ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΜΕΤΑΞΥ ΝΕΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΟΥ ΚΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ

ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΜΕΤΑΞΥ ΝΕΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΟΥ ΚΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ. ΥΠΟΘΕΤΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΠΡΟΣ ΑΠΑΝΤΗΣΙΝ ΕΡΩΤΗΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ. ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟΝ Ποιά ωφέλεια προέκυψε για τις ψυχές από την αλλαγή του ημερολογίου πάτερ μου; Ο απόστολος Παύλος άλλαζε τρόπο ποιμαντικής για να κερδίσει τους ανόμους, τους ασθενείς στην πίστη, τους ειδωλολάτρες. Πολλοί Εβραίοι βεβαίως τον μίσησαν διότι είδαν έναν διαφορετικό τρόπο λατρείας από τον νομικό, υποκριτικό, τυπολατρικό τρόπο που γνώριζαν, αλλά ο Παύλος δεν τους υπολόγιζε διότι γνώριζε πόσο μακρυά από Τον Θεό ήταν οι Εβραίοι ιερείς και άρχοντες της εποχής του. Άλλαζε τις αποφάσεις που ο ίδιος υποστήριζε, όπως π.χ. την περιτομή, για να καταφέρει να κηρύξει. Σκανδαλίζονταν οι υποκριτές ακριβολόγοι, φαρισαίοι και γραμματείς της εποχής του, αλλά γνώριζε ο Παύλος ότι έπρεπε να σώσει ψυχές και όχι να εγκλωβίσει την ευαγγελική ελευθερία σε τύπους και ανθρώπινα έθιμα όπως κάνουν πολλοί σημερινοί, ξένοι προς το Ευαγγέλιο, δήθεν ακριβείς και συνεπείς ρασοφόροι. Άλλο το σκάνδαλο που προκύπτει από τους αδαείς τυπολάτρες ψευδορθοδόξους και άλλο το σκάνδαλο που προέκυψε από τον απλό πιστό λαό του 1924. Ποιά ανάγκη ποιμαντική, επέβαλε την εποχή εκείνη την αλλαγή του εκκλησιαστικού ημερολογίου; π. Χρσ. - Ιστορικώς δεν γνωρίζω να υπήρχε κάποια ανάγκη εκτός από τις εμπορικές συναλλαγές λόγω αύξησης των σχέσεων μεταξύ των κρατών. π. Μτθ. - Η Ρωσία έχει ζημιωθεί δηλαδή που ακολουθεί το παπικό ημερολόγιο για τις διεθνείς σχέσεις της αλλά στα εκκλησιαστικά πράγματα το Πατριαρχείο Μόσχας διατήρησε το παλαιό; Η Ρωσία είναι υπερδύναμη. π. Χρσ. - Δεν έχεις άδικο. Εσείς όμως δεν κάνατε μεγαλύτερο κακό με την ίδρυση δεύτερης εκκλησίας ενώ υπήρχε ήδη η κανονική Εκκλησία της Ελλάδος; Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέει πως ούτε αίμα μαρτυρίου δεν ξεπλένει την αμαρτία του σχίσματος, πάτερ. π. Μτθ. - Αυτό που λέει ο άγιος Ιωάννης αφορά τους πρωτεργάτες του σχίσματος. Δηλαδή αν κάποιος δημιουργήσει δικό του θυσιαστήριο, άλλο από της Εκκλησίας και έτσι αποσχίσει τον εαυτό του από την σωτήρια Κιβωτό, το σώμα Του Χριστού, αυτός ακόμα κι αν μαρτυρήσει δεν αθωώνεται για το σχίσμα που προκάλεσε, διότι απέκοψε εαυτόν από την Εκκλησία. Τώρα για το αν εμείς δημιουργήσαμε δικό μας θυσιαστήριο σου απάντησα και πριν ότι εμείς