ΒΑΠΤΙΣΜΑ ΝΕΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΩΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΩΝ

Χρήστος Λιβανός, Βαίνομε προς κατάργηση του Ορθοδόξου Βαπτίσματος;

BAINOME ΠPOΣ KATAPΓHΣH TOY OPΘOΔOΞOY BAΠTIΣMATOΣ;
Tο Xρήστου K. Λιβανο
    «νατέτραπται μν τ τς εσεβείας δόγματα, συγκέχυνται δ κκλησίας θεσμοί… μαύρωται κανόνων κρίβεια, ξουσία το μαρτάνειν πολλή», γραφε τν 4ο μ.X. αἰῶνα M. Bασίλειος σ πιστολή του «Πρς ταλος κα Γάλλους πισκόπους» διεκτραγδώντας τν οκτρ τότε, λόγ το ρειανισμο, κατάσταση τς κκλησίας.1 ράγε τί θ λεγεν μέγας φωστρ τς Kαισαρείας, ἐὰν ζοσε σήμερα κα βλεπε τ σα συμβαίνουν στν κκλησία, ξ ατίας τς παναιρέσεως το Oκουμενισμο κα τς ξ σου αρετικς κκοσμικεύσεως κλήρου κα λαο; Tί θ λεγε, ἐὰν βλεπε «ρθοδόξους» πισκόπους ν ποδέχωνται τς προτεσταντικς θεωρίες τν Kλάδων κα τς Bαπτισματικς Θεολογίας, τν Mεταπατερικ λεγομένη Θεολογία, τν δολίως κεκαλυμμένη ψευδοένωση μ τος Mονοφυστες, τος μικτος γάμους, τ χρήση νεοελληνικν μεταφράσεων στν θ. Λατρεία, τν γυναικεο γυμνισμ μέσα στος ναούς, τ σωρηδν κδιδόμενα π τος ρχιερες διαζύγια, κα γενικς τν γενικευμένη ποστασία τν σχάτων τούτων καιρν;
    Mέσα στ φοβερ ατ πνευματικ λαίλαπα τν καιρν μας νας π τος ερος κκλησιαστικος θεσμούς, πο νατρέπονται, εναι κα τ ερ Mυστήριο το Bαπτίσματος, δ γκληματικ πνευματικς διαφορία, φωνία κα πραξία τν πευθύνων εναι πολ πι ξοργιστικ π τν δια τν νατροπ κα σταδιακ κατάργηση ατο τούτου το ερο Mυστηρίου.
    Πς μως νατρέπεται θεσμς κα καταργεται τ . Mυστήριο; M τν νατροπ κα κατάργηση το παραδοσιακο τρόπου βαπτίσματος, κα συγκεκριμένα μ τν δ κα πολλ χρόνια νσυνείδητη συνείδητη κατάργηση κ μέρους πολλν κληρικν τς τριττς καταδύσεως κα ναδύσεως το βαπτιζομένου προσώπου. Δι ν μ θεωρηθομε δ περβολικοί, καλομε κα προκαλομε ποιονδήποτε ναγνώστη μφισβητε τ γραφόμενά μας, ν εσέλθ σ ποιονδήποτε ρθόδοξο να τν ρα πο τελεται βάπτιση κα ν παρακολουθήσ π κοντ τν τρόπο τελέσεώς της. Στς περισσότερες περιπτώσεις θ διαπιστώσ, τι τ νερ δν καλύπτει οτε τ να τρίτο τς κολυμβήθρας, δ ερέας, ντ ν βυθίσ τρες φορς λόκληρο τ σμα το βαπτιζομένου βρέφους μέσα στ νερό, πως παιτε δισχιλιετς Παράδοσι κα Kανονικ τάξη τς κκλησίας, λαμβάνει νερ μ τ χούφτα του κα τ πιχύνει στ κεφάλι κα τ πόλοιπο σμα το βαπτιζομένου, χοντας συχη τν συνείδησή του, τι τέλεσε Mυστήριο!
O μπειρίες νς θεολόγου
    Eμεθα βέβαιοι, τι πολλο ρθόδοξοι πιστο χουν διαπιστώσει δίοις μμασι τ νεοφαν ατ κκλησιαστικ ταξία κα νησυχον. νας π' ατούς, θεολόγος κ. Θεόδωρος Γεωργόπουλος, γραφε πρ τετραετίας στν «ρθόδοξο Tύπο» τ ξς χαρακτηριστικά:
    «Στ χωριό μου στ Mάνη εχαμε να πολ ελαβ κα προσεκτικν ερέα. νθυμομαι, τι τελοσε τ Θεία Λειτουργία μ ξαιρετικ προσοχ κα μ τέλεια κρίβεια τ ερ Mυστήρια. ταν π.χ. βάπτιζε τ βρέφη, τ βουτοσε στ γιασμένο νερ τς κολυμβήθρας κα τ νερ τ σκέπαζε λόκληρα. Δν μενε ξω π τ νερ το Bαπτίσματος οτε "σν τ μάτι το ψύλλου", πως λεγε γιος Kοσμς Aτωλός.
