ΘΕΜΑ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΟΥ ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ ΔΙΑ ΤΗΝ ΓΝΗΣΙΑΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΝ
Επιχείρηση διάσπασης της Εκκλησίας της Ελλάδος
- Από aktines
Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
Πριν παρέλθουν είκοσι τέσσερις ώρες από την αποστολή του κειμένου του υπογράφοντος «Απορίες για την Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος» νέα γεγονότα πρόσθεσαν μια τραγικότητα στις, ούτως ή άλλως, πολύ δυσάρεστες εξελίξεις. Μετά την πρόκληση του Οικουμενικού Πατριαρχείου να προσκαλέσει στη Σύνοδο της Ιεραρχίας Του όλους τους Μητροπολίτες των «Νέων Χωρών» της Εκκλησίας της Ελλάδος, προστέθηκαν νέες, εκ μέρους του Φαναρίου, προκλήσεις.
Πριν παρέλθουν είκοσι τέσσερις ώρες από την αποστολή του κειμένου του υπογράφοντος «Απορίες για την Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος» νέα γεγονότα πρόσθεσαν μια τραγικότητα στις, ούτως ή άλλως, πολύ δυσάρεστες εξελίξεις. Μετά την πρόκληση του Οικουμενικού Πατριαρχείου να προσκαλέσει στη Σύνοδο της Ιεραρχίας Του όλους τους Μητροπολίτες των «Νέων Χωρών» της Εκκλησίας της Ελλάδος, προστέθηκαν νέες, εκ μέρους του Φαναρίου, προκλήσεις.
Το εσπέρας της Δευτέρας, 5ης Οκτωβρίου, σε κεντρικό ξενοδοχείο της
Αθήνας διοργανώθηκε εκδήλωση για τα είκοσι χρόνια αρχιερατείας του
Μητροπολίτου Σάμου κ. Ευσεβίου. Παρόντες ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος
και πολλοί – άνω των είκοσι - αρχιερείς από όλη την Ελλάδα, που
παρεπιδημούν στην Αθήνα, συμμετέχοντες στις εργασίες της Συνόδου της
Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Ως εκπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριάρχου παρέστη στην εκδήλωση ο Μητροπολίτης Προικονήσου κ. Ιωσήφ. Κατά τον χαιρετισμό του, μπροστά στον Προκαθήμενο της Εκκλησίας της Ελλάδος και στους άλλους Μητροπολίτες Της, ανέφερε, μεταξύ των άλλων, ότι είχε τη χαρά να συμμετέχει με τον Μητροπολίτη Σάμου στη Σύνοδο της Ιεραρχίας του Οικουμενικού Θρόνου! Δεν είναι γνωστό αν κατ΄ ιδίαν ο Αρχιεπίσκοπος ή κάποιος άλλος Αρχιερεύς έκανε στον Μητροπολίτη Προικονήσου σχετική παρατήρηση και εξέφρασε τη δυσφορία του για την προκλητική αυτή δήλωση.
Μετά τη λήξη της εκδήλωσης πάντως στα «πηγαδάκια» που δημιουργήθηκαν οι συζητήσεις είχαν να κάνουν με το θέμα που προέκυψε από τη δήλωση του κ. Ιωσήφ. Σε ένα από αυτά τονίστηκε ότι ο Μητροπολίτης Σάμου, όπως και όλοι οι Μητροπολίτες των «Νέων Χωρών», συμμετέχουν μόνο στη Σύνοδο της Ιεραρχίας της Ελλάδος και πουθενά αλλού. Μητροπολίτης ανέφερε ότι η Εκκλησία της Ελλάδος φιλοξενεί τον Μητροπολίτη Προικονήσου και ευχαρίστως του παρέχει μισθό ιεροκήρυκος, στερώντας τον από δικό της κληρικό. Άλλος σημείωσε ότι στη Μητρόπολη Πειραιώς τελεί τη Θεία Λειτουργία, Θεία Μυστήρια, κηρύττει και έχει εκπομπή στον Ραδιοφωνικό Σταθμό της ως άνω Μητροπόλεως. Και πρόσθεσε ο εν λόγω Ιεράρχης με νόημα: «Θυμάμαι τα λόγια του Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ που τα είχε γραμμένα επί ξύλου και τοποθετημένα στο γραφείο του, για να τα βλέπει ο κάθε επισκέπτης του: «Ουδείς ασφαλέστερος εχθρός του ευεργετηθέντος αχαρίστου».
