ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΙΝ


Κυριακή, 11 Δεκεμβρίου 2011
ΒΟΗΘΗΜΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ 50 ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΘΕΙΣ
Μικρό βοήθημα γιά τήν ατοεξέταση πρίν πό τήν έξομολόγηση
ΒΟΗΘΗΜΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ
50 ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΘΕΙΣ
1.    Μήπως δέν γαπς τόν Θεό καί τόν κάθε συνάνθρωπό σου μέ νιδιοτέλεια καί θυσία το αυτο σου ποία ν χρειαστε μπορε νά φθάσει μέχρι νά δώσεις καί τή ζωή σου; (Γιά τό Θεό καί τό συνάνθρωπό σου)
2.    Μήπως δέν εναι δυνατή πίστη σου στό Χριστό πεσες σέ αρεση συμμετεχες σέ προσευχές τελετές τεροδόξων λλοδόξων;
3.    Μήπως λιγοπιστες στίς διάφορες δυσκολίες τς ζως σου, πελπίζεσαι, γογγύζεις, κατηγορες τό Θεό, θέλεις νά ατοκτονήσεις;
4.    Μήπως ντρέπεσαι στήν παρέα σου νά φανερώνεις τήν εσέβειά σου, νά κάνεις δημόσια τό σταυρό σου καί νά μολογες τήν πίστη σου;
5.    Μήπως δέν κκλησιάζεσαι τακτικά καί δέν συμμετέχεις σο πρέπει στά Μυστήρια τς ξομολογήσεως καί τς Θ. Κοινωνίας; (κκλησιασμός κάθε Κυριακή, Θεία Κοινωνία καί ξομολόγηση συχνά -σύμφωνα μέ τίς δηγίες το Πνευματικο σου).
6.    Μήπως δέν μελετς τήν γία Γραφή, πνευματικά βιβλία δέν κάνεις τόν κανόνα πού χεις πό τόν Πνευματικό σου; (Τίς ρισμένες γονυκλισίες, κομβοσχοίνια, νηστεία, προσευχή καί πνευματική μελέτη).
7.    Μήπως δέν τηρες πως πρέπει τίς νηστεες;
8.    Μήπως εσαι περήφανος , γωιστής, κατέφυγες σέ μάγους, μέντιουμ, καφετζοδες, ξεματιάσματα κ.λ.π.;
9.    Μήπως εσαι φιλάργυρος καί πλεονέκτης;
10.                        Μήπως μισες ντιπαθες ποιονδήποτε δείχνεις διαφορία καί σέβεια σέ γονες, δασκάλους, εεργέτες σου καί σέ ποιονδήποτε νθρωπο;
11.                        Μήπως δέν δείχνεις γάπη στούς γύρω σου καί δέν νδιαφέρεσαι γιά τή σωτηρία τους; (στε νά μπον στήν κκλησία σωστά, νά ξομολογονται, νά γνωρίσουν τό θέλημα το Θεο κ.λ.π.)
12.                        Μήπως χεις σχημες παρέες καί χι καλούς φίλους; (νθρώπους πού εναι νήθικοι, βριστές, πλεονέκτες, θεοι καί καταφρονητές τν ερν κανόνων κ.λ.π.).
13.                        Μήπως σέ κυριεύει περκαταναλωτισμός, φθόνος, πιθυμία τν γαθν τν λλων καί ζήλια;
14.                        Μήπως χει πέσει στήν μαρτία τς κλοπς, τς κατάχρησης χρημάτων, τς καταστροφς ξένης περιουσίας, τς σπατάλης τν γαθν πού μς δίνει Θεός;
15.                        Μήπως κυριεύει τήν ψυχή σου τό  μσος καί δέν συγχωρες; (στω καί μέ ναν νθρωπο ν χουμε μσος καί δέν προσπαθομε νά συγχωρηθομε, χωριζόμαστε πό τόν Θεό καί δέν συγχωρούμεθα πό Ατόν κόμη καί ν ξομολογούμαστε).
16.                        Μήπως θυμώνεις καί ργίζεσαι;
17.                        Μήπως χεις βλάψει κάποιον μέ τά λόγια σου μέ τό κακό παράδειγμά σου, παρώτρυνες σέ νηθικότητα σέ κτρωση κ.λ.π.;
18.                        Μήπως φήνεις τή σκέψη σου νά  μολύνεται μέ σχημες σκέψεις καί φαντασίες πιστεύεις στά ζώδια, στήν τύχη, στίς διάφορες προλήψεις κ.λ.π.;
19.                        Μήπως συμμετέχεις σέ μαρτωλές διασκεδάσεις καί χορούς τραγουδς κάνεις ,τιδήποτε πού δέν συντείνει στή σωτηρία σου;
20.                        Μήπως τά μάτια σου φαντασία σου περιεργάζονται πρόσωπα εκόνες μαρτωλές;
21.                        Μήπως παρακολουθες σεμνα κινηματογραφικά τηλεοπτικά ργα;
22.                        Μήπως πέφτεις σέ ποιοδήποτε σαρκικό μάρτημα; (προγαμιαες σχέσεις κ.λ.π.)
23.                        Μήπως διαβάζεις ντυπα στοσελίδες μέ νήθικο περιεχόμενο;
24.                        Μήπως νδυμασία σου δέν εναι σεμνή λλοιώνεις τό πρόσωπό σου τό σμα σου (βαφές, τατουάζ κ.λ.π);
25.                        Μήπως χεις τή συνήθεια νά λές πρεπες λέξεις; (Οτε  «βλάκα» δέν πρέπει νά λέμε σύμφωνα μέ τό
Εαγγέλιο).
26.                        Μήπως μουτζώνεις κάνεις λλες πρεπες χειρονομίες;
27.                        Μήπως συνηθίζεις νά λές ψέμματα δηγες τόν λλο σέ παραπλανητικά συμπεράσματα;
28.                        Μήπως ρκίζεσαι καταριέσαι ;
29.                        Μήπως βλασφημες στειεύεσαι μέ τό νομα το Θεο μέ τούς ερες;
30.                        Μήπως δυσφημες, κατηγορες καί κατακρίνεις τούς λλους;
31.                        Μήπως κανες φόνο (π.χ. κτρωση) συκοφάντησες εσαι σκληρός στίς νάγκες καί στή δυστυχία τν λλων;
32.                        Μήπως ερωνεύεσαι καί κοροϊδεύεις τούς λλους;
33.                        Μήπως εσαι χάριστος, δέν λές εχαριστ, δέν δοξάζεις τόν Θεό γιά λα; (κόμη καί γιά τίς θλίψεις, τίς ρρώστειες καί τίς διάφορες δοκιμασίες).
34.                        Μήπως εσαι σπάταλος, τσιγγούνης, περίεργος τεμπέλης;
35.                        Μήπως πηγαίνεις σέ χώρους ποπτους (καφετέριες, ντισκοτέκ, μπάρ, σφαιριστήρια κλπ.);
36.                        Μήπως σέ πηρεάζουν στη ζωή σου μόδα καί γνώμη το κόσμου; (Προσπαθες νά ρέσεις, θέλεις νά σέ γαπον καί νά σχολονται μαζί σου κ.λ.π.)
37.                        Μήπως χεις  φανατισμό, κακία, μνησικακία, χαιρεκακία, διαντροπιά;
38.                        Μήπως εσαι διότροπος καί παράξενος;
39.                        Μήπως δέν χεις συνέπεια στίς ποχρεώσεις σου, δέν τηρες τίς ποσχέσεις σου, ξοργίζεις τούς λλους μέ τά λόγια σου τήν συμπεριφορά σου κ.λ.π.;
40.                        Μήπως εσαι διπρόσωπος, καταλάλος, κόλακας ποκριτής;
41.                        Μήπως εσαι σχυρογνώμων καί πλεονέκτης;
42.                        Μήπως κακομεταχειρίζεσαι τούς μικρότερους καί δυνατότερους καί τόν ποιονδήποτε νθρωπο ζο;
43.                        Μήπως διαφορες γιά τή χριστιανική σου καλλιέργεια, δέν μετανοες πραγματικά καί δέν γωνίζεσαι πνευματικά;
44.                        Μήπως εσαι παθής στίς νάγκες καί στά προβλήματα τς οκογενείας σου, τς νορίας σου, τς κοινωνίας πού ζες, τς πατρίδας σου καί το κόσμου λόκληρου;
45.                        Μήπως λές σχημα νέκδοτα καί στορίες κάνεις παγγέλματα πού βοηθον στήν νηθικότητα καί τήν διαφθορά τν νθρώπων;
46.                        Μήπως δέν διαθέτεις πως πρέπει τόν λεύθερο χρόνο σου, μήπως παίζεις τυχερά παιγνίδια; (χαρτιά, τζόγος, κ.λ.π.)
47.                        Μήπως δέν προσπαθες γιά νά γνωρίσουν καί ο λλοι τή χριστιανική ζωή; (α) μέ τό καλό σου παράδειγμα καί  β)μέ τά λόγια σου)
48.                        Μήπως προσβάλλεις καί στενοχωρες χτυπς τούς γύρω σου;
49.                        Μήπως εσαι δικος χι συνεπής στίς προσωπικές, οκογενειακές, καί παγγελματικές σου ποχρεώσεις;
50.                        Μήπως εσαι καχύποπτος, κάνεις κακούς λογισμούς καί μεγαλοποιες τά λάθη τν λλων;