παραμείναμε πιστοί στην απόφαση της Α' Οικουμενικής Συνόδου. Άρα πώς ιδρύσαμε άλλη Εκκλησία εμείς που δεν προσθέσαμε ούτε αφαιρέσαμε κάτι από την Ορθόδοξη λατρεία; π. Χρσ. - Μόνο το ημερολογιακό ορίζει την Ορθόδοξη λατρεία πάτερ μου; π. Μτθ. - Όχι, αλλά και αυτό. Υπάρχει απόφαση Συνοδική, κι άλλες αποφάσεις που σου είπα ότι καταδικάζουν την αλλαγή του ημερ/λογίου, αυτά θα τα διαγράψουμε; π. Χρσ. - Αν είναι να γίνει φασαρία όπως έγινε το 1924 εκ μέρους των παλαιοημερολογιτών, ναι. π. Μτθ. - Φασαρία έγινε διότι περίπου ένα εκατομμύριο Έλληνες δεν δέχτηκαν να εορτάζουν με το νέο ημερολόγιο. Επίσης ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος εδίωξε τους πιστούς Ορθοδόξους δίοτι επέμεναν να ακολουθούν το παλαιό ημερολόγιο. Αν και πολλοί πολιτικοί της εποχής εκφράστηκαν με αποτροπιασμό για την στάση της νεοημερολογίτικης Ιεραρχίας, εκείνη συνέχιζε να καταδιώκει τους παππούδες μας που ήθελαν ''ιερέα με το παλιό''! Αυτά όλα ήταν για να τα πετάξουμε στην άκρη αφού αποφάσισαν ένα εκατομμύριο Έλληνες να τα εφαρμόζουν στην λατρεία τους; Είχαν εκείνη την εποχή δικαίωμα οι αιρετικοί της Ελλάδος να έχουν ναούς ή και μοναστήρια, αλλά οι Ορθόδοξοι Έλληνες διώκονταν, πώς σου ακούγεται αυτό πάτερ; π. Χρσ. - Εντάξει έγιναν λάθη σίγουρα. Αλλά η υπακοή στην πλειοψηφία θα σας απάλλασσε από τα προβλήματα νομίζω. π. Μτθ. - Όταν ο Προφήτης Ηλίας σκέφτηκε ότι όλοι οι Εβραίοι έπεσαν στην ειδωλολατρεία και θλιβόταν γι' αυτό, θυμάσαι τί του είπε Ο Κύριος; ''Έχω κρατήσει 7.000 που δεν προσκύνησαν τον Βάαλ''. Οπότε βλέπεις από την Γραφή ότι το πλήθος δεν αναπαύει Τον Θεό αλλά η συνέπεια στο νόμο Του. π. Χρσ. - Όσα είπες ως τώρα δεν είναι λάθος όμως να σου πω την αλήθεια δεν με έχουν πείσει ότι η εκκλησία μου δεν είναι Ορθόδοξη αλλά κακοδοξεί. π. Μτθ. - Κακοδοξεί πάτερ μου εφόσον προχώρησε σε αλλαγή ενός θεσμού, ο οποίος είχε και έχει οικουμενικό χαρακτήρα μετά από τόσους αιώνες εφαρμογής. Ο Πατριάρχης Μελέτιος ο Πηγάς στη μελέτη του με τίτλο ''Περί του νεωτερισμού του νέου Καλανταρίου των Λατίνων'', έγραψε περί ενός θαύματος το οποίο απεδείκνυε την ευδοκία Του Κυρίου στο Ιουλιανό ημ/λόγιο. Καταδικάζει στη μελέτη του αυτή την αλλαγή του ημερολογίου και η γνώμη του έγινε δεκτή υφ' όλων των συγχρόνων του Πατριαρχών. Δεν έχει λοιπόν οικουμενικό κύρος; π. Χρσ. - Σίγουρα έχει πανορθόδοξο κύρος, ναί. Αλλά εμείς δεν θίξαμε τον Πασχάλιο Κανόνα, μόνο το ημερολόγιο αλλάξαμε. Οπότε δεν μας αφορούν τα θαύματα αυτά νομίζω. π. Μτθ. - Κάνεις λάθος και επέτρεψε μου να σου εξηγήσω. Με την αλλαγή του ημερολογίου ως βάση για το εορτολόγιο, μόνο για τις ακίνητες εορτές και με την ουσιαστική συμπόρευση σας με το Ιουλιανό ημερολόγιο για τις κινητές εορτές, έχετε δύο ημερολόγια! Αυτό οδηγεί από μόνο του ως φαινόμενο σε μία σύγχυση. Οι Ορθόδοξοι της Σερβίας εορτάζουν τον άγιο Νικόλαο με το παλαιό, εσείς στην Ελλάδα με το νέο δεν εορτάζετε. Όταν εσείς τρώτε και χαίρεστε ότι ''Θεός εφανερώθη εν σαρκί'' τα Χριστούγεννα, οι Ρωσοι ακόμη νηστεύουν. Αυτό είναι εορτολογική ευταξία; Όταν εμείς, οι του παλαιού, εορτάζουμε το Πάσχα, αναμένουμε και την δεδομένη νηστεία των αγίων Αποστόλων, η οποία καθορίζεται από το πότε πέφτει το Πάσχα, όπως το όρισαν στην Α' Οικουμενική Σύνοδο. Εσείς όταν εορτάζετε το Πάσχα με βάση το νέο ημερολόγιο, έχετε άλλη ημερομηνία εορτής του Πάσχα και φτάνετε στο σημείο να καταργείτε την νηστεία των αγίων Αποστόλων! Γνωρίζεις ότι υπάρχουν υπό των Κανόνων συνέπειες για όσους καταργούν τις νηστείες; π. Χρσ. - Ναι, βεβαίως. π. Μτθ. - Εσείς καταργείτε την νηστεία των Αποστόλων με την αλλαγή που κάνατε το 1924. Πού είναι λοιπόν η πνευματική οικοδομή του ποιμνίου από μία τέτοια αλλαγή, το ότι οι Ορθόδοξοι του παλαιού νηστεύουν και 'σείς μπορεί ακόμη και μέχρι μόνο δύο μέρες να φτάσετε την Αποστολική νηστεία; Αν εορτάζατε ορθώς το Πάσχα θα υπήρχε το φαινόμενο αυτό; π. Χρσ. - Όχι, αλλά εορτάζουμε με βάση τις προϋποθέσεις της Α' Οικουμενικής, δηλ. την εαρινή ισημερία κλπ. Οπότε δεν θίξαμε τον Πασχάλιο Κανόνα. π. Μτθ. - Τον θίξατε εφόσον τον τοποθετήσατε σε άλλη ημερομηνία καταργώντας ολόκληρη νηστεία πάτερ μου! Τον θίξατε δια της αλλοιώσεως του εορτολογίου και του ενιαύσιου κύκλου του Κυριακοδρομίου μετά του οποίου είναι συνδεδεμένος αναπόσπαστα ο Πασχάλιος Κανόνας. Ο Πασχάλιος Κανόνας ορίζει να κυμαίνεται το Πάσχα από τις 22 Μαρτίου ως τις 25 Απριλίου, έτσι ρυθμίζεται και η νηστεία των Αποστόλων πόσο θα διαρκεί. Εσείς με την αλλαγή του ημερολογίου επιφέρατε απόλυτο χάος και πολλές χρονιές δεν νηστεύετε την καθορισμένη αυτή νηστεία. Επιπλέον δεν ενδιαφέρεται Η Εκκλησία για ακρίβεια χρόνων και ημερών αλλά για την τάξη που μας διδάσκει ο απόστολος Παύλος. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος ελέγχει τους αναζητούντας την ακρίβεια ημερών, λέγοντας ότι οι πατέρες φωτίστηκαν εκ Θεού να ορίσουν την εαρινή ισημερία την 21η Μαρτίου, κατά συνθήκην και όχι κατ' ακρίβειαν επιστημονική, διότι Η Εκκλησία ενδιαφέρεται πρωτίστως για την ομόνοια και όχι την αστρονομία. π. Χρσ. - Τώρα θέλω να μου πεις την αλήθεια πάτερ, νομίζεις ότι Ο Θεός ασχολείται με ημερομηνίες και αξίζει όλη αυτή η φασαρία από το 1924 ως σήμερα, για τόσες μέρες πίσω και τόσες μπροστά; Πού είναι Ο Χριστός μέσα σε όλα αυτά, πες μου σε παρακαλώ. π. Μτθ. - Να σου πω πριν προχωρήσω στον πυρήνα του ερωτήματος σου το εξής. Όταν οι αποκαλούμενοι ειρωνικώς παλαιοημερολογίτες, έψαχναν έναν Ιερέα με το παλιό να ασκήσουν τα λατρευτικά