ΕΚΑΘΙΣΕΝ ΕΚ ΔΕΞΙΩΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

 


« ...έως του παλαιού των ημερών έφθασε...»
« ...και εκάθισεν εκ δεξιών του Θεού…»

Η αγία Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος ωρισε, ρητώς και κατηγορηματικώς, να εικονίζωνται οι ΕΚΒΑΣΕΙΣ των προφητικών οράσεων. [Πρακτικά Συνόδων. Τόμος Γ΄, σελ. 370.]

Με την Άνάληψιν του Κυρίου, εκπληρώθηκε η Προφητεία του Προφήτου Δανιήλ, που λέει: « ... ιδού μετά των νεφελών του ουρανού ως υιός ανθρώπου ερχόμενος ην και έως του παλαιού των ημερών έφθασε και ενώπιον αυτού προσηνέχθη...» [Δαν. Ζ΄ 13]

Η ίδια η Αγία Γραφή ερμηνεύει τα κείμενά της, εξ΄ού και τα λόγια του Κυρίου: «οτι εγώ πρός τον Πατέρα μου πορεύομαι» [Ιωαν. Ιδ, 12] τα οποία αναφέρονται στην Ανάληψή του και στην εκπλήρωση της Προφητείας του Δανιήλ.

Με την Ανάληψη του Θεανθρώπου, η ανθρώπινη φύσις υπερέβη την παραδείσια κατάστασιν στην οποία ευρίσκετο ο άνθρωπος,  πρίν από την πτώση του.

Ο Κύριος, ως κατέχων όλην την Κοινήν Θείαν Ουσίαν, αλλά και όλα τα Κοινά Φυσικά Ιδιώματα, δηλ. ως «εικών του αοράτου Θεού», διανοίγει στο «κατ' εικόνα και ομοίωσιν» δημιούργημά του, τον άνθρωπον, τον δρόμον της απαγκίστρωσης από την κοσμική ματαιότητα, φθαρτότητα και πεζότητα, χαρίζοντάς του την απόλυτη ελευθερία, οδηγώντας τον στην κατά χάριν θέωσίν του.

Η φράσις « ... και εκάθισεν εκ δεξιών του Θεού...» που αναφέρεται στο Ευαγγέλιον για την Ανάληψη του Κυρίου, δέν έχει καμμία απολύτως σχέσιν με τις ιδεοληψίες και τις αιρετικές θεωρίες περί εικόνος Θεού γέροντος, ή περί εικόνος Αγίας Τριάδος, ή εικόνος συνθρόνου κτλ.

Είναι σαφές ότι το συγκεκριμένο απόσπασμα εκπληρώθηκε κατά την στιγμή της Αναλήψεως του Χριστού, όταν ο Κύριος πάνω σε «νεφέλη κούφη» [Ησ.19,1.] ανελαμβάνετο είς τους Ουρανούς.

Ο Μ. Βασίλειος διερμηνεύοντας τα σχετικά ευαγγελικά λόγια, αναφέρει: « ... και ο Στέφανος είδε τον Ιησούν να ίσταται είς τα δεξιά του Πατρός, και ο Παύλος κινούμενος υπό του Αγίου Πνεύματος βεβαιώνει περί Χριστού, ότι ευρίσκεται είς τα δεξιά του Θεού, και ο Πατήρ λέγει, εκάθισε εκ δεξιών μου... Η εκ δεξιών δε θέσις δηλώνει την ΟΜΟΤΙΜΙΑΝ ΤΗΣ ΑΞΙΑΣ». (ΕΠΕ 10. σελ. 315).

Και πάλιν: « ...εφ'όσον βεβαίως δεν κατανοεί κανείς την εκ δεξιών καθέδραν και τον κόλπον ΥΠΟ ΣΑΡΚΙΚΗΝ ΚΑΙ ΤΑΠΕΙΝΗΝ ΕΝΝΟΙΑΝ, είς τρόπον ώστε και να προσδιορίζη τον Θεόν τοπικώς και να ΠΡΟΣΔΙΔΗ ΣΧΗΜΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΗΝ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΙΚΗΝ ΘΕΣΙΝ, τα οποία ευρίσκονται πολυ μακράν της εννοίας του απλού και απείρου και ΑΣΩΜΑΤΟΥ ΟΝΤΟΣ» (Αυτόθι, σελ. 313).

Και πάλιν: «Διότι το δεξιόν... δηλώνει ΣΧΕΣΙΝ ΙΣΟΤΗΤΟΣ, ΚΑΙ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΚΛΕΙΦΘΗ ΣΩΜΑΤΙΚΏΣ ΤΟ ΔΕΞΙΟΝ, ΔΙΟΤΙ ΕΤΣΙ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΙΣ ΤΟΝ ΘΕΟΝ ΚΑΙ ΕΝΑ ΑΡΙΣΤΕΡΟΝ, αλλά απλώς ο λόγος παριστά με τα τίμια ονόματα της προσεδρείας ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗΝ ΠΡΟΝ ΤΟΝ ΥΙΟΝ ΤΙΜΗΝ» (Αυτόθι, σελ.311)

Αυτή είναι η Ορθόδοξος Πατερική ερμηνεία των φράσεων περί της εκ δεξιών του Πατρός καθέδρας του Κυρίου μας, η οποία δεν έχει καμμίαν σχέσιν με σωματικήν απεικόνισιν του Θεού Πατρός και εικόνα Αγίας Τριάδος .

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΚΑΘΑΙΡΕΣΙΣ ΝΙΚΟΛΑΙΤΩΝ ΥΠΟ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΣΥΝΟΔΟΥ

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΗΡΥΚΟΥ ΠΡΟΣ ΟΣΙΩΤΑΤΟΝ ΜΟΝΑΧΟΝ

ΙΕΡΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΙΑ ΤΟ " ΒΑΠΤΙΣΜΑ" ΤΩΝ ΣΧΙΣΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ ΠΡΟΣΕΡΧΟΜΕΝΩΝ ΤΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