Μερικά κόμη σημεα πού πρέπει νά προσέξουμε.

1)να σημαντικό πού πρέπει νά προσέξουμε εναι νά μήν ναβάλλουμε τήν ξομολόγηση. φ’ σον πάρχει κάποια σημαντική πτώση θά πρέπει μέσως νά τρέξουμε νά τήν πομε στόν Πνευματικό.
«σο κρατς να χαλασμένο πράγμα», λεγε π. Παΐσιος «τόσο χαλάει. Γιατί ν φήσει ν περάσουν νας-δύο μνες γι ν πάει στν πνευματικ ν τ ξομολογηθε; Ν πάει τ συντομότερο. ν χει μία πληγ νοιχτή, θ φήσει ν περάσει νας μήνας, γι ν τ θεραπεύσει; Οτε ν περιμένει ν πάει, ταν θ χει πολ χρόνο πνευματικός, γι ν χει πι πολλ νεση. Ατ τ να σφάλμα, τκ-τκ ν τ λέει μέσως κα μετά, ταν πνευματικς θ χει χρόνο, ν πηγαίνει γι πι πολύ, γι μία συζήτηση κ.λπ.»[17].

2)πίσης στήν ξομολόγηση θά πρέπει νά λέμε τά δικά μας σφάλματα καί μόνο ατά χωρίς νά καθυστερομε.
«Προσοχή λοιπόν!» πισημαίνει  π. Παλος «Εξομολογούμαστε τίς δικές μας μαρτίες καί χι τίς μαρτίες λλων. Καί μολογομε τίς μαρτίες χωρίς περιστροφές, δικαιολογίες καί στορίες. προσπάθεια νά δικαιολογήσουμε τίς μαρτίες μας δείχνει τι στήν πραγματικότητα δέν χουμε μετανοήσει γι ατές. Στήν περίπτωση ατή καί ξομολογούμενος δέν ναπαύεται ψυχικά, λλά καί ερέας καταπονεται. Διότι κριβς δέν γίνεται σωστή ξομολόγηση.
Δέν εναι σωστό λοιπόν νά μακρηγορε κανείς στήν ξομολόγηση. μολογομε σύντομα τίς μαρτίες μας, μέ μετάνοια καί συναίσθηση, καί δεχόμαστε μέ μπιστοσύνη τίς ποιες συμβουλές το ξομολόγου. Ιδιαιτέρως, δέν χρειάζεται νάλυση στίς σαρκικές λεγόμενες μαρτίες. Τίς μολογομε μέ λιτό καί πιγραμματικό τρόπο. Γι ατό καί δέν εναι πιτρεπτό νά καθυστερε κανείς στό ξομολογητήριο. Αν πάρχει κάποιο διαίτερο πρόβλημα πρός συζήτηση, θά πρέπει νά ντιμετωπιστε κάποια λλη ρα πέραν τς ξομολογήσεως, καί πωσδήποτε χι πρό τν μεγάλων ορτν τν Χριστουγέννων καί το Πάσχα. Τό πρόγραμμα το ερέα τότε εναι ρκετά βαρυμένο»[18].
λεγε καί πατήρ Παΐσιος σχετικά μ’ ατό: «Δν χρειάζεται ρα πολλ γι ν δώσω εκόνα το αυτο μου. ταν συνείδηση δουλεύει σωστά, δίνει νθρωπος μ δύο λόγια εκόνα τς καταστάσεώς του. ταν μως πάρχει μέσα το σύγχυση, μπορε ν λέει πολλ κα ν μ δίνει εκόνα. Νά, βλέπω, μερικοί μου γράφουν λόκληρα τετράδια, εκοσι-τριάντα σελίδες ναφορς μ μικρ γράμματα, κα μερικς σελίδες στερόγραφο... λα ατ πο γράφουν, μποροσαν ν τ βάλουν σ μία σελίδα»[19].