Στην ίδια εκδήλωση ανακοινώθηκε ότι ο Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος απέστειλε επιστολή στον Μητροπολίτη Σάμου. Σ’ αυτήν γράφει το ακόλουθο: «...χαίρομεν διαπιστούντες ότι το έργον του Ιερωτάτου αδελφού εκτιμάται ιδιαιτέρως υπό του θεοφιλούς κλήρου και του ευσεβούς λαού της Ιεράς Μητροπόλεως ταύτης του καθ’ ημάς Αγιωτάτου Αποστολικού και Πατριαρχικού Οικουμενικού Θρόνου...». Ο Πατριάρχης γράφει τη μισή αλήθεια. Η πλήρης αλήθεια είναι ότι και αν ακόμη θεωρηθεί ότι το κείμενο της Πράξης του 1928 ισχύει – κάτι λίαν αμφισβητούμενο - η εν λόγω Μητρόπολη είναι μεν του Οικουμενικού θρόνου, αλλά η διοίκηση της διεξάγεται αποκλειστικώς από την Αγιωτάτη Αδελφή Της Εκκλησία της Ελλάδος.
Ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος στην επιστολή του προς τον Μητροπολίτη Σάμου, με την ευκαιρία της εικοσαετούς ποιμαντορίας του, δίνει μιαν έμμεση απάντηση στον Πατριάρχη. Γράφει ότι η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος τον εψήφισε: «Εις την νησιωτικήν ακρώρειαν, η οποία καθορά την Ιωνίαν, εγκατέστησε η χάρις του Παναγίου Πνεύματος συνοδική εκλογή από του 1995...». Αρχιερέας μας σημείωσε ότι ο κάθε Μητροπολίτης ανήκει στην Εκκλησία που τον ψηφίζει και στην οποία υπόσχεται πιστότητα και αφοσίωση.
Για το θέμα των «Νέων Χωρών», δυστυχώς, το Υπουργείο των Εξωτερικών της Ελλάδος κρατά ερμητικά κλειστά τα αρχεία του, παρά τα επανειλημμένα αιτήματα από επιστήμονες και δημοσιογράφους να ανοίξουν, για να έρθουν στο φως τα συζητηθέντα και συμφωνηθέντα τότε από την Ελληνική Πολιτεία και το Φανάρι. Πάντως με το δεδομένο του Νόμου που ψηφίστηκε τότε από την Ελληνική Βουλή, η Πράξη του 1928 δεν ισχύει όπως έχει, κάτι που ενισχύεται και με τη Νομολογία του ΣτΕ.
Έως τα νέα κρούσματα η επιθετικότητα που έχει ενταθεί τελευταίως από το Φανάρι στις Μητροπόλεις των «Νέων Χωρών» θεωρήθηκε ότι ήταν από ένα πείσμα, επειδή δεν εξελέγη ο εκλεκτός του Πατριάρχου στη Μητρόπολη Ιωαννίνων. Όμως πλέον πολλοί Αρχιερείς αμφισβητούν τη θεωρία αυτή. Στη θέση της ακούγονται διάφορες άλλες. Η μία είναι ότι η ιδεολογία του Φαναρίου θεωρεί ότι τα εθνικά κράτη είναι κάτι το παροδικό στην Ιστορία και ότι μείζονος σημασίας για το Γένος είναι το «Κέντρο» Του, που είναι το Φανάρι.
«Γένος» είναι μια ευρύτερη έννοια του Έθνους, που καθιέρωσε το Φανάρι επί τουρκοκρατίας και με βάση τα προνόμιά του έναντι όλων των χριστιανών της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Με τη λογική ότι η Ιστορία έχει σταματήσει στην τουρκοκρατία και στην Εθναρχία του Φαναρίου αυτό αγνοεί τους εθνικούς κινδύνους που υφίστανται, ιδιαίτερα στη Θράκη, στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, στη Δωδεκάνησο, στην Ήπειρο και στη Μακεδονία. Κατά την ίδια θεωρία προηγείται το συμφέρον του «Κέντρου», που πολλές φορές συμπίπτει με αυτό της Άγκυρας και έρχεται σε σύγκρουση με αυτό των Αθηνών, π.χ. η ένταξη της γείτονος στην Ε.Ε. Η άλλη θεωρία είναι ότι με αυτό τον τρόπο πιέζει την Ελληνική Κυβέρνηση να ικανοποιήσει αιτήματα του. Η τρίτη είναι πως επιζητεί ευρύτερο «ζωτικό χώρο» στις «Νέες Χώρες», αγνοώντας το γεγονός ότι θα ευνοηθούν έτσι περαιτέρω τα σχέδια της Άγκυρας.
