Η ΥΠΟΜΟΝΗ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΙΣΑΓΕΙ ΣΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ
Μέλος με κορυφαία συνεισφορά
Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
ΑΓΙΟΥ ΙΓΝΑΤΙΟΥ ΜΠΡΙΑΝΤΣΑΝΙΝΩΦ
Δέν ὠφελεῖ τὸν ἄνθρωπο ἡ γρήγορη μετάβαση ἀπό τήν κατάσταση τοῦ πνευματικοῦ πολέμου στήν κατάσταση τῆς πνευματικῆς ἐλευθερίας.
Λέει
ὁ ὅσιος Γρηγόριος ὁ Σιναΐτης: «Ἄν ὁ ἄνθρωπος δέν ἐγκαταλειφθεῖ καί δέν
νικηθεῖ καί δέν ὑποδουλωθεῖ καί δέν κυριευθεῖ νικημένος ἀπὸ κάθε πάθος
καί λογισμό καί πνεῦμα, χωρίς νά βρίσκει βοήθεια μήτε ἀπό ἔργα μήτε ἀπὸ
τὸν Θεό μήτε ἀπ᾿ ὁτιδήποτε, γενικά, ἔτσι πού νά φτάσει πιά στήν
ἀπελπισία καί νά ταπεινωθεῖ σέ ὅλα, δέν μπορεῖ νά συντριβεῖ καί νά ἔχει
τὸν ἑαυτό του κάτω ἀπ’ ὅλους καί τελευταῖο καί δοῦλο ὅλων, ἀφοῦ νικιέται
καί ἐξουσιάζεται ἀπ᾽ αὐτούς.
Αὐτή,
λοιπόν, εἶναι ἡ οἰκονομική ταπείνωση πού παραχωρεῖ ἡ Θεία πρόνοια, καί
μέσω αὑτῆς δίνεται ἀπό τόν Θεό η δεύτερη, ἡ ὑψηλή ταπείνωση, ἡ ὁποία
εἷναι Θεία δύναμη πού ἐνεργεῖ καί κάνει τά πάντα Αὐτή κάνει τὸν ἄνθρωπο
νά βλέπει τὸν ἑαυτό του πάντοτε ὄργανο τῆς Θείας δυνάμεως καί νά
ἐργάζεται μ᾽ αὐτήν τά θαυμάσια τοῦ Θεοῦ».
Ἔτσι
ἐξηγεῖται τό θαυμαστὸ φαινόμενο πού παρατηρεῖται στούς ἁγίους τοῦ Θεοῦ:
Ἐνῶ εἷναι σκεύη τοῦ 'Αγίου Πνεύματος, συγχρόνως ᾶναγνωρίζουν καί
ὁμολογοῦν πῶς εἶναι οι πιό μεγάλοι ἁμαρτωλοί, ἄξιοι πρόσκαιρων καί
αιώνιων τιμωριῶν. Κι αὑτό, γιατί οἵ ἅγιοι οὐσιαστικά γνώρισαν καί
κατανόησαν τήν πτώσῃ τῇς ἀνθρωπίνης φύσεως, γνώρισαν καί κατανόησαν ὅτι
στήν πεσμένη φύση τους δὲν ὑπάρχει τίποτε τό ἀμόλυντο, καί γι᾿ αὐτό ὅ,τι
καλό κάνουν, ὀφείλεται στή Θεία Χάρη πού κατοικεῖ στήν ψυχή τους. Μέ
ἀκράδαντη πεποίθηση ἀποδίδουν τά πάντα σ᾽ αὐτήν, τρέμοντας διαρκῶς μήν
τυχόν ἐμφανιστεῖ μέσα τους, ἀπό τήν πεσμένη φύση, κάποιος λογισμός ἤ
κάποιο αἴσθημα πού θά προσβάλει τό Ἅγιο Πνεῦμα.
Δέν ὠφελεῖ τὸν ἄνθρωπο ἡ γρήγορη μετάβαση ἀπό τήν κατάσταση τοῦ πνευματικοῦ πολέμου στήν κατάσταση τῆς πνευματικῆς ἐλευθερίας.
Ὁ ὅσιος Μακάριος παρατηρεῖ σχετικά:
«Ὑπάρχουν
πολλές ψυχές, οἱ ὁποῖες, μολονότι γιά τή νηπιότητα τους ἀπέκτησαν μέ τή
χρηστότητα τοῦ Κυρίου τή Θεία Χάρη - καί μάλιστα μέ σχετική ἐσωτερική
πληροφορία ἀπό τή γλυκύτητα καί τήν ἀνάπαυση πού τούς χάριζε τό Πνεῦμα-,
παραμένουν ἀκόμα στή νηπιακή κατάσταση.
Αὐτές
οἱ ψυχές δέν εἶναι ἕτοιμες -ἄς τό πῶ ἕτσι νά μποῦν στή Βασιλεία τῶν
οὐρανῶν, ἐπειδή δέν δοκιμάστηκαν, δέν πειράστηκαν μέ θλίψεις ἀπό τά
πονηρά πνεύματα “ Ἄν δέν πήρατε τή διαπαιδαγώγηση πού ἔχουν πάρει ὅλοι,
τότε εἶστε νόθα παιδιά καί ὄχι γνήσια”, λέει ὁ Αγιος Απόστολος.
Ὥστε
καί οι πειρασμοί καί οι θλίψεις στέλνονται στόν ἄνθρωπο γιά τήν ὠφέλεια
του, γιά νά κατεργαστοῦν τήν ψυχή του κι ἔτσι νά τήν κάνουν πιό δυνατή
καί πιό ἄξια. Κι ἂν ἢ ψυχή ὑπομένει ὥς τό τέλος ( τούς πειρασμούς καί
τίς θλίψεις) μέ ἐλπίδα πρός τόν Κύριο, εἶναι ἀδύνατο νά μή λάβει τά
ἀγαθά πού ἔχει ὑποσχεθεῖ τό ”Αγιο Πνεῦμα καί τή λύτρωση ἀπό τά πάθη τῆς
κακία ».
«Ὅποιος καυχιέται, ἄς καυχιέται μόνο γιά τόν Κύριο» (Α’ Κορ. 1:31).
Μην
αναπαύεσαι στους επαίνους των ανθρώπων. Στον Θεό αναζήτησε την αληθινή
ανάπαυση. Όλα τα ανθρώπινα είναι πρόσκαιρα και μεταβλητά. Όλα τα Θεία
είναι αιώνια και αμετάβλητα Φρόντιζε για τη δόξα μόνο του Θεού, και ο
Θεός θα σε δοξάσει. Αν φροντίζεις για τη δική σου δόξα, η Χάρη του Θεού
θα σ’ εγκαταλείψει.
«Όχι σ’ εμάς, Κύριε, όχι σ’ εμάς, αλλά στο όνομά Σου δώσε δόξα» (Ψαλμ. 113:9)
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΔΟΚΙΜΑΣΙΩΝ ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΠΕΝΤΑΠΟΛΕΩΣ
Οἱ δοκιμασίες ὁδηγοῦν σέ τελειότητα.
Ἄνθρωπος πού δέν δοκιμάζεται, δέν εὐδοκιμεῖ. Ἄνθρωπος πού δέν
δοκιμάζεται, δέν ὑψώνεται πάνω ἀπό τό γήινο ἔδαφος, ἐκεῖ ὅπου στηρίζεται
ἡ κλίμακα τῶν ἀρετῶν πού φτάνει μέχρι τόν οὐρανό. Οἱ δοκιμασίες σέ
ὅσους ἀγαποῦν τόν Θεό, ἀποβαίνουν παιδαγωγίες πού ἐκπαιδεύουν τήν ψυχή
στήν ἀγάπη πρός τήν φιλοσοφία, στήν ἀγάπη πρός τήν ἀλήθεια.
Ὁ Χριστιανισμός χειραγωγεῖ πρός τήν ἀληθινή φιλοσοφία,
γιά τήν ὁποία ὁ χριστιανός θά ’πρεπε νά ἀγωνίζεται, καθότι ὁ
ἀφιλοσόφητος, αὐτός δηλαδή πού δέν ἔχει ἀγάπη πρός τήν ἀλήθεια, δέν
φτάνει στό μέτρο τῆς τελειότητας στό ὁποῖο ὀφείλει νά φτάσει. Ἄν ὅλοι οἱ
χριστιανοί ἔχουν ὑποχρέωση νά γίνουν φίλοι τῆς θείας γνώσης, ὥστε νά
ἀποβοῦν τέλειοι σύμφωνα μέ τήν ἐντολή τοῦ Κυρίου, πόσω μᾶλλον ὅσοι τήν
ἀγάπησαν καί ἀφοσιώθηκαν σ’ αὐτήν. Ἐάν, λοιπόν, οἱ δοκιμασίες εἶναι
παιδαγωγοί πρός τήν φιλοσοφία, ἡ δέ φιλοσοφία προάγει στή χριστιανική
τελειότητα, συμπεραίνουμε ὅτι εἶναι ἀναγκαῖες οἱ δοκιμασίες.
Οἱ
δοκιμασίες πού παιδαγωγοῦν στή φιλοσοφία, παιδαγωγοῦν καί στήν ὑπομονή,
ἐπειδή ἡ ὑπομονή εἶναι ἐκ φύσεως ἀδελφή τῆς φιλοσοφίας. Γι’ αὐτό,
κανείς ἀληθινός φιλόσοφος δέν εἶναι ἀνυπόμονος, οὔτε ὁ ἀνυπόμονος μπορεῖ
νά γίνει φιλόσοφος. Οἱ δοκιμασίες πράγματι δοκιμάζουν τόν θεμέλιο λίθο
τῶν ἀρετῶν, πού εἶναι ἡ ὑπομονή.
Ἡ ὑπομονή εἶναι αὐτή πού μᾶς εἰσάγει στή σωτηρία. Γιά
τόν λόγο αὐτό, ὁ χριστιανός πού ἀγαπᾶ τήν ἀλήθεια, ὄχι μόνο δέν
ἀποθαρρύνεται, ἀλλά ἔχει θάρρος, ὑπομένει καί χαίρεται. Ὄντως χαίρεται
ἀληθινά καθώς διαπιστώνουμε στόν Ἀπόστολο ὅτι «καυχᾶται ἐν ταῖς
θλίψεσιν» κατανοώντας «ὅτι ἡ θλίψη κατορθώνει τήν ὑπομονή, ἡ ὑπομονή τήν
δοκιμασία, ἡ δοκιμασία τήν ἐλπίδα, ἡ δέ ἐλπίδα δέν ντροπιάζει, ἀφοῦ ἡ
ἀγάπη τοῦ Θεοῦ διαχέεται μέσα στήν καρδιά του».
''ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΕΛΠΙΖΕΙ...''
''Αυτός
που ελπίζει στον Κύριο, βαδίζει ήρεμος στον αγώνα της ζωής του, και
διανύει τον δρόμο αυτό δίχως το άγχος των μεριμνών..."
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου