτρες) ς πρς τν ριθμό. κενο, τ ποο ξασφαλίζει τν νότητα τς Θεότητας εναι τ μοούσιον, τ παράλλακτον τς μορφς, ταυτότητα τς οσίας τν τριν Θείων ποστάσεων, ν κενο πο διακρίνει τ Πρόσωπα εναι ο σύγχυτες διότητες ατν.

Τ πρτο λοιπν κα κύριο ργο τς Συνόδου ταν φ’ νς καταδίκη τν αρετικν πλανν κα κακοδοξιν το ρείου κα τν παδν του, φ’ τέρου διακήρυξη τς πίστεως το «Συμβόλου τς Νικαίας», τ ποο ποτελε τν πρτο σημαντικ σταθμ στν ργώδη προσπάθεια τς θεολογικς πατερικς σκέψεως.

Τ «Σύμβολον τς Νικαίας» τ «Πιστεύω», πως παγγέλουμε στ να στ Θεία Λειτουργία σ λλες κολουθίες, χει τρες χαρακτηριστικς φράσεις πρς καταπολέμηση τς διδασκαλίας το ρείου: «κ τς οσίας το Πατρός», «Γεννηθέντα, ο ποιηθέντα», «μοούσιον τ Πατρί». Στ τέλος το «Συμβόλου» τς Νικαίας τέθηκαν ναθεματισμοί, δι τν ποίων ναθεματίζονται ο σπουδαιότερες αρετικς κφράσεις το ρείου.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΟΙ ΣΑΡΑΝΤΑ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΜΑΡΤΥΡΕΣ

ΚΑΘΑΙΡΕΣΙΣ ΝΙΚΟΛΑΙΤΩΝ ΥΠΟ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΣΥΝΟΔΟΥ

ΟΙ ΡΩΣΟΙ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΑΠΕΔΕΧΘΗΣΑΝ ΤΗΝ ΟΜΟΛΟΓΙΑΝ ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΑΝ ΜΑΣ