Η χειρότερη εκδοχή πάντως θεωρίας είναι πως η εκ μέρους του Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου συστηματική και συνεχής επιχείρηση επιβολής της άποψης του, ότι οι «Νέες Χώρες» ανήκουν στο Φανάρι, είναι μια προσπάθεια να διασπασθεί η ενότητα της Εκκλησίας της Ελλάδος και να περιοριστεί ο ρόλος της στον ελληνικό λαό και στην Ορθοδοξία γενικότερα. Επιδιώκει έτσι να Την περιορίσει στις περιοχές που είχαν απελευθερωθεί έως τη δεκαετία του 1880 και που ήσαν έως τη γραμμή Παγασητικού - Αμβρακικού, αγνοώντας αν αυτό θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στα πολιτικά και στα εθνικά ζητήματα της χώρας. Με βάση τη θεωρία αυτή η Ελληνική Δημοκρατία θα είναι διασπασμένη σε πέντε (!!!) εκκλησιαστικά καθεστώτα: Στην Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδος, στο υπό το Πατριαρχείο αυτόνομο καθεστώς των «Νέων Χωρών» (Θράκη, Μακεδονία, Ήπειρος, Νησιά Ανατολικού Αιγαίου), με έδρα τη Θεσσαλονίκη, στην υπό το Οικουμενικό Πατριαρχείο αυτόνομη Εκκλησία της Κρήτης, με έδρα το Ηράκλειο, στα υπό το Οικουμενικό Πατριαρχείο Δωδεκάνησα με ένα ανύπαρκτο εκκλησιαστικό καθεστώς και στο υπό το Οικουμενικό Πατριαρχείο Άγιον Όρος, με το δικό του εκκλησιαστικό καθεστώς και τον δικό του Καταστατικό Χάρτη.-
Ως εκπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριάρχου παρέστη στην εκδήλωση ο Μητροπολίτης Προικονήσου κ. Ιωσήφ. Κατά τον χαιρετισμό του, μπροστά στον Προκαθήμενο της Εκκλησίας της Ελλάδος και στους άλλους Μητροπολίτες Της, ανέφερε, μεταξύ των άλλων, ότι είχε τη χαρά να συμμετέχει με τον Μητροπολίτη Σάμου στη Σύνοδο της Ιεραρχίας του Οικουμενικού Θρόνου! Δεν είναι γνωστό αν κατ΄ ιδίαν ο Αρχιεπίσκοπος ή κάποιος άλλος Αρχιερεύς έκανε στον Μητροπολίτη Προικονήσου σχετική παρατήρηση και εξέφρασε τη δυσφορία του για την προκλητική αυτή δήλωση.
Μετά τη λήξη της εκδήλωσης πάντως στα «πηγαδάκια» που δημιουργήθηκαν οι συζητήσεις είχαν να κάνουν με το θέμα που προέκυψε από τη δήλωση του κ. Ιωσήφ. Σε ένα από αυτά τονίστηκε ότι ο Μητροπολίτης Σάμου, όπως και όλοι οι Μητροπολίτες των «Νέων Χωρών», συμμετέχουν μόνο στη Σύνοδο της Ιεραρχίας της Ελλάδος και πουθενά αλλού. Μητροπολίτης ανέφερε ότι η Εκκλησία της Ελλάδος φιλοξενεί τον Μητροπολίτη Προικονήσου και ευχαρίστως του παρέχει μισθό ιεροκήρυκος, στερώντας τον από δικό της κληρικό. Άλλος σημείωσε ότι στη Μητρόπολη Πειραιώς τελεί τη Θεία Λειτουργία, Θεία Μυστήρια, κηρύττει και έχει εκπομπή στον Ραδιοφωνικό Σταθμό της ως άνω Μητροπόλεως. Και πρόσθεσε ο εν λόγω Ιεράρχης με νόημα: «Θυμάμαι τα λόγια του Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ που τα είχε γραμμένα επί ξύλου και τοποθετημένα στο γραφείο του, για να τα βλέπει ο κάθε επισκέπτης του: «Ουδείς ασφαλέστερος εχθρός του ευεργετηθέντος αχαρίστου».