    Tριττ κατάδυση κα νάδυση κα δυνατ ο λόγοι: "Βαπτίζεται δολος το Θεο… ες τ νομα το Πατρς κα το Yο κα το γίου Πνεύματος. μήν". Kαταλάβαινες, τι τριττ κατάδυση κα νάδυση σ γιασμένο νερ κα ταυτόχρονη πίκληση τς γίας Tριάδος εναι τ συστατικ το Bαπτίσματος. Aτ μένουν αωνίως σταθερ κα μετάβλητα, γι ν εναι γκυρο τ Bάπτισμα.
    ργότερα συμμετεχα στ Bάπτιση το υο νς συναδέλφου μου. ερες βαλε τ παιδάκι καθιστ στν κολυμβήθρα. T νερ φθανε μέχρι τ μέση το βρέφους. πειτα ερες μ τ χούφτα του ρριξε λίγο νερ στ κεφάλι το μωρο τρες φορς κα τ σήκωσε κα τ παρέδωσε στν νάδοχο. Aτ ταν τ βάπτισμα λόκληρο, ερες δν επε λέξη, πίκληση τς γίας Tριάδος δν κούστηκε π κανένα.
    Tο παρετήρησα χαμηλόφωνα:
    —Πάτερ, δν επατε τίποτε…
    Kα προσδόκητη πάντηση το ερέως:
   Aτ τ λέμε μέσα μας!
    Διερωτμαι: Aτ τ Bάπτισμα εναι γκυρο; T παιδ ατ εναι βαπτισμένο ρθοδόξως;
    π τότε πολλς βαπτίσεις χω δε. Λίγοι κληρικο βαπτίζουν κανονικ κα ρθόδοξα. O λοιπο ερες, κόμη κα πίσκοποι κα πατριάρχες, καθίζουν τ παιδ μέσα στν κολυμβήθρα, τ νερ φθάνει μέχρι τ μέση το παιδιο, κα μ τ δεξί τους χέρι ρίχνουν νερ τρς στ κεφάλι το βαπτιζομένου μ ταυτόχρονη πίκληση τς γίας Tριάδος.
    δικαιολογία τους: Φοβονται, μήπως πνίξουν τ παιδί, ν τ βυθίσουν λο στ νερό! ερες το χωριο μου κα σοι λλοι σήμερα βαπτίζουν κανονικ δν πνιξαν κανένα παιδί. O δικαιολογίες, ν τς ναζητήσωμε, εναι τελείωτες, λλ τελείως δικαιολόγητες.
    Πρν μερικ χρόνια συμμετεχα στ Bάπτιση νς νεαρο Bορειοηπειρώτου σ κεντρικ να τν θηνν. κολυμβήθρα, π κάποιο μεταλλικ βαρέλι, ταν τελείως ρηχ κα συνεπς τελείως κατάλληλη γι τ βάπτιση νς νηλίκου. νεαρς Bορειοηπειρώτης, γυμνς μ' να σώρουχο σν θαλασσιν μαγιώ, μπκε στν κολυμβήθρα ρθιος. T νερ μέχρι τ σφυρά. προεξάρχων ερες πρε μ' να μικρ κανάτι γιασμένο νερ κα τ χυσε τρς στ κεφάλι το βαπτιζομένου. Σταγόνες νερο κύλησαν σ διάφορα σημεα το γυμνο σώματος. M τρία κανάτια νερ κα τν πίκληση τς γίας Tριάδος τ βάπτισμα τελείωσε.
    Kα διερωτται ωρακώς: Tί διαφέρει να τέτοιο βάπτισμα π τ βάπτισμα τν παπικν;
    Πολλο κληρικοί μας, ν κηρύττουν ναντίον τν παπικν κα τονίζουν τς διαφορές μας στν τέλεση τν πτ Mυστηρίων, δν καταλαβαίνουν, τι μ τν τρόπο πο βαπτίζουν ο διοι εσάγουν στν ρθόδοξη κκλησία τ βάπτισμα τν παπικν;
    Ποία ρθόδοξη σύνοδος θ πιληφθ ατο το ζητήματος κα θ παναφέρ στν τάξη τος παπίζοντας κληρικούς;».2
T ατια το κακο
    π συζητήσεις μ κληρικος κα λαϊκος συμπεραίνουμε, τι τ ατια τς Bαπτισματικς ατς καινοτομίας κα ταξίας εναι τ ξς:
    1) φόβος πίστων, λιγοπίστων κα κοσμικν γονέων κα ναδόχων μήπως πνιγ τ παιδί! Πολλο γονες ποδεικνύουν κ τν προτέρων στν ερέα ν τελέσ τ βάπτιση μ τν ντικανονικ ατ τρόπο, δ ερέας, προκειμένου ν μ δοθ σ λλον ερέα τέλεση το Mυστηρίου κα χάσ… τ τυχερά, ποκύπτει στς πιέσεις κα συμμορφώνεται πρς τς ποδείξεις, ν θ πρεπε, ἐὰν εχε συνείδηση τς σπουδαιότητος κα ερότητος το Mυστηρίου, ν ρνηθ, ξηγώντας συγχρόνως κα τος λόγους, γι τος ποίους δν δύναται ν τελέσ τοιοτο νοσιούργημα, καθς κα τς συνέπειες, πο ατ θ χ στ βαπτιζόμενο βρέφος.
    2) φόβος λιγοπίστων κα κοσμικς φρονούντων ερέων, μήπως πνίξουν τ παιδί.
    3) φόβος ρισμένων ερέων, μήπως, ἐὰν ρνηθον, πέσουν στ δυσμένεια κα δεχθον πίπληξη π τν πίσκοπό τους, ποος τελε βαπτίσεις κατ τν διο ντικανονικ τρόπο.
    4) ποβάθμιση τς κπαιδεύσεως, πο παρέχουν ο Θεολογικς κα κκλησιαστικς Σχολές, κα
    5) T Oκουμενιστικ κα φιλοπαπικ πνεμα κα φρόνημα, πο χει διεισδύσει στν κκλησία κα φθείρει κα λλοιώνει πλέον πικίνδυνα κόμη κα τν χαρακτρα τν ερν Mυστηρίων της.
Tί διδάσκει γία Γραφή
    θεόπνευστη διδασκαλία τς γ. Γραφς γι τν τρόπο το βαπτίσματος εναι σαφς κα κατηγορηματική. ρθόδοξος τύπος το βαπτίσματος, πο σεβάστηκαν τόσοι αἰῶνες, εναι βασισμένος στν ντολ το Kυρίου πρς τος ποστόλους: «Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τ θνη, βαπτίζοντες ατος ες τ νομα το Πατρς κα το Yο κα το γίου Πνεύματος».3 Xριστς δν επε στος ποστόλους ν πιχύνουν δωρ πάνω στος νθρώπους ν τος ραντίζουν, πως πράττουν ο Παπικοί, λλ ν βαπτίζουν ατούς. λληνικ ρμα εναι τ «βαπτίζω» κα σημαίνει βυθίζω κα χι πιχέω ραντίζω. Σύμφωνα μ τν μακαριστ ρχιμανδρίτη Σπυρίδωνα Mπιλάλη: «πρ το βαπτίσματος τς τριττς καταδύσεως μαρτυρε κα τ βάπτισμα, τ τελούμενον π το ωάννου το Bαπτιστο ες τν ορδάνην ποταμόν. T ωάννειον βάπτισμα, τ προεικονίζον τ χριστιανικν Bάπτισμα, γίνετο δι καταδύσεως ν τ δατι, οτω πως δ ξηγεται, διατ ωάννης βάπτιζεν ες περιοχήν, χουσαν δατα πολλά (ωάν. 3, 22)».4
    Γι τ βάπτιση το Kυρίου στν ορδάνη ρητς ο εαγγελιστς μαρτυρον: «Kα βαπτισθες ησος νέβη εθς π το δατος».5 T ρμα «νέβη» εναι συνώνυμο το «νεδύθη» κα σημαίνει βγκε π τ νερό, στ ποο εχε καταβ, βυθισθ γι λίγα δευτερόλεπτα Kύριος κα π τ ποο εθέως, μέσως, ς ναμάρτητος κα μ χων τίποτε ν ξομολογηθ στν ωάννη, βγκε δίνοντας κα σ μς παράδειγμα ν βαπτιζώμεθα κα χι ν ραντιζώμεθα ν λουζώμεθα μ νερό. ρμηνεύοντας δ τ σχετικ μ τ βάπτισμα το ωάννου κεφάλαιο γνωστς θεολόγος κα δόκιμος ρμηνευτς τν Γραφν Nικόλαος Σωτηρόπουλος ναφέρει: « ωάννης σύμφωνα μ τν ντολ το Θεο βάπτιζε τος ουδαίους μέσα στ νερ το ορδάνου. M τ βάπτισμα ωάννης ενε σν ν λεγε στος ουδαίους, τι ταν κάθαρτοι λόγ μαρτιν κα εχαν νάγκη καθάρσεως. O ουδαοι μπαιναν μέσα στ νερ μέχρι τ λαιμό, ξωμολογοντο κε τς μαρτίες τους, κα στ τέλος βουτοσαν κα τ κεφάλι τους στ νερό. T βάπτισμα το ωάννου δν εχε τ δύναμι ν ξαλείψ μαρτίες. πλς ταν βάπτισμα μετανοίας, πο προπαρασκεύαζε τς ψυχές, γι ν δεχθον πειτα τ χριστιανικ βάπτισμα, πο ξαλείφει τς μαρτίες».6 λλ κα εαγγελιστς Λουκς στς «Πράξεις τν ποστόλων», περιγράφοντας τ βάπτισμα το ενούχου τς βασιλίσσης Kανδάκης π τν Φίλιππο, ναφέρει: «Kατέβησαν μφότεροι ες τ δωρ», πειτα δ «νέβησαν κ το δατος».7 βύθιση στ νερ εναι κα δ σαφεστάτη. Oδες λόγος γίνεται περ πιχύσεως δατος ραντισμο.
    ς γνωστόν, σύμφωνα μ τ διδασκαλία τς κκλησίας μας, τ χριστιανικ βάπτισμα συμβολίζει τ θάνατο κα τν τριήμερη ταφ κα νάσταση το Kυρίου μας. πόστολος Παλος σαφς μιλε γι τν μυστικ ατ συμβολισμ τς τριττς καταδύσεως κα ναδύσεως, γράφοντας: « γνοετε, τι σοι βαπτίσθημεν ες Xριστν ησον, ες τν θάνατον ατο βαπτίσθημεν; Συνετάφημεν ον ατ δι το βαπτίσματος ες τν θάνατον, να σπερ γέρθη Xριστς κ νεκρν δι τς δόξης το Πατρός, οτω κα μες ν καινότητι ζως περιπατήσωμεν. E γρ σύμφυτοι γεγόναμεν τ μοιώματι το θανάτου ατο, λλ κα τς ναστάσεως σόμεθα».8
Tί διδάσκουν ο Πατέρες
    Παραλείπουμε λλα χωρία τς Γραφς, καθς κα πολλς μαρτυρίες τς ρχαίας κκλησίας, πως τν πιστολ Bαρνάβα, τ «Kλημέντια», τν «Ποιμένα» το ρμ, τν ουστνο κα τς Διδαχς τν Δώδεκα ποστόλων, ο ποες σαφς μαρτυρον περ καταδύσεως, γι ν δομε τί διδάσκουν ο Πατέρες τς κκλησίας κα τί ρίζουν ο ερο Kανόνες της. M. Bασίλειος γράφει: «ν τρισ καταδύσεσι κα σαρίθμοις τας πικλήσεσι τ μέγα μυστήριον το βαπτίσματος τελειοται, να κα το θανάτου τύπος ξεικονισθ κα τ παραδόσει τς θεογνωσίας τς ψυχς φωτισθσιν ο βαπτιζόμενοι».9 Kατ τν μέγα φωστρα τς Kαισαρείας κα οκουμενικ διδάσκαλο τς κκλησίας τ Mυστήριο το Bαπτίσματος δν τελειοται νευ τν τριν καταδύσεων.
    π τν γ. Γρηγόριο Nύσσης τ βάπτισμα, πο τελεται μ τριττ κατάδυση, χαρακτηρίζεται «μίμησις το θανάτου κα τς ναστάσεως το Kυρίου».10
    γιος Διονύσιος ρεοπαγίτης γράφει: «Tν ον ερς βαπτιζόμενον συμβολικ διδασκαλία μυσταγωγε, τας ν τ δατι τρισ καταδύσεσι, τν θεαρχικν τς τριημερονύκτου ταφς ησο το ζωοδότου μιμεσθαι θάνατον». Kα λλο: «Oκείως δι' δατος λικ κάλυψις ες τν το θανάτου κα το τς ταφς ειδος εκόνα παρείληπται». Kα λλο: «Tρς μν ον ατνν κατηχούμενο) εράρχης βαπτίζει τας τρισ το τελουμένου καταδύσεσι κα ναδύσεσι, τν τριττν τς θείας μακαριότητος πιβοήσας πόστασιν».11
    γιος Kύριλλος εροσολύμων στος Kατηχητικος Λόγους του γράφει: «Kαθάπερ Σωτρ μν τρες μέρας κα τρες νύκτας ν τ κοιλί τς γς ποίησεν, οτω κα μες ν τ πρώτ ναδύσει, τν πρώτην μιμεσθε το Xριστο ν τ γ μέραν, ν δ τ καταδύσει, τν νύκτα. Kα πάλιν, σπερ ησος τς οκουμενικς μαρτίας ναλαβν πέθανεν, να θανατώσας τν μαρτίαν ναστήσ σε ν δικαιοσύν, οτω κα σ καταβς ες τ δωρ, κα τρόπον τιν συνταφες σπερ κενος ν τ πέτρ, γείρεσαι ν καινότητι ζως περιπατν. Kα αθις π τν γίαν το θείου βαπτίσματος χειραγωγεσθε κολυμβήθραν, ς Xριστς π το π τ προκείμενον μνμα. Kα πάλιν σπερ Xριστς ν τ ορδάν λουσάμενος ποταμ, κα τν φώτων τς Θεότητος μεταδος τος δασιν, νέβαινεν κ τούτων, κα Πνεύματος γίου πιφοίτησις οσιώδης ατ γένετο, τ μοί παναπαυομένου το μοίου, οτω κα μν ναβεβηκόσιν π τς κολυμβήθρας τν ερν ναμάτων, δόθη χρσμα τ ντίτυπον, ο χρίσθη Xριστός».11
    γιος θανάσιος, ρμηνεύοντας τ ποστολικ «σύμφυτοι γεγόναμεν τ μοιώματι το θανάτου ατο», γράφει: «Σύμφυτοι γεγόναμεν, γουν μέτοχοι, σπερ τ σμα τ Δεσποτικν ταφν ν τ γ, φυσε σωτηρίαν τ κόσμ, οτω κα τ μν σμα ταφν ν τ Bαπτίσματι φυσε δικαιοσύνην μν ατος. T δ μοίωμα οτως χει. σπερ Xριστς πέθανε, κα τ τρίτ μέρ νέστη, οτω κα μες ν τ βαπτίσματι θνσκοντες νιστάμεθα. T γρ καταδσαι τ παιδίον ν τ κολυμβήθρ τρίτον κα ναδσαι, τοτο δηλο τν θάνατον κα τν τριήμερον νάστασιν το Xριστο».11 T ατ διδάσκει κα ερς Xρυσόστομος, γιος ωάννης Δαμασκηνς κα λλοι Πατέρες τν κτ πρώτων αώνων, λλ κα μεταγενέστεροι Πατέρες.
    πατριάρχης Kωνσταντινουπόλεως ερεμίας B΄ (1573-81), παντώντας στος Λουθηρανος θεολόγους τς Tυβίγγης, γράφει γι τν τύπο το κανονικο βαπτίσματος: «Tς Tριάδος παδομένης, τρισ καταδύσεσιν, λλ μ πιχύσει τρισσ χρώμενοι. βάπτιζον γρ ο πάλαι ο χερσν οκείαις τ δωρ πιρραντζοντες τος βαπτιζομένοις, λλ δι τριν καταδύσεων, τος θείοις εαγγελίοις πόμενοι».12
    Mητροφάνης Kριτόπουλος στν μολογία του τονίζει κα ατς τν νάγκη τν τριν καταδύσεων ς ξς: «Tος βαπτιζομένους καταδύεσθαι χρ τρς ν τ δατι, πε κα Σωτρ κατέδυ ες τ δωρ πρ μν… τι τ βάπτισμά στιν εκν κα μοίωμα το Σωτρος θανάτουμοιωθησόμεθα δ τ θανάτ κείνου πς λλως, ε μ κρυβμεν τρς ν τ δατι, σπερ κενος τριήμερος ν τ γ; "Συνετάφημεν ον ατ δι το βαπτίσματος", τουτέστι κρυβέντες ν τ δατι συνετάφημεν τ Kυρί».13
    γ. Nικόδημος γιορείτης, μιλώντας γι τ βάπτισμα τν Λατίνων, γράφει: «T βάπτισμα ατν ψεύδεται τ νομα ατο. Kα οχ λως στ βάπτισμα, λλ ράντισμα μόνον ψιλόν… T λατινικν ράντισμα, τν καταδύσεων κα ναδύσεων ν ρημον, κολούθως ρημον κα το τύπου το τριημερονυκτίου θανάτου κα τς ταφς κα ναστάσεως το Kυρίου πάρχει. κ δ τούτων, δλόν στι κα μολογούμενον, τι κα ρημον πάσης χάριτός στι κα γιασμο κα φέσεως μαρτιν. E δ ο Λατνοι νθίστανται, τι τ αυτν ράντισμα δι τν πικλήσεων τς γίας Tριάδος παρεκτικόν στιν γιασμο κα χάριτος, ς μάθωσιν, τι δν τελειοται τ βάπτισμα δι μόνον τν τς Tριάδος πικλήσεων, λλ δεται ναγκαίως κα το τύπου το θανάτου κα τς ταφς κα ναστάσεως το Kυρίου. πειδ οτε μόνη ες τν Tριάδα πίστις σζει τν βαπτιζόμενον, λλ σν ατ ναγκαία πάρχει κα ες τν θάνατον το Mεσσίου πίστις κα οτω δι' μφοτέρων ντς τς σωτηρίας κα μακαριότητος γίνεται οτος».14 Σ λλο δ σημεο ερς Πατρ τονίζει: «ν τοτο πιχείρημα, τ ποον, τόσο εναι σχυρν κα ναντίρρητον, σον εναι σχυρο κα ναντίρρητοι ο Kανόνες το μεγάλου Bασιλείου κα το ερομάρτυρος Kυπριανο, σν πο λαβον, κα χουν μάλιστα τ κρος π τν γίαν κα Oκουμενικν στ΄ σύνοδον (β΄ καν.) ο Λατνοι εναι βάπτιστοι, διατ δν φυλάττουσι τς τρες καταδύσεις ες τν βαπτιζόμενον, καθς νωθεν ρθόδοξος κκλησία παρ τν γίων ποστόλων παρέλαβενΛοιπν βάπτιστοι ο Λατνοι, διατ δν κάνουσι τς τρες καταδύσεις κα ναδύσεις, κατ τν ποστολικν παράδοσιν. Περ τούτων τν τριν καταδύσεων πόσον εναι ναγκααι κα παραίτητοι ες τελείωσιν το βαπτίσματος, δν λέγομεν. ποιος γαπ, ς ναγνώσ, λλ κατ πσαν νάγκην ς ναγνώσ τ γχειρίδιον το πολυμαθεστάτου κα σοφωτάτου Eστρατίου το ργέντου».15
    Tέλος, κτς π τος Πατέρες, πρ τν τριν καταδύσεων μιλον κα ο Kανόνες τς κκλησίας. N΄ Kανόνας τν γ. ποστόλων παιτε ρητς «τρία βαπτίσματα μις μυήσεως», δηλαδ τρες καταδύσεις κα ναδύσεις, ν Z΄ Kανόνας τς B΄ Oκουμενικς Συνόδου, ναφερόμενος στ βάπτισμα τν Eνομιανν (κρων ρειανν), ρίζει: «Eνομιανος τος ες μίαν κατάδυσιν βαπτιζομένους… θέλοντας προστίθεσθαι τ ρθοδοξί, ς λληνας δεχόμεθα».16 είμνηστος κα σοφς καθηγητς Xρ. νδροτσος, σχολιάζοντας ατν τν Kανόνα, γράφει: «T χωρίον, κατ γράμμα λαμβανόμενον, θεσπίζει προφανς κα τν τριττν κατάδυσιν ς κριτήριον το γκύρου βαπτίσματος».
εθύνη ποιμένων κα ποιμαινομένων
    Θ μποροσε ν γραφ λόκληρο βιβλίο, ἐὰν θέλαμε ν συμπεριλάβουμε λες τς διάψευστες πηγές, πο περιέχει ερ Παράδοση τς κκλησίας, ο ποες μαρτυρον, τι ο τρες καταδύσεις κα ναδύσεις εναι μαζ μ τν κανονικότητα το κληρικο, πο τελε τν βάπτιση κα τν πίκληση τς γίας Tριάδος, βασικώτατο συστατικ στοιχεο το Bαπτίσματος, δίχως τ ποο τ Mυστήριο εναι τελές, λλειματικό, πολ δ φοβούμεθα κα κυρο. Θεωρομε μως, τι τ στοιχεα, πο παρουσιάσαμε, εναι περαρκετ γι ν συνειδητοποιήσουμε λοι, κληρικο κα λαϊκοί, τ μέγεθος το πνευματικο ατο γκλήματος (διότι περ γκλήματος πρόκειται), τ ποο καθ' ξιν, κατ' ξακολούθηση κα κατ συρροή, διαπράττεται μέσα στος λληνορθοδόξους ναος τς λλάδος κα το ξωτερικο. πως εδαμε, διδασκαλία τς κκλησίας μας εναι ξεκάθαρη στ θέμα ατό. νευ τν τριν καταδύσεων κα ναδύσεων τ βάπτισμα δν τελειοται. Aτ δ τέλεια συνεπάγεται πνευματικές, λλ κα ψυχοσωματικς συνέπειες γι τν βαπτιζόμενο, λλ κα τν κληρικό, πο εθύνεται γι' ατή. Kα μν N΄ Kανόνας τν γ. ποστόλων παραγγέλλει ν καθαιρται πίσκοπος πρεσβύτερος, πο τελε τ βάπτισμα μ μία μόνο κατάδυση κα νάδυση. Ποιά μως Σύνοδος θ πιληφθ τς πιδημικν διαστάσεων ντορθοδόξου κα αρετικς τακτικς κατοντάδων συγχρόνων πισκόπων κα πρεσβυτέρων, ο ποοι τελον ναρίθμητες κατ' τος βαπτίσεις νευ οδεμις καταδύσεως, χοντες ντικαταστήσει λως αθαιρέτως, παρανόμως κα ντικανονικς τ ρθόδοξο Bάπτισμα μ τν Παπικ τ τρόπ νίερη πίχυση δατος στ κεφάλι κα τ σμα τν βαπτιζομένων; κα ν γνώριζαν ο κληρικο ατο τί λόγο θ δώσουν στν Θε γι' ατ κα λλες νεπίτρεπτες καινοτομίες τους! Θες τος κατέστησε πηρέτες του κα «οκονόμους», διαχειριστς τν μυστηρίων του, ατο μως κινδυνεύουν ν ερεθον πόδικοι γι λλοίωση το θεοπαραδότου χαρακτρος τν ερν ατν μυστηρίων. Ποος ποτ φανταζόταν, τι τ κκλησιαστικά μας πράγματα θ φθαναν σ τοιαύτη κατάπτωση, στε ν χρειασθ ν ντλήσουμε πιχειρήματα π' ατά, πο κκλησία μας χρησιμοποίησε κατ καιρος ναντίον τν διαφόρων αρετικν, γι ν φυπνίσουμε κα εαισθητοποιήσουμε χι αρετικούς, λλ τος ρθοδόξους τν σχάτων τούτων καιρν κα ν λέγξουμε τν πικίνδυνη ατ καινοτομία κα αθαιρεσία!
    Γνωρίζουμε, τι κάποιοι παπόφιλοι, δυτικόπληκτοι κα θεόφοβοι οκουμενιστς κληρικοί, δν θ διορθωθον, λλ θ συνεχίσουν ν τελον ντικανονικς κα τελες βαπτίσεις. Eμεθα βέβαιοι μως, τι θ πάρξουν κα κάποιοι καλοπροαίρετοι κα θεοφοβούμενοι λειτουργο το ψίστου, πο θ προβληματισθον μ τ γραφόμενά μας κα θ λλάξουν τακτική. τύπος κα τρόπος το βαπτίσματος δν εναι παρωνυχίδα, λλ ψίστης σημασίας ζήτημα, πο πτεται τς Πίστεώς μας κα τς σωτηρίας μας. Γι' ατ κα κκλησία μας σχολήθηκε διεξοδικ με ατόν, κα ρισε τ πρέποντα κα «συμφέροντα τας ψυχας μν».
    λλ κα σοι λαϊκο διαβάζουν ατς τς γραμμς εναι νάγκη ν εαισθητοποιηθον κα ν' ναλάβουν μι θεάρεστη κα πιβεβλημένη κστρατεία νημερώσεως τν φίλων κα συγγενν τους. Nαί, δελφοί, νημερώσετε, διαφωτίσετε, προειδοποιήσετε, τος συνανθρώπους μας, τι ο συνέπειες τν ντικανονικν βαπτίσεων, πο τελονται π πλείστους κληρικούς, εναι λέθριες, κα εθύνη σων λαϊκν παιτον π τος ερες τέτοιες βαπτίσεις σων ερέων τς τελον εναι μεγάλη ναντι το Θεο κα το βαπτιζομένου προσώπου. Tόσο μεγάλη, στε ερομάρτυς κα σαπόστολος Kοσμς Aτωλς προειδοποιοσε τότε τος σκλαβωμένους προγόνους μας, προειδοποιε κα σήμερα λους μς τος ρθοδόξους χριστιανούς: «N βαπτίζετε γιωσύνη σας, γιοι ερες, τ παιδι τς νορίας σας μ τν γνώμην κα σκοπν τς γίας μν νατολικς κα ποστολικς κκλησίας. N τ βουττε μέσα ες τν κολυμβήθραν· ν χετε μέσα πολ νερ κα ν κάμνετε τρες ναδύσεις κα τρες καταδύσεις λέγοντας τ νόματα τς γίας Tριάδοςγιοι ερες, πρέπει ν χετε κολυμβήθρας μεγάλας ες τς κκλησίας, ως πο ν χώνεται λον τ παιδίον μέσα, ν κολυμβ πο ν μν μείν σα μ το ψύλλου τ μάτι βρεχο, διατ κα κε προχωρε Διάβολος κα δι τοτο τ παιδιά σας σεληνιάζονται, δαιμονίζονται, χουν φόβον, γίνονται κακορρίζικα, διατ δν εναι καλ βαπτισμένα»!17
    λήθεια, ναρωτηθήκαμε ποτέ, μήπως πολλ π τ «ψυχολογικ προβλήματα» τν παιδιν κα τν νέων μας σήμερα, τ ποα ποτελον πραγματικ μάστιγα στν ποχή μας, φείλονται στς τελες ατς βαπτίσεις; χουμε δικο λοιπόν, χαρακτηρίζοντας τν κατάσταση ατ γκληματική; ς μ παίζουμε πομένως ν ο παικτος, λλ' ς σημάνουμε συναγερμ κα ς ναλάβουμε λοι, κλρος κα λαός, τς εθνες μας. μες, π' ατ δ τν παλξη, καλομε κα παρακαλομε λους τος ρθοδόξους ρχιερες ν πιληφθον δίχως καθυστέρηση το θέματος μ ερατικς συνάξεις κα διαφωτιστικς ποιμαντικς γκυκλίους, τος δ γονες κα ναδόχους ν' παιτον π τος ερες ν βάζουν στν κολυμβήθρα ρκετ νερ κα ν τελον τ βάπτισμα μ τρες πλήρεις καταδύσεις, κανονικς κα ρθοδόξως, κα χι πως πιβάλλει τ κοσμικ κα ντίχριστο πνεμα τν χαλεπν τούτων καιρν. Eθε μ τν συνεργασία λων μας σύγχρονη ατ πιδημία τν ντικανονικν βαπτίσεων ν περιορισθ κα συντόμως ν κλείψ.
    ______________________________
    1. EΠE 3, 86. BEΠEΣ 55, 122
    2. ρθόδοξος Tύπος, 11.7.2008, σελ. 3
    3. Mατθ. 28, 19
    4. Σπυρίδωνος Mπιλάλη, ρθοδοξία κα Παπισμός, Tόμ. B΄, κδ. ρθ. Tύπου, θναι 1969, σελ. 193
    5. Mατθ. 3, 16 & Mάρκ. 1, 9-11
    6. Nικολάου Σωτηροπούλου, T Eαγγέλιο το Mατθαίου, «Σταυρός», θναι 1994, σελ. 39 ( πογράμμιση δική μας).
    7. Πράξ. 8, 38-39
    8. ωμ. 6, 3-5
    9. M. Bασιλείου, Περ γίου Πνεύματος, 15, 35. PG 32, 132A
    10. Γρηγορίου Nύσσης, Eς τν μέραν τν Φώτων, PG 46, 585AB
    11. ω. Kαρμίρη, T Δογματικ κα Συμβολικ Mνημεα, B΄ σ. 459
    12. ω. Kαρμίρη, T Δογματικ κα Συμβολικ Mνημεα, B΄ σ. 530, 531
    13. Nικοδήμου γιορείτου, Πηδάλιον, σελ. 59, 64. θναι 1886
    14. Nικοδήμου γιορείτου, Πηδάλιον, σελ. 55, κδ. Παπαδημητρίου, θναι 1998
    15. Πηδάλιο, θναι 1998, σελ. 62, 163
    16. Πηδάλιο, θναι 1998, σελ. 63-64

    17. Aγουστίνου Kαντιώτου, Kοσμς Aτωλός, «Σταυρός», θναι 1977, σελ. 221, 265.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΚΑΘΑΙΡΕΣΙΣ ΝΙΚΟΛΑΙΤΩΝ ΥΠΟ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΣΥΝΟΔΟΥ

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΗΡΥΚΟΥ ΠΡΟΣ ΟΣΙΩΤΑΤΟΝ ΜΟΝΑΧΟΝ

ΙΕΡΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΙΑ ΤΟ " ΒΑΠΤΙΣΜΑ" ΤΩΝ ΣΧΙΣΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ ΠΡΟΣΕΡΧΟΜΕΝΩΝ ΤΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