3)Προσοχή μεγάλη πίσης καί σέ κάτι λλο πολύ σημαντικό: στό συναίσθημα τς αταρέσκειας καί στήν δέα τι εμαστε καλοί τι πμε καλά.
«Συχνάκις τ Πνεμα τ γιον ποχωρε φ’ μν» παρατηρε π.Σωφρόνιος «δκείνας τς λλας κινήσεις τς καρδίας τς σκέψεως μν. Εναι μως δυνατ γκατάλειψις κα δι τν λόγον τι τ Πνεμα βλέπει μς ναπεπαυμένους κα κανοποιημένους μετ τν δη ληφθέντων πιτευχθέντων, κα ποχωρε, να ποδείξη ες μς τι εμεθα εσέτι μακρν κείνου, περ φείλομεν ν εμεθα. }217}»[20].  ν ταπεινώσει καί πακο πορεία εναι μόνη σφαλής. Τότε καί ξομολόγηση μς φελε.

4)ταν νομίζουμε τι δέν χουμε νά πομε τίποτε πάρχει τό νδεχόμενο νά μήν παρακολουθομε σωστά τόν αυτό μας.
 κριβς ατό (τήν μή σωστή παρακολούθηση το αυτο μας) θεωροσε π. Παΐσιος ς ατία το νά νομίζει νθρωπος τι δέν χρειάζεται νά ξομολογηθε. Καί συνέχιζε: « ξομολόγηση εναι μυστήριο. Ν πηγαίνεις κα πλ ν λς τς μαρτίες σου. Γιατί, τί νομίζεις; Πεσμα δν χεις; γωισμ δν χεις; Δν πληγώνεις τν δελφή; Δν κατακρίνεις; Μήπως γ τί πηγαίνω κα λέω; Θύμωσα, κατέκρινα... κα μο διαβάζει πνευματικς τ συγχωρητικ εχή»[21].

5)Προσοχή στά «μικρά».
πίσης νθρωπος θά πρέπει νά μήν ποχωρε καί στίς λεγόμενες «μικρές» μαρτίες. «Κα ο μικρς μαρτίες» δίδασκε Γέρων Παΐσιος «χουν κα ατς βάρος. ταν πήγαινα στν πάπα-Τύχωνα ν ξομολογηθ, δν εχα τίποτε σοβαρ ν π κα μο λεγε: μμούδα, παιδάκι μου, μμούδα! Ο μικρς μαρτίες μαζεύονται κα κάνουν ναν σωρ μμούδα, πο εναι μως βαρύτερη π μία μεγάλη πέτρα. λλος πο χει κάνει να μάρτημα μεγάλο, τ σκέφτεται συνέχεια, μετανοε κα ταπεινώνεται. σ χεις πολλ μικρά. Ἐὰν μως ξέτασεις τς συνθκες μ τς ποες σ μεγάλωσες κα τς συνθκες μ τς ποες μεγάλωσε λλος, θ δες τι εσαι χειρότερη π κενον»[22]. Τά «μικρά γιά ατούς πού χουν γνώση τς Πνευματικς ζως δέν εναι μικρά.

6)χι γενικολογίες οριστολογίες.
να λλο σημεο προσοχς εναι τι θά πρέπει ξομολόγηση νά μήν εναι γενικόλογη το τύπου: «Πάτερ χω κάνει λες τίς μαρτίες» γεμάτη οριστολογίες.
«Ν προσπαθες» συμβούλευε Γέρων Παΐσιος πνευματικό του παιδί, «ν εσαι συγκεκριμένη στν ξομολόγησή σου. Δν φθάνει ν πε κανες λ.χ. ζηλεύω, θυμώνω κ.λπ., λλ πρέπει ν πε τς συγκεκριμένες πτώσεις του, γι ν βοηθηθε. Κα ταν πρόκειται γι κάτι βαρύ, πως πονηριά, πρέπει ν πε κα πς σκέφθηκε κα πς νήργησε λλις κοροϊδεύει τν Χριστό. ν νθρωπος δν μολογε τν λήθεια στν πνευματικό, δν το ποκαλύπτει τ σφάλμα του, γι ν μπορέσει ν τν βοηθήσει, παθαίνει ζημιά, πως κα ρρωστος κάνει μεγάλο κακ στν γεία του, ταν κρύβει τν πάθησή του π τν γιατρό. ν, ταν κθέτει τν αυτ του πως κριβς εναι, τότε πνευματικς μπορε ν τν γνωρίσει καλύτερα κα ν τν βοηθήσει πι θετικά»[23].

7)χι «ξαπάτηση» το Πνευματικο.
« δύναμη το Μυστηρίου τς ερς ξομολογήσεως εναι νυπολόγιστη» σημειώνει π. Παλος καί συνεχίζει: «Δέν πενεργε μως πάνω μας χωρίς τή δική μας λεύθερη συνεργασία. Νά χουμε συναίσθηση τς ερότητας το Μυστηρίου καί νά προσερχόμαστε σ’ ατό μέ βαθιά ταπείνωση, ελικρίνεια καί συντετριμμένη καρδιά. Μόνο σοι βιώνουν τή μετάνοια καί ξομολογονται πλήρως καί τελείως τίς μαρτίες τους φεύγουν ναπαυμένοι, χαρούμενοι καί ερηνικοί, μέ τό γιο Πνεμα νά τούς πισκιάζει. σοι νομίζουν τι ξεγελον τόν Πνευματικό, γελιονται ο διοι, παίζοντας θέατρο καί ξοργίζοντας τόν Θεό. ν συνεχίσουν μέ ατή τή λανθασμένη τακτική φεύγουν δυστυχς πό τήν παρούσα ζωή μετανόητοι πρός αωνία πώλεια»[24].

8)κζήτηση συγγνώμης καί γάπη μέ λους.
ναγκαία βέβαια προϋπόθεση γιά νά συγχωρηθομε καί νά εναι γκυρη ξομολόγησή μας εναι τό νά συγχωρήσουμε καί νά ζητήσουμε συγχώρηση πό λους. «ταν κανες δικήσει πληγώσει μ τ συμπεριφορ του ναν νθρωπο» παρατηρε Γέρων Παΐσιος,«πρέπει πρτα ν πάει ν το ζητήσει ταπειν συγχώρηση, ν συμφιλιωθε μαζί του, κα πειτα ν ξομολογηθε τν πτώση του στν πνευματικό, γι ν λάβει τν φεση. τσι ρχεται Χάρις το Θεο. ν πε τ σφάλμα του στν πνευματικό, χωρς προηγουμένως ν ζητήσει συγχώρηση π τν νθρωπο πο πλήγωσε, δν εναι δυνατν ν ερηνεύσει ψυχή του, γιατί δν ταπεινώνεται. κτς ν νθρωπος πο πλήγωσε χει πεθάνει δν μπορε ν τν βρε, γιατί λλαξε κατοικία κα δν χει τ διεύθυνσή του, γι ν το ζητήσει, στω κα γραπτς, συγγνώμη, λλ χει διάθεση ν τ κάνει, τότε Θες τν συγχωρε, γιατί βλέπει τ διάθεσή του»[25]. ν νθρωπος ζητήσει συγννώμη καί λλος δέν τόν συγχωρήσει τότε Τότε  δίδασκε π. Παΐσιος πρέπει «ν κάνουμε προσευχ ν μαλακώσει Θες τν καρδιά του. πάρχει μως περίπτωση ν μ βοηθάει Θες ν μαλακώσει καρδιά του, γιατί, ν μς συγχωρήσει, μπορε ν ξαναπέσουμε στ διο σφάλμα»[26].

9) χι δικαιολόγηση το αυτο μας
Στήν ξομολόγηση πηγαίνουμε γιά νά ατοκατηγορηθομε καί χι νά δικαιολογηθομε νά παρουσιάσουμε τίς «ρετές» μας. Καλλίτερα νά εμαστε τεγκτοι καί αστηροί μέ τόν αυτό μας παρά νά ναζητομε λαφρυντικά.
«Ατ πο πρέπει ν προσέξη» λεγε π. Παΐσιος ναφερόμενος σ’ ατόν πού ξομολογεται,«εναι ν μ δικαιολογ τν αυτ το κατ τν ξομολόγηση. γώ, ταν πάω ν ξομολογηθ κα π λ.χ. «θύμωσα» - σχετα ν χρειαζόταν ν δώσω κα σκαμπίλι -, δν ναφέρω τ θέμα, γι ν μ μο δώση λαφρυντικ πνευματικός. ποιος ξομολογεται κα δικαιολογε τν αυτό του, δν χει νάπαυση σωτερική, σο συνείδητος κα ν εναι. Τ λαφρυντικ πο χρησιμοποιε στν ξομολόγησή του γίνονται πιβαρυντικ γι τν συνείδησή του. ν, ποιος περβάλλει τ σφάλματά του, γιατί χει λεπτ συνείδηση, κα δέχεται κα μεγάλο κανόνα π τν πνευματικό, ατς νιώθει νέκφραστη γαλλίαση. πάρχουν νθρωποι πού, ν κλέψουν λ.χ. μία ρώγα, νιώθουν σν ν πραν πολλ καλάθια σταφύλια κα σκέφτονται συνέχεια τ σφάλμα τους. Δν κοιμονται λη τν νύχτα, μέχρι ν τ ξομολογηθον. Κα λλοι, ν χουν κλέψει λόκληρα καλάθια σταφύλια, δικαιολογον τν αυτό τους κα λένε πς πραν να τσαμπί. Ατο μως πο χι μόνο δν δικαιολογον τν αυτό τους, λλ μεγαλοποιον τ παραμικρ σφάλμα τους κα στενοχωριονται κα ποφέρουν πολ γι μία μικρή τους ταξία, ξέρετε τί θεία παρηγορι νιώθουν; δ βλέπεις τν θεία δικαιοσύνη, πς Καλς Θες νταμείβει.
χω παρατηρήσει τι σοι κθέτουν τ σφάλματά τους ταπειν στν πνευματικ κα ξευτελίζονται, λάμπουν, γιατί δέχονται τν Χάρη το Θεο. νας πόστρατος μ πόση συντριβή μο διηγήθηκε ,τι εχε κάνει π κτ χρονν παιδάκι. να τόπι εχε πάρει π να παιδάκι γι μία μόνο νύχτα – τν λλη μέρα το τ δωσε – κα κλαιγε, γιατί τ στενοχώρησε. ταν ποστρατεύθηκε, ψαξε κα βρκε σους εχε λυπήσει, ταν πηρετοσε – σχετα ν κτελοσε καθκον τς πηρεσίας του-, κα τος ζήτησε συγγνώμη! Μο κανε ντύπωση! λα τ παιρνε πάνω του. Μένει τώρα σ να χωρι κα τ χρήματά του τ δίνει λεημοσύνη. πηρετε κα τν λικιωμένη μάνα του, νενήντα πέντε χρόνων, κατάκοιτη μ μιπληγία καί, πειδ βλέπει τ σμα της, ταν τν φροντίζη, τν πειράζει λογισμός. «ν Χμ πο εδε τν γύμνωση το πατέρα το τιμωρήθηκε, λέει, τότε γώ…». Συνέχεια κλαιγε. Τ πρόσωπο του ταν λλοιωμένο. Πόσο διδάχθηκα π τν συντριβή του!»[27].

10)χι ποχή πό τήν ξομολόγηση μέ τήν δικαιολογία τι « φο θά ξαναπέσω τί νά πάω;».
πως κανείς δέν λέει:« φο θά ξαναπεινάσω γιατί νά φάω;» «φο θά ξαναλερωθ γιατί νά πλυθ;», τσι κανείς δέν πρέπει νά ναβάλλει τήν ξομολόγηση μέ τήν σκέψη: «φο θά ξαναπέσω γιατί νά πάω νά ξομολογηθ;».
Κάποτε ρώτησαν τόν π. Παΐσιο: «Γέροντα, μερικο π φιλότιμο δν πνε ν ξομολογηθον. «φο μπορε ν ξανακάνω τ διο σφάλμα, λένε, γι ποι λόγο ν πάω ν τ ξομολογηθ; γι ν κοροϊδεύω τν παπά;». κενος τότε πάντησε:

- Ατ δν εναι σωστό! Εναι σν ν λέει νας στρατιώτης, ταν τραυματίζεται: «φο πόλεμος δν τελείωσε κα μπορε πάλι ν τραυματισθ, γιατί ν δέσω τ τραμα μου;». λλά, ν δν τ δέσει, θ πάθει αμορραγία κα θ πεθάνει. Μπορε π φιλότιμο ν μν πηγαίνουν ν ξομολογηθον, τελικ μως χρηστεύονται. διάβολος, βλέπεις, κμεταλλεύεται κα τ χαρίσματα (π.χ. τ φιλότιμο). ν δν καθαρίζουμε μ τν ξομολόγηση τν ψυχή μας, ταν πέφτουμε κα λερωνόμαστε, σκεπτόμενοι τι πάλι θ πέσουμε κα θ λερωθομε, προσθέτουμε λάσπες πάνω στς παλις λάσπες κα εναι δύσκολο μετ ν καθαρίσουν»[28].

11)χι πόκρυψη κάποιων μαρτιν-πομάκρυνση τς δαιμονικς ντροπς.
Δυστυχς συμβαίνει καί ατό: Λόγ δαιμονικς ντροπς ξομολογούμενος μπορε νά ποκρύψει κάποιες σοβαρότατες μαρτίες. Τότε βέβαια δέν συγχωρεται καί δέν θεραπεύεται διότι εναι νειλικρινής νώπιον το Θεο. διάβολος παίρνει πό τόν νθρωπο τήν ντροπή ταν τόν σπρώχνει στήν μαρτία (γιά νά τήν κάνει νετα καί εκολα) καί το τήν ξαναδίνει ταν πρόκειται νά τήν ξομολογηθε (γιά νά μήν τήν ξομολογηθε καί θεραπευθε).
«Γνωρίζοντας, διάβολος» παρατηρε ερός Χρυσόστομος «πώς μαρτία μέσα της χει τν ντροπ κι ατ μπορε τν νθρωπο πο λκεται π τν μαρτία ν τν κρατήσει μακριά της- γνωρίζοντας π τν λλη πς μετάνοια χει τν παρρησία κα τ θάρρος μέσα της κα πς ατ μπορε ν προσελκύσει στ μετάνοια ατν πο θέλει ν μετανοήσει, ντέστρεψε τν τάξη τν πραγμάτων κι δωσε στ μετάνοια ντροπή, ν στν μαρτία δωσε τ θάρρος κα τν παρρησία.
Κι π πο φαίνεται ατό; Θ σο τ ξηγήσω. Καταλαμβάνεται νας νθρωπος π μία πιθυμία πονηρ κα δυνατ- κα τν κολουθε, πως νας αχμάλωτος- δν ντρέπεται- δν κοκκινίζει. Πράττει τν μαρτία- χνος ντροπς πουθεν- δν κοκκινίζει καθόλου. μως, γι ν μετανοήσει, ντρέπεται.
Μά, νθρωπέ μου, ταν πραττες τν μαρτία δν ντρεπόσουν κα τώρα πού ρθες ν μετανοήσεις, τώρα ντρέπεσαι; Νιώθει ντροπ νθρωπος. Ναί, τ καταλαβαίνω. Μά, γι πές μου, γιατί τότε πού πραττε τν μαρτία δν ντρεπόταν; Πράττει τν μαρτία κα δν ντρέπεται, κα ντρέπεται ν πε τ λόγια της μετάνοιας; Δν εναι παρ ργο τς κακίας το διαβόλου ατό.
Ατς εναι πο τ στιγμ τς μαρτίας μποδίζει τν νθρωπο ν ασθανθε ντροπή, κα τν φήνει τσι κτεθειμένο πέναντι στν μαρτία- γιατί γνωρίζει τι, ν νιώσει νθρωπος ντροπή, θ φύγει μακρι π τν μαρτία. Τ στιγμ πάλι τς μετάνοιας κάνει τν νθρωπο ν ασθάνεται ντροπ- γιατί γνωρίζει τι ατς πο ασθάνεται ντροπή, δν φθάνει στ μετάνοια. Διπλ εναι τ κακ πο κάνει: λκει στν μαρτία, π τ μιά, κα πομακρύνει π τ μετάνοια, π' τν λλη.
Γιατί ν ντρέπεσαι λοιπόν; Δν νιωθες ντροπ τότε πο πραττες τν μαρτία κα νιώθεις τώρα πο ρχεσαι ν βάλεις φάρμακο πάνω στν πληγή. Τώρα πού παλλάσσεσαι π τν μαρτία, τώρα ντρέπεσαι; φειλες τότε ν ασθάνεσαι ντροπ- πρεπε τότε ν ντρεπόσουν- τότε, ταν πραττες τν μαρτία. μαρτωλς γινόσουν κα δν νιωθες ντροπή, γίνεσαι δίκαιος κα ντρέπεσαι;
«Λέγε τς μαρτίες σου σ πρτος, γι ν γίνεις δίκαιος». μέγεθος φιλανθρωπίας το Κυρίου! Δν επε «Λέγε τς νομίες σου σ πρτος, γι ν μν τιμωρηθες», λλ «Λέγε τς νομίες σου σ πρτος, γι ν γίνεις δίκαιος».
Δν φθανε πού δν τν τιμωρες, τν κάνεις δίκαιο κι π πάνω; Ναί, κα πολ δίκαιο μάλιστα. Πρόσεξε κριβς ατ τ λόγια! Λέει: Τν κάνω δίκαιο ατν πο θ μετανοήσει.
Θέλεις ν μάθεις κα σ ποι περίπτωση τ κανε ατό; Τότε μ τν ληστή. Μ τ ν πε ληστς στ σύντροφό του πλς κα μόνο κενα τ γνωστά μας λόγια!
«Μ οτε τν Θε δν φοβσαι σύ; Κι μες δίκαια βέβαια- χουμε μία τιμωρία πως μς ξίζει, γι λα σα κάναμε»- τν δια κείνη τ στιγμ το λέει Σωτήρας: «Σήμερα κιόλας μαζί μου θ εσαι στν παράδεισο». Δν το επε: «σ παλλάσσω π τν κόλαση κι π τν τιμωρία», λλ τν βάζει στν παράδεισο, φο τν κάνει δίκαιο»[29].
πομένως καμμιά ντροπή δέν δικαιολογεται. Μέ θάρρος καί μπιστοσύνη στή φιλανθρωπία το Θεο θά πρέπει νά μολογομε λες τίς μαρτίες μας.
 « ξομολόγηση τν μαρτιν» παρατηρε Στάρετς Σάββας Παρηγορητής «πρέπει νά γίνεται κ βάθους καρδίας, χωρίς τήν παραμικρή πόκρυψη δικαιολογία το αυτο μας.  Καί ποιος καλύπτει κάτι στήν ξομολόγηση, κενος διαίτερη διπλ μαρτία παίρνει στήν ψυχή του.
ν, χοντας νάγκη τό γιατρό γιά τήν νημπόρια σου, κρύβεις τήν σθένειά σου, τότε δέν σώζεσαι πό τήν θεράπευτη σήψη.
Δέν πρέπει νά ντρέπεσαι νά ποκαλύπτεις στόν πνευματικό σου πατέρα τίς μαρτίες σου, σο μεγάλες κι ν εναι»[30].

12)Διόρθωση τς ζως μας, παύση τς μαρτίας, ληθινή μετάνοια.
Δέν εναι ρκετό νά παριθμήσει κανείς τίς μαρτίες του μπροστά στόν Πνευματικό γιά νά πιτύχει καί τήν διόρθωσή του. Θά πρέπει νά ζε τήν μετάνοια, τήν συντριβή καί νά τήν κφράζει, τό κατά δύναμιν μέ  μυστικούς στεναγμούς καί κρυφά δάκρυα στό «ταμιεον του», στήν προσευχή του. Χωρίς ξομολόγηση πράγματι δέν μπορε νά σωθε νθρωπος. Θά πρέπει μως ξομολόγηση νά συνοδεύεται πό ληθινή μετάνοια, δηλαδή παύση τν κακν καί πράξη τν καλν.
 «ποιος δέν προστρέξει στό σωτήριο (μυστήριο) τς μετάνοιας» διδάσκει Στάρετς Σάββας « θά κούσει ατή τή φοβερή πόφαση το Κυρίου: «άν μή μετανοτε, πάντες σαύτως πολεσθε» ( Λουκ.13,3)  λλά καί σοι προστρέχουν στό μυστήριο τς μετάνοιας δέν καθαρίζονται λοι, πειδή λοι δέν προσέχουν κείνους τούς ρους πού εναι παραίτητοι γιά τήν ληθινή μετάνοια.
ρχή τς μετάνοιας εναι συναίσθηση τν μαρτιν μας καί συντριβή γι’ ατές.  «ταν ποστραφες στενάξης, τότε σωθήσ» (σ. 30,15)
Μερικοί πό γνοια πό προσεξία στό ργο τς μετάνοιας, ναποθέτουν τό μυστήριο τς μετάνοιας σέ μιά μόνο ξομολόγηση.  Νομίζουν τι μέ τήν προφορική ξομολόγηση τν μαρτιν στόν πνευματικό πατέρα τελείως καθαρίζονται π’ ατές.  λλά  εναι μάταιη λπίδα τους.  Δέν περιμένει τέτοια εδους μετάνοια πό μς Κύριος. Θέλει μες νά ασθανθομε λο τό βάρος τν μαρτιν μας, νά πονέσουμε γι’ ατές, νά τίς πλύνουμε μέ καρδιακά δάκρυα συντριβς καί νά δώσουμε στήν καρδιά μας σταθερή πόσχεση τι θά διορθώσουμε τή ζωή μας.  Τότε μόνο μετάνοιά μας εναι πραγματικά εάρεστη στό Θεό.
Παραδείγματα τέτοιας μετάνοιας χρησιμεύουν σέ μς, σωτος υός, τελώνης, Μαρίας Αγυπτία, πόστολος Παλος, ερομάρτυρας Κυπριανός καί λλοι.  Μέ βαθειά λύπη πρέπει νά πομε τι μεγάλο μέρος τν σημερινν χριστιανν δέν προσφέρει τήν πρέπουσα μετάνοια καί ξ ατίας ατο δέ διορθώνεται ζωή τους, μαρτία τούς κυριεύει, τά πάθη τους δέν τιθασεύονται κι ατοί, φο δέν καθαρίζονται πό τίς σωτερικές πληγές δέν φήνουν τίς κακές τους συνήθειες καί δέ φέρουν καρπούς ξίους τς μετανοίας»[31].