τους καθήκοντα, είχαν το δικαίωμα να το πράξουν. Όταν οι νεοημερολογίτες Επίσκοποι τους κυνηγούσαν στα εξωκκλήσια και τους ξύριζαν, τους έγδυναν και τους έβγαζαν στο χωριό με τα πολιτικά, είχαν το δικαίωμα; Πού είναι μέσα σε αυτήν την συμπεριφορά, διώκτου Ορθοδόξων, Ο Χριστός; Πού λέει η Γραφή να καταδιώκεις όποιον διαφωνεί μαζί σου πατερ μου; Έκανε κάποιον Ο Χριστός μαθητή του με την βία; Εμείς χάσαμε Τον Χριστό που παραμείναμε ταπεινά σε όσα μας άφησαν οι παππούδες μας ή εσείς που καταδιώκατε Τον Χριστό στο πρόσωπο της κάθε γριούλας που τις λέγατε, ''κάνε πέρα να συλλάβω τον παπά σας''; Έρχομαι τώρα στο ερώτημα σου αυτό καθ' εαυτό. Η απάντηση έρχεται μέσα από την Αγία Γραφή. Ο Θεός είναι Θεός δίκαιος και αληθινός πάτερ μου, θέλει όσα κάνουμε να τα κάνουμε με τάξη, ώστε ενωμένοι σ' ένα σώμα να τον δοξολογούμε και να ζητούμε την άφεση των παραπτωμάτων μας. Γράφει στους Κορινθίους ο θείος Παύλος, στην πρώτη του επιστολή, κεφάλαιο 14, στίχος 33, ''γιατί ο Θεός δεν είναι Θεός ακαταστασίας αλλά ειρήνης''... και στο στίχο 40, ''Όλα όμως ευπρεπώς και με τάξη ας γίνονται''. Όταν άλλη τάξη έχει τόσους αιώνες η Εκκλησία και έρχεται ένας Αρχιεπίσκοπος να αλλάξει την ήδη υπάρχουσα τάξη των εορτών, των νηστειών και λοιπών εκδηλώσεων λατρείας, πρέπει να τον ακολουθήσουμε αφού σκανδαλίζει το ποίμνιο και επιπλέον αντί να υποχωρήσει καταδιώκει το σκανδαλισθέν ποίμνιο ή πρέπει να ακολουθήσουμε την ευταξία που μας άφησαν οι Πατέρες, οι προ ημών; Όταν υπάρχουν τόσα βιβλικά εδάφια στα οποία δίδει εντολή Ο Θεός πότε θα εορτάζεται η κάθε εορτή δεν σου αποδεικνύει αυτό και μόνο, ότι Ο Θεός αναπαύεται στην τάξη που Εκείνος θέτει; π. Χρσ. - Εδάφια που ορίζει Ο Θεός ορισμένες μέρες εορτής εννοείς; Ποιά είναι αυτά και πού; π. Μτθ. - Ευχαρίστως πάτερ, θα σου πω αμέσως. Πρώτο παράδειγμα, στο Λευϊτικό ορίζει Ο Θεός τις εορτές στο κεφάλαιο 23, στο στίχο 24, ''του μηνός του εβδόμου μιά του μηνός έσται υμίν ανάπαυσις, μνημόσυνον σαλπίγγων, κλητή αγία έσται υμίν''. Δεύτερο παράδειγμα, στους στίχους 33-36, 39-46, ''και ελάλησε Κύριος προς Μωυσήν λέγων'' ... ''τη πεντεκαιδεκάτη του μηνός του εβδόμου τούτου εορτή σκηνών επτά ημέρας τω Κυρίω''... Τρίτο παράδειγμα, στο κεφάλαιο 12 της Εξόδου, γράφει, ''ο μήν ούτος αρχή μηνών. Πρώτος εστί υμίν εν τοις μησί του ενιαυτού''... Τέταρτο πράδειγμα, στο Λευϊτικό πάλι, στο κεφάλαιο 23, στίχο 5, γράφει, ''Εν τω πρώτω μηνί εν τη τέσσαρεσκαιδεκάτη ημέρα του μηνός'' ... ''Πάσχα τω Κυρίω''. Πέμπτο παράδειγμα, στο ίδιο βιβλίο, κεφάλαιο 23, στίχος 6, γράφει, ''εν τη πέντεκαιδεκάτη ημέρα του μηνός τούτου εορτή των αζύμων τω Κυρίω''... Έκτο παράδειγμα, στο βιβλίο της Καινής Διαθήκης, Πράξεις Αποστόλων, κεφάλαιο 21, στίχοι 23 ως 26, περιγράφεται το περιστατικό όπου ο Παύλος συμμετέχει σε τελετή αγνισμού με άλλους τέσσερεις που είχαν κάνει τάξιμο, ώστε να μην σκανδαλιστούν οι Χριστιανοί που τηρούσαν τον μωσαϊκό Νόμο ακόμη. Στην τελετή αυτή είχε οριστεί ορισμένος αριθμός ημερών αγνισμού για τον κάθε συμμετέχοντα. Ενώ ο Παύλος γνώριζε ήδη την ελευθερία από τον παλαιό νόμο μέσω της θυσίας του Κυρίου Ιησού Χριστού, για να μην σκανδαλίσει αδελφούς Χριστιανούς δέχεται να συμμετέχει σε εορτή ορισμένων ημερών. Ο απόστολος Παύλος ασχολήθηκε με τις ημέρες για να μη σκανδαλιστούν οι Χριστιανοί. Ενώ ο Αρχ/πος Αθηνών Χρυσόστομος ασχολήθηκε με τις ημέρες και σκανδάλισε τους Έλληνες πιστούς, τους δίχασε σε μία ιστορική περίοδο μεγάλων εθνικών κινδύνων, εν μέσω επερχομένης παγκοσμίου οικονομικής ύφεσης και δύο έτη μετά την Μικρασιατική καταστροφή. Είχαμε λύσει όλα μας τα προβλήματα ως Έθνος, είχαμε υλική ευμάρεια και οπλική υπεροχή ως κρατική οντότητα, οπότε είχαμε την πολυτέλεια να ασχοληθούμε και με τα ημερολόγια; Εξάγεται λοιπόν ως ουσία της απαντήσεως στο ερώτημα σου πάτερ μου, ότι ναι, Ο Θεός ασχολείται με τις ημέρες αφού εκείνου δημιουργός είναι και ο χρόνος και όλα θέλει να τα κάνουμε στην λατρεία προς Εκείνον, με τάξη και πρόγραμμα. Σου έφερα τόσα παραδείγματα και θα σου έλεγα και άλλα. Αυτά αρκούν για να δεις ότι όντως Ο Θεός ασχολείται με τον χρόνο κι ας σου φαίνεται παράδοξο. Άλλωστε δεν το κάνει παρά μόνο για 'μάς, ώστε να έχουμε μία τακτή επαφή μαζί του μέσω των οριζομένων ως εορτασίμων ημερών και μηνών. Αλλιώς σε μία γενική αναρχία λατρευτική όλα θα χάνονταν με την παρέλευση των δεκαετιών. Δες τους Διαμαρτυρομένους, οι οποίοι στην προσπάθεια τους να καθαρίσουν την δυτική εκκλησία από τις ακρότητες του Πάπα και των ανθρωπίνων παραδόσεων, έφτασαν στο άλλο άκρο καταργώντας κάθε τάξη και τυπικό στη λατρεία. Κατέληξαν σήμερα να είναι παγκοσμίως χιλιάδες εκκλησίες και ομολογίες ανεξάρτητες μεταξύ τους, ενώ ουσιαστικώς λένε όλες σχεδόν τα ίδια! π. Χρσ. - Καλά όσα λες, δεν τα είχα δει διαβάζοντας την Αγία Γραφή. Αλλά αυτά ίσχυαν τότε, ισχύουν και τώρα; π. Μτθ. - Γιατί μήπως αλλάζει Ο Θεός με τα χρόνια; Δεν μας θέλει σε τάξη στη λατρεία και τις νηστείες μας; Άλλοι να νηστεύουν και άλλοι να εορτάζουν την γέννηση Του Κυρίου, είναι τάξη στη λατρεία; Είναι τάξη να εορτάζει ο Αρχιεπίσκοπος στην νεοημερολογίτικη εκκλησία της Αλεξάνδρειας ή της Αθήνας τα Χριστούγεννα, μετά να πηγαίνει ταξίδι στη παλαιοημερολογίτικη Ρωσία και να τα ξαναεορτάζει; Άπαξ του έτους εορτάζεται η κάθε εορτή, όχι δύο φορές. π. Χρσ. - Ναι έχεις δίκιο, μία φορά. Πες μου κάτι έχω ακούσει ότι οι αποφάσεις των Πανορθοδόξων Συνόδων είναι πλαστές, έχετε προσθέσει εσείς τα αναθέματα, δεν υπήρχαν στα αρχικά κείμενα, τί έχεις να μου απαντήσεις σε αυτό; π. Μτθ. - Αν διαβάσεις την Δωδεκάβιβλο του ιερού Δοσιθέου Πατριάρχου Ιεροσολύμων, βιβλίο 11, κεφάλαιο 8ο, θα δεις ότι εκεί μαρτυρείται πως η Σύνοδος του 1593 αναθεμάτισε το νέο Καλενδάριο του Πάπα. Καλενδάριο στα ελληνικά σημαίνει Ημερολόγιο. Μήπως είχε συμφέρον να πλαστογραφήσει την ιστορία ο Πατριάρχης Δοσίθεος; π. Χρσ. - Ναι αλλά ο αναθεματισμός συνδέεται με το Πασχάλιο του Πάπα. Δεν αφορά το ημερολόγιο μόνο. Εμείς είπαμε και πριν ότι δεν πειράξαμε το Πασχάλιο. π. Μτθ. - Ότι πειράξατε και το Πασχάλιο το αναλύσαμε πάτερ μου ήδη, μην γυρίζουμε στα ίδια. Αν και μπορώ να σου πω το εξής επ' αυτού. Ακόμα κι αν δεν πειράζατε έμμεσα το Πασχάλιο, μόνο το ότι αλλάξατε ημερολόγιο, βάσει του οποίου εορτάζετε πια τις εορτές της Ορθοδόξου Εκκλησίας, σας καθιστά υπεύθυνους ενώπιον των Κανόνων και της ενότητος της Εκκλησίας την οποίαν διχάσατε εορτολογικώς. Και αυτό δεν το λέω εγώ αλλά ο δικός σας νεοημερολογίτης Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Δωρόθεος, 1956-1957. Σε διατριβή του που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό, τετραμηνιαία νομοκανονική επιθεώρηση, με τίτλο, Αρχείον εκκλησιαστικού και κανονικού δικαίου, έτος 1951, έτος λειτουργίας του περιοδικού 6ο, σελίδα 8, γράφει επί λέξει, ''Η παραδοχή του Γρηγοριανού ημερολογίου αντίκειται εις τους Ιερούς Κανόνες και τας Ιεράς Παραδόσεις, έτι δε πλέον καθιστά την Εκκλησίαν υπεύθυνον ενώπιον αυτών''. π. Χρσ. - Κι αν κάνετε λάθος οι παλ/τες και δεν είναι σωστό να λέτε ότι εχουμε το παπικό ημερολόγιο αλλά ότι ουσιαστικώς διορθώσαμε το Ιουλιανό, το γνωστό και ως παλαιό ημερολόγιο, τί θα μου πεις; π. Μτθ. - Θα σου απαντήσω μέσω αυτού που είπε ο ερμηνευτής των Κανόνων, Ματθαίος ο Βλάσταρης το έτος 1331, λόγω του ότι έγιναν κάποιες προτάσεις το 1324 από τον Νικηφόρο Γρηγορά προς τον Αυτοκράτορα Ανδρόνικο τον Παλαιολόγο για διόρθωση του Ιουλιανού Ημερολογίου. Αποφάνθηκε λοιπόν τότε ο Βλάσταρης και είπε, ''Πάσα διόρθωσις θα περιπέση εις μίαν αιώνιον αδιορθωσίαν. Ώστε καλλίτερον να μη καινοτομούμεν, διότι η τοιαύτη καινοτομία όχι μόνον εις το αυτό θα περιπέση σφάλμα, αλλά και διαιρέσεως ού μετρίας τη Εκκλησία γενήσεται πρόξενος''. Δες το αν θες στο Σύνταγμα Ιερών Κανόνων, των Ράλλη και Ποτλή, τόμος 6ος, στις σελ. 404-428. Αυτή ήταν η σκέψη των Πατέρων όταν καταδίκαζαν την παπική καινοτομία του ημερολογίου, δεν ήταν στεγνή απόφαση για την εν λόγω μόνο παπική ημερολογιακή αλλαγή αλλά για όποια αλλαγή όπως κι αν την βάπτιζαν οι καινοτόμοι. Θυμήσου και την αναφορά της Επιτροπής της οποίας μέλος ήταν και ο Αρχ/πος Χρυσόστομος ως Αρχιμανδρίτης, την οποίαν θίξαμε πριν στο διάλογο μας. Οι εργασίες διαφόρων, οι οποίες προσπαθούν να αποδείξουν ότι το νέο ημερολόγιο δεν είναι το παπικό αλλά το διορθωμένο Ιουλιανό και στέκονται μόνο εκεί, διακατέχονται από μία ημεροκεντρική και επιφανειακής φύσεως θεώρηση του θέματος, εργασίες ξένες στο πατερικό πνεύμα το οποίο μεριμνά για την ομόνοια και την ενότητα, όπως σου έλεγα πριν πως μας διδάσκει ο απόστολος Παύλος περί τάξης στις εκκλησιαστικές συνάξεις. Να κλείσω την απάντηση μου με τα λεγόμενα του αγίου Νικοδήμου στο Ιερό Πηδάλιο στη σελ. 9, όπου λέει ο αγιος, ''... βλέπε αγαπητέ πως ο θείος Χρυσόστομος ονομάζει σχισματικούς τους Λατίνους δια τί εκαινοτόμησαν το πασχάλιον τους και Καλαντάριον (ημερολόγιο στην ελληνική), όχι δια τί δεν είναι τούτο, όσον κατά την ισημερίαν, ορθόν. Διότι και ημείς βλέπομεν πως η ισημερία αληθώς έμεινεν οπίσω ημέρας ια', (έντεκα τότε), αλλά δια τί εχωρίσθησαν κατά τούτο από ημάς, το οποίον είναι έγκλημα ασυγχώρητον κατά τον αυτόν άγιον. Λέγει γαρ εν τω αυτώ λόγω, ότι το να νηστεύση τινάς και το να κάμη Πάσχα εις τούτον τον καιρόν ή εις εκείνον, μετά την εικοστήν πρώτην του μαρτίου, θετέον ως κάμνομεν ημείς οι Γραικοί, ή μετά την ενδεκάτην Μαρτίου ως κάμνουσι οι Λατίνοι, τούτο δεν είναι έγκλημα. Το δε να σχίση τινάς την Εκκλησίαν και να αντιστέκηται φιλονείκως και να κάμνη διχοστασίας και διαιρέσεις και να χωρίζη τον εαυτόν του πάντοτε από την Σύνοδο της Εκκλησίας, τούτο είναι αμάρτημα ασυγχώρητον και κατηγορίας άξιον και πολλήν την κόλασιν έχει και τιμωρίαν. Βλέπεις αδελφέ μου αγαπητέ και πάτερ, ότι ο άγιος Νικόδημος αλλά και ο Ματθαίος ο Βλάσταρης, αιώνες πριν, μιλούν για το ίδιο πράγμα και με το ίδιο πνεύμα; Αν και έχουν απόσταση αιώνων μεταξύ τους έχουν το αυτό πνεύμα, της ομονοίας και ενότητος των Ορθοδόξων! Η φιλονικεία, οι διχασμοί και οι διαιρέσεις που επέφερε η μονομερής, αντικανονική και περιττή αλλαγή του ημερολογίου, μόνο και μόνο για να εξυπηρετήσει ο Αθηνών Χρυσόστομος τον φίλο του Μελέτιο Μεταξάκη και τα σχέδια που εκείνος υπηρετούσε με τη σειρά του, καθιστούν όλους τους Επισκόπους που ακολούθησαν, χωρίς ένας να βρεθεί με ανδρείο πνεύμα, υπεύθυνους και υπό τα αναθέματα της Εκκλησίας που αναθεματίζει όπως σου είπα πριν την αλλαγή του καλενδαρίου, ημερολογίου στην ελληνική. Όσοι στέκονται με νομικιστικό πνεύμα στην ημερολογιακή καινοτομία και λέγουν ότι άλλη η καινοτομία του Πάπα τότε το 1580, και άλλη η καινοτομία του 1924, άρα λοιπόν δεν μας αφορούν τα αναθέματα των τότε Συνόδων που απευθύνονταν στην καινοτομία του 1580, κάνουν μέγα λάθος, διότι οι καταδικαστικές αποφάσεις των Πατέρων ήταν ουσιαστικώς κατά της καινοτομίας η οποία επιφέρει διχασμούς, σκάνδαλα και διαιρέσεις στο ποίμνιο. Μετά το 1924 διαιρέθηκαν οι Ορθόδοξοι εορτολογικώς σε νεοημερολογίτες και παλαιοημερολογίτες, λόγω της επιμονής του Αρχιεπισκόπου Αθηνών Χρυσοστόμου να μην πάρει πίσω την απόφαση του. Μην ξεχνάμε πάνω από όλα τι μας διδάσκει το Ευαγγέλιο. Όποιος σκανδαλίσει ''έναν των μικρών τούτων'' όπως λέγει Ο Κύριος τον συμφέρει να κρεμάσει μυλόπετρα στο λαιμό του και να πέσει στη θάλασσα. Πόσους σκανδάλισε και πόσους τάραξε αυτή η ανώφελη καινοτομία του Αθηνών Χρυσοστόμου; Τί καρπούς έφερε το νέο ημερολόγιο, μήπως οι Ορθόδοξοι έγιναν πιο Χριστιανοί από τότε που άλλαξε; Αντιθέτως ιστορικώς είδαμε ότι και οι ιερείς του νέου ημερ/γίου έγιναν έμμισθοι, ενώ στο κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο δεν αναγνωρίζονται οι μισθωτοί ποιμένες ως όντως ποιμένες. Σημείωσε πάτερ μου ότι οι Μοναχοί που γίνονται Κληρικοί, δηλαδή οι Ιερομόναχοι, οι Αρχιμανδρίτες και οι Επίσκοποι, έχουν μισθό, όταν απαγορεύεται ο Μοναχός να κατέχει κάτι αφού η ακτημοσύνη είναι μία από τις τρεις απαραίτητες αρετές των Μοναχών. Είδαμε και τους λαϊκούς να ξεχνούν την πρωϊνή προσευχή πριν πάνε στην εργασία τους, είδαμε να κυριαρχεί η ντροπή όταν κάποιοι θέλουν να κάνουν τον σταυρό τους μπροστά από ναούς διερχόμενοι, επειδή σχεδόν όλοι δεν κάνουν τον σταυρό τους και αυτό φαίνεται πια, όταν γίνεται, αξιοπερίεργο και αντικείμενο ειρωνίας. Είδαμε πια πολλές γυναίκες να γδύνονται αντί να ντύνονται πριν βγουν από το σπίτι τους. Είδαμε τα ζευγάρια να χωρίζουν χωρίς ουσιαστικούς λόγους, με αποτέλεσμα γενιές νέων ανθρώπων πληγωμένων και προδομένων, είδαμε ακατάλληλους ρασοφόρους να γίνονται πρωταγωνιστές υποθέσεων που απάδουν της αποστολής τους. Είδαμε τους ορθοδοξόσχημους ηγέτες να συμμετέχουν σε συμπροσευχές με παπικούς, βουδιστές, σαμάνους από Αφρική, ιουδαίους, μουσουλμάνους και άλλων δοξασιών εκπροσώπους. Τί προσέφερε το νέο ημερολόγιο λοιπόν; Τίποτα, αντιθέτως έβλαψε και μάλιστα πολύ. Ας επιστρέψουμε στις ρίζες μας πάτερ μου, στην αγία παράδοση και ας φροντίσουμε να ξαναπιούμε το νάμα της πίστεως, όχι τυπολατρικώς και επιφανειακώς αλλά ουσιαστικώς και με μελέτη της Γραφής. Άνευ της μελέτης αυτής ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος μας πληροφορεί ότι όλα τα κακά έρχονται. Επειδή λείπει σχεδόν παντελώς η μελέτη της Αγίας Γραφής από ποιμένες και ποιμενομένους έχουμε την πνευματική αυτή κατάντια αδελφέ μου. Αληθώς γένοιτο!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΚΑΘΑΙΡΕΣΙΣ ΝΙΚΟΛΑΙΤΩΝ ΥΠΟ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΣΥΝΟΔΟΥ

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΗΡΥΚΟΥ ΠΡΟΣ ΟΣΙΩΤΑΤΟΝ ΜΟΝΑΧΟΝ

ΙΕΡΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΙΑ ΤΟ " ΒΑΠΤΙΣΜΑ" ΤΩΝ ΣΧΙΣΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ ΠΡΟΣΕΡΧΟΜΕΝΩΝ ΤΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