ΠΕΙΘΕΣΘΕ ΤΟΙΣ ΗΓΟΥΜΕΝΟΙΣ


γίου Νικοδήμου: ρμηνεία ες τ «Πείθεσθε τος γουμένοις μν»

«δ πόστολος Παλος κάμνει τν λόγον περ πισκόπων κα ρχιερέων· φο δ πρότερον παίνεσεν ατος μ τν λόγον, πο επεν νωτέρω, τι ατο εναι πιστο κα ξιοι ν ζηλεύωνται π κείνους πο τος θεωροσι· «μνημονεύετε τν γουμένων μν... ν ναθεωροντες τν κβασιν τς ναστροφς, μιμεσθε τν πίστιν» (βρ. ιγ' 7)· φο λέγω, παίνεσεν ατος πρότερον, δι τοτο τώρα λέγει δ, τι πείθεσθε ες τος τοιούτους πισκόπους κα ρχιερες σας, δελφοί μου Χριστιανοί.
λλ' θελεν επ τίνας· τί λοιπόν; Πρέπει ν πειθώμεθα ες κάθε γούμενον κα ρχιερέα κα ρχοντα, κν εναι κακός; γ δέ σοι ποκρίνομαι· κατ τί λέγεις, Χριστιανέ, πς εναι ρχιερες κα γούμενός σου κακός; Ε μν κα εναι κατ τν πίστιν κακός, γουν ε μν χει αρετικ δόγματα κα βλάσφημα, φεγε π ατόν, κν κα εναι γγελος π τν ορανόν· ε δ κα εναι κατ τν ζων κα πολιτείαν κακός, πείθου ες ατόν· λέγει γρ Κύριος περ τν τοιούτων “τι π τς Μωσέως καθέδρας κάθισαν ο Γραμματες κα ο Φαρισαοι· πάντα ον σα ν επωσιν μν τηρεν, τηρετε κα ποιετε, κατ δ τ ργα ατν μ ποιετε· λέγουσι γρ κα ο ποιοσι” (Μάτθ. κγ' 3)(*).
Περ δ τν αρετικν κα διεφθαρμένων κατ τν πίστιν πισκόπων κα γουμένων, επεν Παλος νωτέρω ν μ περιφερόμεθα π τς διδασκαλίας των· “διδαχας ποικίλαις κα ξέναις (τς πίστεως δηλ. κα τν ρθν δογμάτων) μ παραφέρεσθε” (βρ. ιγ' 9).
Διατί δ πρέπει ν πειθώμεθα μν ες τος ρχιερες τος κακος κατ τν πολιτείαν, χι δ ες τος κακος κατ τν πίστιν; πειδ κενος μν ρχιερεύς, πο πολιτεύεται κακς, δν θέλει συμβουλεύσει ποτ κα τος λλους δι ν πολιτεύωνται κακς, διότι κα ατς διος πράττοντας τ κακ ργα, ντρέπεται· κα τοτο γίνεται φανερν π τοτο, γουν διατ ατς κάθε μηχανν κα τρόπον μεταχειρίζεται ν κρύπτη πό τους νθρώπους τ κακ ργα πο κάμνει, θεν κενα πο κρύπτει, πς μπορε ν τ διδάσκ ες τος λλους; κενος δ ρχιερεύς, πο εναι κατ τν πίστιν κακός, ατς δν εναι δυνατν ως τέλους ν μ κηρύξ κα ες τν λαόν, κενο τ αρετικν φρόνημα, πο χει μέσα ες τν καρδίαν του».
(γίου Νικοδήμου γιορείτου, ρμηνεία ες τς ΙΔ΄ πιστολς το π. Παύλου, ρμηνεία ες τν πρς βραίους πιστολήν, κεφ. ιγ΄, σελ. 749-751).
________________________
(*) (ποσ. γ. Νικοδήμου:) θεν επεν θεος Χρυσόστομος περ το ερέως κα ρχιερέως· «ε μν γρ δόγμα χει διεστραμμένον, κν γγελος , μ πείθου, ε δ ρθ διδάσκει, μ τ βί πρόσεχε, λλα τος ρήμασι» (Λόγος Β' ες τν πρς Τιμόθεον Β'). Κα πάλιν λέγει· «Οκ οδας τί στιν ερεύς; “γγελος Κυρίου στί”. Μ γρ τ αυτο λέγει; Ε καταφρονες ατο, οκ ατο καταφρονες, λλ το χειροτονήσαντος ατν Θεο. Κα πόθεν δλον τι Θες χειροτόνησεν ατόν, φησίν; Οκον, ε μ ταύτην χεις τν πόληψιν, λπίς σου κεκένωται. Ε γρ μηδν νεργε Θες δι' ατο, οτε λουτρν χεις, οτε μυστηρίων μετέχεις, οτε ελογιν πολαύεις· οκ ρα Χριστιανς ε.
Τί ον φησί· πάντας Θες χειροτονε, κα τος ναξίους; Πάντας μν Θες ο χειροτονε, δι πάντων δ ατς νεργε, ε κα ατο εεν νάξιοι, δι τ σωθναι τν λαόν. Ε γρ δι' νου, κα δι Βαλαάμ, δι μιαρο νθρώπου, το λαο νεκεν λάλησε, πολλ μλλον δι το ερέως». ρα κα τν ποσημείωσιν το «πάντα γρ μν στιν ετε Παλος ετε πολλς ετε Κηφς» (Α' Κόρ. γ' 22).


ΠΗΓΗ ''ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ''

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΟΙ ΣΑΡΑΝΤΑ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΜΑΡΤΥΡΕΣ

ΚΑΘΑΙΡΕΣΙΣ ΝΙΚΟΛΑΙΤΩΝ ΥΠΟ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΣΥΝΟΔΟΥ

ΟΙ ΡΩΣΟΙ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΑΠΕΔΕΧΘΗΣΑΝ ΤΗΝ ΟΜΟΛΟΓΙΑΝ ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΑΝ ΜΑΣ