Στην ίδια εκδήλωση ανακοινώθηκε ότι ο Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος απέστειλε επιστολή στον Μητροπολίτη Σάμου. Σ’ αυτήν γράφει το ακόλουθο: «...χαίρομεν διαπιστούντες ότι το έργον του Ιερωτάτου αδελφού εκτιμάται ιδιαιτέρως υπό του θεοφιλούς κλήρου και του ευσεβούς λαού της Ιεράς Μητροπόλεως ταύτης του καθ’ ημάς Αγιωτάτου Αποστολικού και Πατριαρχικού Οικουμενικού Θρόνου...». Ο Πατριάρχης γράφει τη μισή αλήθεια. Η πλήρης αλήθεια είναι ότι και αν ακόμη θεωρηθεί ότι το κείμενο της Πράξης του 1928 ισχύει – κάτι λίαν αμφισβητούμενο - η εν λόγω Μητρόπολη είναι μεν του Οικουμενικού θρόνου, αλλά η διοίκηση της διεξάγεται αποκλειστικώς από την Αγιωτάτη Αδελφή Της Εκκλησία της Ελλάδος.
Ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος στην επιστολή του προς τον Μητροπολίτη Σάμου, με την ευκαιρία της εικοσαετούς ποιμαντορίας του, δίνει μιαν έμμεση απάντηση στον Πατριάρχη. Γράφει ότι η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος τον εψήφισε: «Εις την νησιωτικήν ακρώρειαν, η οποία καθορά την Ιωνίαν, εγκατέστησε η χάρις του Παναγίου Πνεύματος συνοδική εκλογή από του 1995...». Αρχιερέας μας σημείωσε ότι ο κάθε Μητροπολίτης ανήκει στην Εκκλησία που τον ψηφίζει και στην οποία υπόσχεται πιστότητα και αφοσίωση.
Για το θέμα των «Νέων Χωρών», δυστυχώς, το Υπουργείο των Εξωτερικών της Ελλάδος κρατά ερμητικά κλειστά τα αρχεία του, παρά τα επανειλημμένα αιτήματα από επιστήμονες και δημοσιογράφους να ανοίξουν, για να έρθουν στο φως τα συζητηθέντα και συμφωνηθέντα τότε από την Ελληνική Πολιτεία και το Φανάρι. Πάντως με το δεδομένο του Νόμου που ψηφίστηκε τότε από την Ελληνική Βουλή, η Πράξη του 1928 δεν ισχύει όπως έχει, κάτι που ενισχύεται και με τη Νομολογία του ΣτΕ.
Έως τα νέα κρούσματα η επιθετικότητα που έχει ενταθεί τελευταίως από το Φανάρι στις Μητροπόλεις των «Νέων Χωρών» θεωρήθηκε ότι ήταν από ένα πείσμα, επειδή δεν εξελέγη ο εκλεκτός του Πατριάρχου στη Μητρόπολη Ιωαννίνων. Όμως πλέον πολλοί Αρχιερείς αμφισβητούν τη θεωρία αυτή. Στη θέση της ακούγονται διάφορες άλλες. Η μία είναι ότι η ιδεολογία του Φαναρίου θεωρεί ότι τα εθνικά κράτη είναι κάτι το παροδικό στην Ιστορία και ότι μείζονος σημασίας για το Γένος είναι το «Κέντρο» Του, που είναι το Φανάρι.
«Γένος» είναι μια ευρύτερη έννοια του Έθνους, που καθιέρωσε το Φανάρι επί τουρκοκρατίας και με βάση τα προνόμιά του έναντι όλων των χριστιανών της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Με τη λογική ότι η Ιστορία έχει σταματήσει στην τουρκοκρατία και στην Εθναρχία του Φαναρίου αυτό αγνοεί τους εθνικούς κινδύνους που υφίστανται, ιδιαίτερα στη Θράκη, στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, στη Δωδεκάνησο, στην Ήπειρο και στη Μακεδονία. Κατά την ίδια θεωρία προηγείται το συμφέρον του «Κέντρου», που πολλές φορές συμπίπτει με αυτό της Άγκυρας και έρχεται σε σύγκρουση με αυτό των Αθηνών, π.χ. η ένταξη της γείτονος στην Ε.Ε. Η άλλη θεωρία είναι ότι με αυτό τον τρόπο πιέζει την Ελληνική Κυβέρνηση να ικανοποιήσει αιτήματα του. Η τρίτη είναι πως επιζητεί ευρύτερο «ζωτικό χώρο» στις «Νέες Χώρες», αγνοώντας το γεγονός ότι θα ευνοηθούν έτσι περαιτέρω τα σχέδια της Άγκυρας.
Η χειρότερη εκδοχή πάντως θεωρίας είναι πως η εκ μέρους του Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου συστηματική και συνεχής επιχείρηση επιβολής της άποψης του, ότι οι «Νέες Χώρες» ανήκουν στο Φανάρι, είναι μια προσπάθεια να διασπασθεί η ενότητα της Εκκλησίας της Ελλάδος και να περιοριστεί ο ρόλος της στον ελληνικό λαό και στην Ορθοδοξία γενικότερα. Επιδιώκει έτσι να Την περιορίσει στις περιοχές που είχαν απελευθερωθεί έως τη δεκαετία του 1880 και που ήσαν έως τη γραμμή Παγασητικού - Αμβρακικού, αγνοώντας αν αυτό θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στα πολιτικά και στα εθνικά ζητήματα της χώρας. Με βάση τη θεωρία αυτή η Ελληνική Δημοκρατία θα είναι διασπασμένη σε πέντε (!!!) εκκλησιαστικά καθεστώτα: Στην Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδος, στο υπό το Πατριαρχείο αυτόνομο καθεστώς των «Νέων Χωρών» (Θράκη, Μακεδονία, Ήπειρος, Νησιά Ανατολικού Αιγαίου), με έδρα τη Θεσσαλονίκη, στην υπό το Οικουμενικό Πατριαρχείο αυτόνομη Εκκλησία της Κρήτης, με έδρα το Ηράκλειο, στα υπό το Οικουμενικό Πατριαρχείο Δωδεκάνησα με ένα ανύπαρκτο εκκλησιαστικό καθεστώς και στο υπό το Οικουμενικό Πατριαρχείο Άγιον Όρος, με το δικό του εκκλησιαστικό καθεστώς και τον δικό του Καταστατικό Χάρτη.-
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘΕΜΑ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΟΥ, ΝΕΩΝ ΧΩΡΩΝ, ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΚΛΠ ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ ΔΙΑ ΤΗΝ ΑΚΑΙΝΟΤΟΜΗΤΟΝ ΓΝΗΣΙΑΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΝ ΣΧΟΛΙΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΚΗΡΥΚΟΥ 7 Οκτωβρίου 2015
ΑπάντησηΔιαγραφήἨμεῖς ὑποστηρίζομεν ὅτι δέν υπάρχει πρόβλημα Αὐτοκεφάλου εἰς τήν Γνησίαν 'Ορθόδοξον 'Εκκλησίαν, ὅπως ὑπάρχει εἰς τόν χῶρον τοῦ νεοημερολογιτισμοῦ; Διότι, μετά τό 1920 - 1924 τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον ἔπαυσε νά ειναι Ὀρθόδοξον, ἀφοῦ συνεμίγη μέ τόν ἁπανταχοῦ Οἰκουμενισμόν καί σήμερα μετά ἀπό πολλά οἰκουμενιστικά βήματα ὑπηρετεῖ τήν παγκόσμιον θρησκείαν τοῦ 'Αντιχρίστου, ἤτοι τήν πανθρησκείαν. Εκτοτε τήν "ΣΚΥΤΑΛΗΝ" τῆς Οἰκουμενικῆς 'Ορθοδοξίας, παρέλαβε ἡ ἀκαινοτόμητος Γνησία 'Ορθόδοξος 'Εκκλησία τῆς Ἑλλάδος, ἤτοι τῆς ἀπελευθερωθείσης Ελλάδος εἰς ἥν νοεῖται καί ἡ ὅσον οὕπω ἀπελευθεροθησομένη Ελλάδα, ἡ καθ' ἡμᾶς 'Ανατολή (Κωνσταντινούπολις, Πόντος, Μικρά 'Ασία κλπ.), ἡ ὁποία μέ τήν χάριν τοῦ Θεοῦ συνεχίζει ἔστω καί ἐν Κατακόμβαις ἤ καί διά τοῦ ΚΡΥΠΤΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ καί κρατᾶ ἀναμμένην τήν ΦΛΟΓΑ τῆς ἀληθινῆς Πίστεως. Ἡμεῖς σεβόμεθα τόν θεσμόν τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, ἀλλά δέν δεχόμεθα τήν συντελεσθεῖσαν ἀπό τοῦ 1920 προδοσίαν. Διό καί ἀπορρίπτομεν τούς ἐν αὐτω ἐνοικοῦντας, διότι προηγουμένως αὐτοί ἀπέρριψαν τήν ἀκαινοτόμητον 'Ορθοδοξίαν καί συνεπορε΄ύθησαν μετά τῶν Οἰκουμενιστῶν. Ἡ δημιουργία τοῦ Αὐτοκεφάλου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (1850), πού ἔγινε διά νά ἀντιμετωπισθῆ ἕνα ΣΧΙΣΜΑ τῆς Βαυαροκρατίας (1833), παρά τό γεγονός ὅτι δέν ἔτυχεν καθολικῆς ἀποδοχῆς, διότι στερεῖται πλήρους νομιμότητος καί Κανονικότητος, διά τούς λόγους τούς ὁποίους ἐκθέσαμεν ἄλλοτε, ἀλλά καί εἰδικοί ἐπί τοῦ θέματος ἐξέθεσαν, ὅμως καθ' ἡμᾶς, ἦτο οἰκονομία τοῦ Θεοῦ, ἀφοῦ εἰς τήν κατάλληλον στιγμήν, ἤτοι ὅταν ἔσβησε τό Φανάρι τῆς 'Ορθοδοξίας στόν Οἰκουμενικό Θρόνο τῆς Κωνσταντινουπόλεως, κάτω ἀπό τούς ἀνέμους τοῦ ἀντιχρίστου Παπο - Οἰκουμενισμοῦ, (τότε) ἡ Αὐτοκέφαλος 'Εκκλησία τῆς Ἑλλάδος, ἐστάθη διά τῆς Ὁμολογίας Της καί τῆς ἀνοθεύτου 'Αποστολικῆς Διαδοχῆς τῶν 'Επισκόπων καί Πρεσβυτέρων Της, ὡς ΒΡΑΧΟΣ ΑΣΑΛΕΥΤΟΣ, πάνω εἰς τόν ὁποῖον ἔσβηναν ἔκτοτε τά ἀφρίζοντα κύματα τοῦ Οἰκουμενισμοῦ καί τῆς Πανθρησκείας. 'Απετέλεσεν ἡ Γνησία 'Ορθόδοξος 'Εκκλησία, τό "ΛΙΚΝΟΝ" καί τό "ΚΑΤΑΦΥΓΙΟΝ" τῆς Οἰκουμενικῆς 'Ορθοδοξίας, ἤτοι τῆς ἐν Κατακόμβαις καί ἐν διωγμῶ ἀπό τό 1920 καί ἑξῆς τελούσης Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ 'Εκκλησίας. Η Αὐτοκέφαλοις 'Εκκλησία τῆς Ἑλλάδος, σήμερον διά τῆς Πανορθοδόξου Ἰερᾶς Συνόδου οὐσιαστικά φιλοξενεῖ καί ἐκπροσωπεῖ τά ἐν Κατακόμβαις καί διωγμῶ Ὀρθόδοξα Πατριαρχεῖα. Μπορεῖ νά εἶναι ὀλιγάριθμος σήμερον ἡ ἁπανταχοῦ Γνησία 'Ορθόδοξος 'Εκκλησία, ἀλλά δέν εἶναι ἀποῦσα ἀπό τά σήμερον ἐκκλησιαστικά δρώμενα. Μπορεῖ σήμερον "νά ἐνργεῖται τό μυστήριον τῆς ἀνομίας", ἀλλά δέν σημαίνει τοῦτο ὅτι ἐξέλιπεν ἡ Ὀρθοδοξία. "Αἱ πῦλαι τοῦ Αδου" οὐδέποτε κατίσχυσαν τῆς Ἐκκλησίας. "Πολλοί, ἄλλωστε κατά τόν ἱερόν Χρυσόστομον, ἐπολέμησαν τήν Ἐκκλησίαν καί οἱ πολεμοῦντες ἀπώλοντο, Αὕτη δέ ὑπέρ τόν Οὐρανόν ἀναβέβηκεν". Τά λόγια τοῦ Χριστοῦ διά τούς ἐσχάτους καιρούς μᾶς συγκλονίζουν καί μᾶς γεμίζουν ἐλπίδα: "ΜΗ ΦΟΒΟΥ ΤΟ ΜΙΚΡΟΝ ΠΟΙΜΝΙΟΝ, ΔΙΟΤΙ ΕΝ ΑΥΤΩ ΗΥΔΟΚΗΣΕ ΝΑ ΑΝΑΠΑΥΘΗ Η ΧΑΡΙΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ".