ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΑΡΧΟΝΤΕΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΑΣ



ΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΗΓΕΤΕΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΑΓ. ΠΑΤΕΡΕΣ

(‘Εκ το περιοδ. «Ο ΣΩΤΗΡ», ρ. τ. 2041, 15.03.2012).
.       
Καθς πατρίδα µας διέρχεται βαθι οκονοµική, πνευµατικ λλ κα πολιτικ κρίση, λο κα περισσότερο κούγονται πορριπτικς ντιλήψεις γι τος πολιτικος γέτες µας. Μάλιστα πολλο γανακτισµένοι πολίτες κφράζουν συχν πόψεις τελείως πορριπτικς γι τν θεσµ τν πολιτικν γετν. Ποιοί µως πρέπει ν εναι ο πολιτικο γέτες; πς φείλουν ν πιτελον τ ργο τους; Εναι ναγκαία παρξή τους; Σ ατ τ ρωτήµατα θ ντλήσουµε παντήσεις µέσα π τν σοφία τν Πατέρων τς κκλησίας µας.
1. ναγκαιότητα τν πολιτικν γετν κα ο κίνδυνοι τς ξουσίας. Μπορε ν πάρξει ργανωµένο κράτος χωρς πολιτικος γέτες; ερς Χρυσόστοµος παντ: «Πρέπει ν πάρχουν ο ρχοντες, γι ν µν τρµε νας τν λλο σν τ ψάρια» (PG 54, 596). « Θες µς χάρισε τος ρχοντες, γι ν χουµε εταξία κα ν µ συµπεριφερόµαστε πι παράλογα π τ λογα θηρία. ξουσία το ρχοντα εναι παρόµοια µ τν τέχνη το νιόχου κα το κυβερνήτη το πλοίου» (PG 55, 491). Ταυτόχρονα µως πογραµµίζει: «Εναι προτιµότερο ν µ διοικεται νας λας π κανένα, παρ ν διοικεται π ναν κακ γέτη» (PG 63, 231). Δυστυχς µως, τονίζει λλο, «ο ρχοντες συνήθως εναι διεφθαρµένοι» (PG 59, 274).
 ς προσέξουµε τώρα τν φων το Μεγάλου Βασιλείου: «Ο ρχοντες πάρχουν χι γι ν καυχνται γι τν σπουδαία θέση τν ποία κατέχουν, λλ γι ν τιµον ο διοι τν θέση ατ» (PG 32, 497). Γι ατ «σοι πιδιώκουν τν ρετ δν ναλαµβάνουν µ εχαρίστηση δηµόσια ξιώµατα. ντίθετα σοι ποβλέπουν σ χρήµατα κα δόξα, θεωρον µέγιστο γαθ τν κατάκτηση κάποιας ξουσίας, γι ν µπορον ν ποκτον σα πιθυµον» (PG 32, 1041). «ργο τν ρχόντων εναι ν ναχαιτίζουν τς ταξίες το λαο· ν τν κατευθύνουν στ σωστό· ταν µως ατο πρτοι παραβαίνουν τ νόµο, πς µπορον ν καθοδηγον τος λλους;» (PG 56, 24). Γι ατ «πολλο γέτες, ταν κλέβουν, ναγκάζονται ν εναι πιεικες στος λλους, πειδ χουν χάσει τν παρρησία τους» (PG 51, 309).
Γι τ διο ζήτηµα γιος Γρηγόριος Θεολόγος λέει: «Πολλο ρχοντες σπαταλον µέτρητα χρήµατα γι ν κατασκευάσουν πολυτελ πιπλα, κα λλοι βάζουν τ κριβότερα ρώµατα κα εφραίνονται µ τν µουσικ τν ργάνων, ντ ν συµπάσχουν κα ν ποφέρουν γι τν συντριβ το λαο» (PG 35, 961). Γι ατ ερς Πατρ πευθύνεται σ ατος κα τος λέει: «Ν σέβεστε τ ξιωµά σας. Γνωρίζετε πόσο σπουδαο εναι τ ργο σας κα τί µεγάλο µυστήριο βρίσκεται γύρω π σς. Κόσµος λόκληρος βρίσκεται κάτω π τν ξουσία σας. Γίνεστε “θεο” στος πηκόους σας» (PG 36, 277).
2. Ποιό ργο πρέπει ν πιτελον ο πολιτικο γέτες; Λέει πιγραµµατικ γι ατ τ θέµα Μέγας Βασίλειος «Ο ρχοντες πρέπει ν περασπίζονται τ δικαιώµατα το Θεο, ν τιµωρον τος παραβάτες» (ΒΕΠΕΣ 53, 125). Κα ερς Χρυσόστοµος συµπληρώνει: «Δν πρέπει ν πιζητον τν δική τους τιµ λλ τ κοιν συµφέρον» (PG 62, 671). «Δν ξεχωρίζουν π τν χλαµύδα, λλ π τ τι προστατεύουν σους ποφέρουν, διορθώνουν τ κακς χοντα, τιµωρον τν δικία, δν πιτρέπουν ν καταπατεται τ δίκαιο» (PG 52, 678).
 3. Ποιά μως πρέπει ν εναι τ ργα τν πολιτικν γετν;             γιος Γρηγόριος Θεολόγος τ πισηµαίνει: «Ο ρχοντες πρέπει ν ξεπερνον κατ πολ τος λλους· ν γίνονται καθηµερινα νώτεροι, ν χουν ξία κα ρετ νάλογη µ τ ξίωµά τους» (PG 36, 547). Κα ερς Χρυσόστοµος: « πολιτικς γέτης πρέπει ν χει βίο κηλίδωτο, στε ν τν χουν λοι ς παράδειγµα» (PG 62, 547). «κενος πο σκε τν πολιτικ ξουσία δν θ µπορέσει ν τν διαχειρισθε δίκαια, ν προηγουµένως δν κυβερνήσει τν αυτό του πως πρέπει, κα ν δν τηρήσει µ µεγάλη κρίβεια κα τος πολιτικος κα τος θρησκευτικος νόµους» (PG 61,508). «κενος πο εναι σ θέση ν ρχει κα ν ρχεται, ατς θ µπορέσει ν κυβερνήσει κα τν οκογένειά του· κενος πο µπoρε ν κυβερνήσει τ σπίτι του, θ µπορέσει ν κυβερνήσει κα µία πόλη, θ µπορέσει ν κυβερνήσει λη τν οκουµένη. ν µως δν εναι ες θέσιν ν ρυθµίσει τν ψυχικό του κόσµο, πς θ µπορέσει ν κυβερνήσει τν οκουµένη; πς θ φελήσει λλους ατς πο δν µπόρεσε ν φελήσει τν αυτό του;» (PG 60, 366). Κα λλο σηµειώνει: « ρχοντας σ ατ κυρίως πρέπει ν ρχει, στ ν νικάει µ τν ρετή του· ν µως νικιέται, δν εναι πλέον ρχοντας» (PG 62, 99). Γι ατ « ριστος ρχοντας πρέπει ν εναι δυσώπητος στν αυτό του κα στς πράξεις του» (PG 58, 668). Κα πιλέγει ερς Χρυσόστοµος: «Ο πολιτικο γέτες πρέπει ν χουν ψηλ νοηµοσύνη, ν µιλον µ παρρησία, ν περιφρονον τ βιοτικά, ν µισον τν πονηρία, ν εναι πιοι κα φιλάνθρωποι» (PG 52, 678). χουν χρέος «ν παραβλέπουν τ δικά τους συµφέροντα κα ν φροντίζουν γι τ προβλήµατα το λαο τους» (PG 55, 306).
Τέτοιοι λοιπν πρέπει ν εναι ο πολιτικο ρχοντες κανοί, διάφθοροι, κέραιοι, φιλάνθρωποι, φιλοπάτριδες κα φιλόθεοι. νώτεροι σ ρετς κα σ κανότητες π τν λαό. Τέτοιους πολιτικος χει νάγκη διαιτέρως σήµερα κα πατρίδα µας. Τέτοιους πολιτικος χει χρέος ν κλέγει κα λαός.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΟΙ ΣΑΡΑΝΤΑ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΜΑΡΤΥΡΕΣ

ΚΑΘΑΙΡΕΣΙΣ ΝΙΚΟΛΑΙΤΩΝ ΥΠΟ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΣΥΝΟΔΟΥ

ΟΙ ΡΩΣΟΙ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΑΠΕΔΕΧΘΗΣΑΝ ΤΗΝ ΟΜΟΛΟΓΙΑΝ ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΑΝ ΜΑΣ