13) χι πελπισία, λλά οτε καί διαφορία
διάβολος προσπαθε ετε νά πελπίσει τόν νθρωπο γιά τή σωτηρία του ετε νά τόν ρίξει στήν μέλεια μέ τήν σκέψη τι Θεός εναι φιλάνθρωπος καί θά τόν συγχωρήσει· πότε δέν χρειάζεται μετάνοια καί ξομολόγηση. χριστιανός θά πρέπει νά πολεμ ναντίον καί τν δύο. «πάρχουν δύο εδη σθένειας» εστοχα σημειώνει Στάρετς Σάββας,« τά ποα χρησιμεύουν σέ κάποιους σάν ατία τς μετανοησίας, τς μή γκαταλείψεως τν μαρτιν τους.  πρώτη ρρώστια εναι πλήρης πελπισία γιά την σωτηρία τους καί δεύτερη περβολική λπίδα στή φιλανθρωπία το Θεο.
πελπισία συνίσταται στό τι νθρωπος, συναισθανόμενος τό πλθος τν μαρτιν του, δέν λπίζει πλέον νά λάβει γι’ ατές συγχώρηση πό τό Θεό, βυθιζόμενος κόμη περισσότερο στήν βυσσο τς νομίας.  Τά κακά πνεύματα χρησιμοποιον τήν πελπισία καί δηγον τόν νθρωπο στόν τέλειο λεθρο.
Μέχρι νά πέσουμε, ο δαίμονες μς παρουσιάζουν τό Θεό ς φιλάνθρωπο, λλά μετά τήν πτώση μας ς δυσώπητο.  Μή πεστεύεις τόν ψεύτη διάβολο, μή χάνεις τήν λπίδα σου στή φιλανθρωπία το Θεο, χοντας στό νο σου τόν προφητικό λόγο: «Μή πίχαιρέ μοι, χθρά μου, τι πέπτωκα΄ καίι ναστήσομαι, διότι άν καθίσω ν τ σκότει, Κύριος φωτιε μοι»(Μιχ. 7,8).
Καμμιά μαρτία δέν εναι συγχώρητη πλήν τς μετανόητης. ούδας προδότης θά συγχωρετο, ν μετανοοσε.
Τίποτε δέν συγκρίνεται μέ τή γενναιοδωρία το Θεο, τίποτε δέν τήν ξεπερν.  Γι’ ατό, ποιος πελπίζεται, εναι ατόχειρας.
ποιος ελικρινά προσέρχεται στό Θεό, κενον δέν τόν φήνει νά πέσει τελείως, λλά βλέποντας τήν δυναμία του, συνεργε καί τόν βοηθε φανερά μυστικά, δίνοντάς του νωθεν χερα βοηθείας.
μως δέν πρέπει νά χρησιμοποιομε στό κακό, στήν πιείκεια γιά τίς μαρτίες μας, τήν πέραντη φιλανθρωπία το Θεο πρός τόν μαρτωλό.  Θεός σο εναι φιλάνθρωπος, τόσο εναι καί δικαιοκριτής.  Γι’ ατό σέ λους καί στόν καθένα χωριστά εναι παραίτητη ληθινή μετάνοια.  Τούς μή μετανοοντας Θεός δέν τούς συγχωρε»[32].

14)Προσοχή στήν διόγκωση τν σφαλμάτων πού κάνει πονηρός.
διάβολος προσπαθε πάντα νά δηγήσει τόν νθρωπο στήν πόγνωση καί τήν πελπισία. Γι’ ατό καί διογκώνει τά σφάλματα μας- πού μπορε νά εναι καί πάρα πολύ μικρά- μέ σκοπό νά μς γεμίσει μέ μελαγχολία.
 Ρώτησαν κάποτε τό Γέροντα Παΐσιο: « Γέροντα, πο φείλεται μελαγχολία πού ρχεται πολλς φορς στν ψυχή;». Καί πάντησε:
«   μελαγχολία  κα  τ  πλάκωμα  τς  ψυχς  φείλονται  συνήθως  σ  τύψεις  π εαισθησία, κα τότε νθρωπος χρειάζεται ν ξομολογηθ, γι ν μπόρεση ν βοηθηθ π τν πνευματικό. Γιατί, ν εναι εαίσθητος, μπορε τ σφάλμα πού κανε ν εναι πολ μικρό, λλα χθρς διάβολος ν τ μεγαλοποι ν το τ δείχνη μ μικροσκόπιο, γι ν τόν  ρίξη  στν πελπισία  κα  ν  τόν  χρηστέψη.  Μπορε  ν  το  π  λ.χ.  τι  τάχα  στενοχώρησε πολύ τούς λλους, τι τος δυσκόλεψε κ.λπ., κα ν τν κάνη ν στενοχωριέται πι πολ π σο ντέχει. φο νδιαφέρεται διάβολος, γιατί δν πηγαίνει ν πειράξη τν συνείδηση νς ναίσθητου νθρωπου; λλά τν ναίσθητο τν κάνει ν θεωρ μηδαμιν να μεγάλο σφάλμα του, γι ν μν ρθη σ συναίσθηση.
   Πρέπει    νθρωπος  ν  γνωρίση  τόν  αυτ  του  πως  εναι,  κα  χι  πως  τν παρουσιάζει    χθρός  διάβολος,  διότι  ατός  νδιαφέρεται γι  τ  κακό  μας.  Ποτ  ν  μν πελπίζεται, ρκε ν μετανο, γιατί κα ο μαρτίες του εναι λιγώτερες πό το διαβόλου κα  λαφρυντικ  χει,  πειδ  πλάσθηκε  πό  χμα  κα  πό  προσεξία  γλίστρησε  κα λασπώθηκε.Γι ν γίνη σωστς γώνας, πρέπει ν γυρίζουμε τν ρόδα ντίθετα π κε πού τν γυρίζει διάβολος. ν μς λέη τι εμαστε κάτι, ν καλλιεργομε τν ατομεμψία. ν μς λέη  τι  δέν  εμαστε  τίποτε,  ν  λέμε:    Θεός  θ  μ  λέηση.  τσι  πλ  ν  κινται  νθρωπος,  μ  μπιστοσύνη  κα  λπίδα  στόν  Θεό, μπαίνει  στήν  ζω  του    μετάνοια,  ταπείνωση, κα νεβαίνει σ πνευματικ ψη»[33].

15)Προσοχή στήν ατομεμψία.
να λεπτό σημεο πού πρέπει νά προσέξει ατός πού ξομολογεται καί γωνίζεται πνευματικά εναι τό θέμα τς ατομεμψίας. Δέν πρέπει νθρωπος νά χει κακομοιριά λλά λεβεντιά. πάρχει φόβος νά δηγηθε γωνιζόμενος πιστός στήν πελπισία καί τήν πραξία ν σκε τήν ατομεμψία, χωρίς συγχρόνως νά καλλιεργε καί τήν τέλεια λπίδα του στόν Θεό.
Τέλεια πελπισία πό τόν αυτό μας λλά καί τέλεια λπίδα στόν Θεό θά πρέπει νά χουμε συνεχς.
Κάποτε ρωτήθηκε π. Παΐσιος: «Δηλαδή, Γέροντα, ατομεμψία δν βοηθάει στν πνευματικ γώνα;» . Γέροντας πάντησε: «Βοηθάει,  λλά  θέλει  διάκριση.  Μπορε  π.χ.  ν  λέη  κανείς  στόν  αυτό  του:  Εσαι νόητος… .  Ν  τ  λέη μως  μ  ταπείνωση,  γι  ν  κοροϊδέψη  τόν  διάβολο,  λλά  κα  μ λεβεντιά, χι μ κακομοιριά. Ατομεμψία, χι πελπισία.
   Σημεο  πνευματικς  ριμότητος  εναι  ν  πιστέψω  τι  δέν  κάνω  τίποτε,  ν πογοητευθ μ  τν καλ ννοια π τν αυτό μου, π τ γώ μου, ν νιώθω πώς μ ,τι  κάνω  προσθέτω  συνέχεια  μηδενικ  κα  ν  συνεχίζω  τόν  γώνα  μου  λπίζοντας  στν Θεό. Τότε Καλς Θεός, ταν δ τ μηδενικά τς γαθς μου προαιρέσεως, θ μ λυπηθ, θ πρόσθεση στν ρχή τν μονάδα κα θ πάρουν ξία τ μηδενικά μου κα θ πλουτίσω πνευματικά.  Μέσα  στήν  ταπειν  κατασταση  τς  πογοητεύσεως  πό  τόν  αυτό  μου κρύβεται καλ πνευματικ κατάσταση»[34].

16)Προσοχή στήν περευαισθησία.
Μία κόμη παγίδα το πονηρο εναι καλλιέργεια τς περευαισθησίας στόν νθρωπο. ταν συμβαίνει ατό νθρωπος κάποια πράγματα, τά λεπτολογε, τά «ψειρίζει» καί γεμίζει νοχές, πού μπορε νά εναι καί τελείως νυπόστατες. Εναι τά λεγόμενα «μορμολύκια», τά «σκιάχτρα», πού φτιάχνει περευαίσθητος νθρωπος μέ τήν συνεργασία το διαβόλου καί τρομάζει κε που δέν πάρχει φόβος.
Σ’ ατές τίς καταστάσεις χρειάζεται ς θεραπευτικό φάρμακο καλή διαφορία - πως τήν ποκαλοσε Γέροντας Παΐσιος.
Κάποτε ρωτήθηκε:« Γέροντα, ν μς λέγατε κάτι γι τν καλ διαφορία». Κα πάντησε:
« καλ διαφορία χρειάζεται σ ναν περευαίσθητο πού τν ταλαιπωρε τ ταγκαλάκι
μ διάφορους λογισμούς. Τότε καλ εναι ν γίνη λίγο ναίσθητος, μ τν καλ ννοια, κα ν
μ λεπτολογ μερικ πράγματα. , κόμη, χρειάζεται γι κάποιον πού μπορε σ πολλ ν
εναι διάφορος, λλα σ κάτι ν το χη δημιουργήσει πειρασμς μι περευαισθησία, γι
ν τν χρηστέψη. Τότε  γι να διάστημα θ  τν βοηθήση καλ διαφορία. Θέλει μως
παρακολούθηση. Πρέπει ν λέη τν λογισμό του κα ν παρακολουθται π τν πνευματικό,
λλις  μπορε  σιγ-σιγ  ν  τ  πάρη  λα  σβάρνα  κα  ν  φθάση  στην  λλη  κρη,  ν  γίνη τελείως διάφορος»[35].

17)χι κατάκριση γογγυσμός ναντίον κείνων πού χρονίζουν στήν ξομολόγηση.
Περιμένοντας γιά ξομολόγηση δέν θά πρέπει νά δυσανασχετομε, νά πιέζουμε τόν Πνευματικό νά μς δεχθε γρήγορα, νά κατακρίνουμε ατόν πού θεωρομε τι ργησε πολύ κατά τήν ξαγόρευσή του. Μπορε νά τόν κράτησε Πνευματικός λίγο περισσότερο διότι πάρχει πνευματικός λόγος. ν κάποιος πράγματι βιάζεται καί πρέπει νά φύγει θά πρέπει νά το δίνουμε τή σειρά μας. ς χουμε διαίτερα κείνη τήν ερή ρα τς ναμονς γιά ξομολόγηση γάπη πρός λους, σεβασμό, σιωπή, συντριβή καί προσευχή.

πίλογος
 «ς παρακαλομε λοιπόν θερμά τόν Κύριο στε «τόν πόλοιπον χρόνον τς ζως μν ν ερήν καί μετανοί κτελέσαι» [36].
ς ζητομε «μετάνοιαν λόκληρον καί καρδίαν πίπονον ες ναζήτησίν Του» γιά νά ξιωθομε τς μερίδος τν γίων πού εσλθαν διά τς Μετανοίας στή Βασιλεία το Θεο.
«ς ληστής, ς τελώνης καί ς σωτος» ς ξομολογούμαστε ταπεινά γιά νά δικαιωθομε πό τόν γαθοδότη Πολυέλεο καί Πολυεύσπλαχνο Κύριο. μήν»

ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ Τ ΘΕ ΔΟΞΑ!

 ερομόναχος Σάββας γιορείτης

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΟΙ ΣΑΡΑΝΤΑ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΜΑΡΤΥΡΕΣ

ΚΑΘΑΙΡΕΣΙΣ ΝΙΚΟΛΑΙΤΩΝ ΥΠΟ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΣΥΝΟΔΟΥ

ΟΙ ΡΩΣΟΙ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΑΠΕΔΕΧΘΗΣΑΝ ΤΗΝ ΟΜΟΛΟΓΙΑΝ ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΑΝ ΜΑΣ